Technologie  Deloitte živě 

Kdybych dnes firmu zakládal znovu, lidi kolem sebe bych zaměstnal o dost dříve, říká Josef Průša

Když si Josef Průša, zakladatel společnosti Prusa Research vyrábějící 3D tiskárny, loni přebíral cenu za třetí příčku v soutěži Deloitte Technology Fast 50, neskrýval zklamání. Firma rostla raketovým tempem, ale přesto tempo růstu ve výši 6900 procent stačilo "jen" na bronz. Už tenkrát měl ale jasno: do roka a do dne porazí vítěze z roku 2017, vyhledávače letenek Kiwi.com! Výsledek? Po 12 měsících více než zdvojnásobený růst a první místo mezi padesátkou nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední Evropě.

Co stojí za tak velkým růstem a tudíž i prvenstvím v žebříčku Deloitte Technology Fast 50? „Je to úplně jednoduché, stačí se dobře starat o zákazníky. Doteď nemáme marketingový ani sales tým, zákazníci si pak navzájem doporučují, co si mají pořídit. A právě to funguje,“ vysvětluje Josef Průša, zakladatel a CEO společnosti Prusa Research, nejrychleji rostoucí technologické společnosti ve střední Evropě.

PrusaLab: 3D dílna pro všechny kutily

Směrem na západ si jejich tiskárny kupují spíše jednotlivci, směrem na východ zase firmy, ale to je pochopitelně jen zevšeobecnění, kutilové i designeři jsou ve všech zemích stejní. Letos v Praze otevřeli PrusaLab – sdílený prostor, kam můžete každou středu přijít a něco si vytisknout. Zkuste to, 3D tisk nabývá každým dnem na významu.

„Když jsem začínal s technologiemi, hrozně mě štvalo, že jsem neměl možnost pořídit si třeba pájku, protože na vysokoškolské koleji podobné vybavení nebylo,“ vzpomíná Josef Průša. „Když jsme se dostali do fáze, kdy nám firma funguje, a přestěhovali jsme se do nové továrny, kde bylo místo, o kterém jsme nevěděli, jak ho využít, rozhodl jsem se, že tam udělám prostor pro veřejnost, kam mohou lidé přijít a s technologiemi si tam hrát. Je to taková filantropie, abych někomu pomohl, pokud chce vyrábět něco dalšího, tak aby měl kde.“

Tak si to shrňme: Během jediného roku neuvěřitelný růst ve výši 17 118 % a titul nejrychleji rostoucí technologická společnost ve střední Evropě. Co dalšího je u vás nového?

Doháníme spoustu restů, pokud jde o budování organizační struktury, některé části firmy trošku „depankujeme“, tedy zavádíme nové procesy, což zkonzumuje spoustu času, ale pro další růst už je to potřeba. Dnes už třeba vím, že kdybych firmu zakládal znovu, začal bych zaměstnávat lidi kolem sebe o dost dříve, než jsem to udělal. Na spoustu věcí jsem byl ze začátku sám, a to už teď pochopitelně při našem růstu i velikosti nejde. V mezičase jsme si ještě postavili fabriku na výrobu filamentů – plastových náplní do tiskáren, spouštíme jejich výrobu pro naše tiskárny přímo u nás v Praze v Holešovicích.

V září jste v New Yorku představili novou technologii 3D tisku, o co přesně šlo?

Je to technologie, která nabízí velmi detailní a rychlý 3D tisk. Dělá menší tisky, ale o něco detailnější. Je to doplnění našeho porfolia.

Vaše tiskárny tisknou součástky pro další tiskárny, v oblasti filamentů jste už také soběstační. Najde se ještě vůbec něco, co si sami nedokážete vytisknout?

Potřebovali bychom osmý den v týdnu, možná i devátý a desátý… Ale teď vážně – vyrábíme si součástky pro další tiskárny, filamenty i software. PrusaLab není jen otevřená dílna, ale i prototypovací dílna. Jsme tedy schopni sami si vyrobit opravdu už skoro všechno.

Každou středu zvete veřejnost do PrusaLab, podívat se mohou také na farmu, což je u vás místnost, kde se tisknou součástky. Je to právě otevřenost světu, která stojí za vaším úspěchem?

