Deloitte živě 

Rodičem v době koronavirové. Práce + domácí vyučování = doplň výsledek

V úterý 17. 3. 2020 to byl přesně týden, kdy mi starší dcera v rámci pravidelných hovorů po konci vyučování s nadšením oznámila, že jí začínají prázdniny. Její skandování „škola nebude, máme prázdniny“, bylo i přes telefon slyšet na druhou stranu místnosti a nutno podotknout, že na první dobrou tak trochu pobavila mě i mé kolegy. Záhy ale bylo jasné, že sranda skončila. V souvislosti s dalšími opatřeními se ze mě přes noc kromě mámy a manažerky stala ještě učitelka, šéfka takové té domácí operativy a plánovačka, která zajišťuje běžné procesy. Jaké nároky klade doba koronavirová na rodiče? A jak zkombinovat domácí školu s prací na plný úvazek?

Na chaos nefunguje žádná rovnice. Prostě si to musí sednout

První dny byly totálním chaosem. Pro nás pro všechny. Děti se odmítaly smířit s tím, že prázdniny opravdu nemají. Práce se valila ze všech stran a logicky bylo nutné na všechny úkoly bezprostředně reagovat. A do toho nám paní učitelky začaly posílat přeplněné A4 s úkoly – žádné jedno dvě cvičení z jednoho předmětu, ale kompletní probrání látky dle rozvrhu včetně odpolední „domácí přípravy“.

Naše představa, že obě děti budou v klidu sedět a samy pracovat na zadání a my se budeme moci věnovat své práci, jaksi brzy vzala za své. Snažili jsme se v chaoticky zadávaných úkolech najít nějaký systém, rychle pro sebe pobrat látku a v jednom momentu předávat zadání druhačce i páťačce. A do toho všeho samozřejmě pracovat. V manželském souboji jsem to nakonec „vyhrála“ já při skóre 1:0 pro práci a tak jsem mohla místo vyučování zasednout na střídačku ke svému pracovnímu počítači.

Tak se nám zavřely základní školy. Ze dne na den. Bez přípravy. A nikdo neví, na jak dlouho. V dětském světě se slaví, v tom rodičovské vládne zděšení. Jak bezprostředně přejet na krizový scénář a vyřešit péči o dvě školou povinné děti? To kouzelné slovo se jmenuje home office

Stejné předměty pro obě děti. Když to nejde, jedno si dá pauzu

Holky byly zpočátku iniciativní a chtěly jet podle svého školního rozvrhu, v rámci zachování našeho zdravého rozumu jsme ale najeli na spojení stejných předmětů (matika – matika). Pro nás totiž bylo mnohem lepší, když jsme řešili příklady 2×3 vs. zlomky a desetinná čísla, než kombinaci počítání vs. doplňování měkkých a tvrdých souhlásek. Pokud to kvůli odlišným třídám a předmětům zkombinovat nešlo, přišel na jedné straně nárok na pauzu (tu během dne potřeboval každý z nás). Jestli jsme ale někde našli 100% shodu, pak v tělocviku. Zadání pro páťačku „500m běhu v nerovném terénu“ jsme sice s ohledem na aktuální doporučení do výukového plánu nezařadili, zato skok do dálky jsme k velké radosti sousedů úspěšně zrealizovali. Během dne několikrát.

Nutno doplnit, že po týdnu si to celkem sedlo. Děti sice stále remcají, ale to už je takový jejich národní sport. O online výuce iniciované školou si ale stále můžeme nechat jen zdát, pokud tedy pomineme zadávání úkolů přes aplikaci Bakaláře (pouze ale pro jedno dítě a mnohdy ještě úsměvně). Kromě již zmíněného běhu v nerovném terénu máme do 23. 3. sehnat „voskovaný podklad dostatečně tuhý a vhodný pro nátěr tuší“. Až ho dcera tou tuší potáhne, zvolí techniku proškrabování a vyškrábe si… třeba kraslici? Může být, Velikonoce jsou za dveřmi, těm rádi otevřeme!

Zkoušela jsem manžela poslat do obchodu, aby se šel poptat po voskovaném podkladu dostatečně tuhém a vhodném pro nátěr tuší, nebo alespoň pro karton a svíčky, abychom si ho podomácku vyrobili, ale jen v šátku nenašel odvahu… roušky jsme nesehnali. Naštěstí (!!!) ale máme zručnou dceru a předmět Praktické činnosti – pondělní úkol zněl jasně: vytvořte si s maminkou roušku! Dcera neváhala a sama si takovou tu domácí roušku seckvakala, pogumičkovala a nasadila. Nenechala si vymluvit, že doma ji nepotřebuje, a raději v ní absolvovala i celou Prvouku.