Jsou věci, které samozřejmě neukazujeme, ale otevřenost je rozhodně podstatnou částí naší činnosti. Když se člověk naučí být otevřený, tak neztrácí zbytečně čas během vývoje, kdy se snaží chránit své tajemství. Šetří to spoustu energie. Pochopitelně bychom chtěli používat patenty, jenže to by nám pak hrozně zbrzdilo celý vývoj, a tím pádem i další růst.

Když se řekne 3D tisk, automaticky už naskočí Prusa Research, jste prostě průkopníci. Co dalšího v edukaci veřejnosti chystáte?

Největší rezervy 3D tisku jsou v tom, že je to pro spoustu lidí stále složitý proces, proto je naším cílem technologii více zpřístupňovat lidem, aby si například i babička byla schopna něco vytisknout. Chceme také podporovat technické vzdělávání, protože to je dnes to jediné správné vzdělávání. Malé děti ale moc nemají přístup k tomu, aby si 3D tisk vyzkoušely. Naším cílem je proto motivovat je, aby se nebály jít na technické vzdělávání, aby více kamarádily s technologiemi. Zkrátka: vytvořit z 3D tisku snazší, dostupnější a jednodušší záležitost.

Kolik českých firem v soutěži bodovalo? Podívejte se na kompletní výsledky soutěže Deloitte Technology Fast 50 CE v roce 2018. Máme pro vás i reportáž ze slavnostního vyhlášení v Praze.

Prusa Research: Výjimečná firma v mnoha ohledech

„Dokázali vystihnout potřebu na trhu, vyvinout a vyrobit jedinečný produkt na špičkové technologické úrovni, udělat ho dostupným pro tisíce zákazníků po celém světě a stát se světovou jedničkou ve svém oboru. Bez nadsázky se příběh firmy jménem Prusa Research dá označit za splnění českého snu,“ říká Kateřina Novotná, Deloitte Senior Tax Manager a specialistka na zdanění technologických firem. „Za poslední rok od soutěže Fast 50 urazili neuvěřitelnou cestu – stěhování z Karlína do nových větších prostor v Holešovicích, nový model tiskárny, začali si sami vyrábět náplně do tiskáren, otevřeli PrusaLab. A letošní tempo růstu ve výši 17 118 procent? Neskutečný výsledek!“

Fast 50 2018 Deloitte Technology Fast 50 Prusa Research 3D tisk Fast 50 speciál
Technologie 

Správně provedená analýza rizik se vyplácí. ÚOHS zamítnul stížnost Huawei

Bude tomu skoro rok, co Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal opatření dle § 11 zák. č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti (ZoKB) ve formě varování před hrozbou použití technických a programových prostředků společností Huawei a ZTE, včetně jejich dceřiných společností (Varování), v oblasti kybernetické bezpečnosti. Na toto Varování musela většina povinných osob ZoKB (povinné osoby) bezprostředně reagovat a zabývat se jím především při analýze rizik. 

6. 12. 2019
Deloitte živě 

Deloitte Forensic z oddělení FAS: vyšetřují podvody, ale také radí, jak jim předcházet

Odhalují nekalé jednání a podvody v organizacích a vyčíslují jejich škody. Radí firmám, jak nastavit pravidla týkající se praní špinavých peněz, korupce a dalších rizik. Stojí striktně na straně zákona a nedají zlotřilým podvodníkům spát. Řeč je o Deloitte Forensic, dalším týmu z oddělení FAS, o němž si s námi povídal Jan Kvasnička. 

4. 12. 2019
Deloitte živě 

Vánoční nákupy: e-shopy jsou stále populárnější, zákazníci se zaměřují na cenu a kvalitu dárků

Vánoční nákupní horečka je po roce opět tady a spolu s ní přichází také náš tradiční zákaznický průzkum. Jaké nákupní trendy ovládnou letošní svátky? I tento rok vzrostla popularita online obchodů, dárky si jejich prostřednictvím pořídí bezmála 60 % zákazníků. Mezi nejčastější dárky bude patřit oblečení, dárkové poukazy, hry, hračky a knížky. Jaká kritéria budou při výběru dárků hrát u zákazníků prim? Kde budou hledat inspiraci? A kolik za dárky letos utratí? 

29. 11. 2019