Tenhle úkol dával smysl a je zase fajn, že ho paní učitelka zařadila. Děti od reality odtrhovat nemůžete a tak jsme to rovnou spojili s popisem aktuální situace a výkladem o době koronavirové. Podařilo se nám tak v rámci jednoho tématu zabrousit do Přírodovědy (lidský organismus a jeho boj s infekcí), Vlastivědy (kde nemoc propukla a jak jsou na tom sousedící státy s ČR) i Prvouky (nutná opatření mezi lidmi, role státu, solidarita).

Jak si to tedy doma alespoň trochu usnadnit?
5 rad, jak zkombinovat vyučování s prací

Najeli jsme na pět základních pravidel. Třeba pomohou i vám:

  1. Koutek pro práci i studium
    Každý by měl mít svůj vlastní prostor – třeba jen stejné místo u stolu, kde by mohl sám pracovat, učit se nebo odpočívat. Pomáhá to vytvářet režim a bojovat proti ponorce.
  2. Škola začíná v 9. A přes to prostě nejede vlak!
    Nasnídat, vyčistit zuby, převléknout. Pravidelnost je základ. Dcera mi ale právě kouká přes rameno a říká, že „to s tím vlakem je blbost, protože s ním nejezdíme, takže nám nikdy neujede!“
  3. Evidujeme si to, co jsme udělali, a co je ještě před námi
    Škola úkoly zadává chaoticky, proto jsme najeli na vlastní tabulkový systém, kam si píšeme všechny nové úkoly, datum zadání a jeho splnění. To do list dcery baví a dále motivuje.
  4. Právo na odpočinek, pravidelné stravování
    Pauzy jsou potřeba, stejně jako svačiny. S ohledem na efektivní plánování zásob jedeme podle jídelníčku a s humorem jídlo proti pípnutí čipu vydáváme: „To máme zase jedničku? Ach jo!“
  5. Využití her jako názorná pomůcka
    Snažíme se propojovat výuku s tím, co doma máme. Prvouka – hra s kartičkami se zeleninou a ovocem – jejich třídění a diskuze. Pro starší se osvědčují on-line kurzy (doplňování i/y, počítání).

Štěstí v neštěstí aneb nesporné výhody individuální výuky

Všechno to má pochopitelně i nějaká ta pozitiva. Individuální výuka je k nezaplacení, o to více, že na běžných základkách ji děti nezažijí. Dcery teď tak chápou novou látku bez problémů a ihned ji úspěšně aplikují. No a já mám pak obrovské štěstí nejen v tom, že jsme na domácí výuku dva, ale že pracuji v Deloitte, kde je home office prověřený nástroj a benefit pro všechny.

V technologické éře jsme běžně zvyklí na komunikaci s kolegy přes Skype, máme video konference. Jen to teď znamená, že když si dáváme online schůzku přes oběd, s největší pravděpodobností u toho míchám rajskou a posunky dávám dcerám najevo, že za 10…9…8… a tak dále se ze mě stane paní učitelka, která ještě před nandáním rajské rozdá pochvaly za splněné úkoly.

Závěrem nutno doplnit, že veškerá opatření státu kvituji, byť to na nás i na byznys klade obrovské nároky. Chráníme sebe a své rodiny, chráníme chronicky nemocné lidi, chráníme zdravotníky a celý systém, aby nezkolaboval. A to je prostě povinností každého z nás…

Aktuální situace je náročná. Pro všechny. O tom není sporu. Pochopitelně se to absolutně nedá srovnávat s tím, co zažívají právě lékaři a zdravotní sestry. Ti se zavřít doma a učit své děti nemohou, spolu s nimi ani další záchranáři… Před všemi smekám a přeji jim hodně sil!

PS: Jaké rady a tipy se v domácím vzdělávaní v kombinaci s prací na plný úvazek osvědčili vám? A co děláte pro to, abyste se doma nezbláznili? Budu ráda, když mi napíšete.

Home office Online vzdělávání Práce z domova Koronavirus
COVID-19  Deloitte živě 

Pozitivní motivace a dobrý vztah učitele s žákem, říká psycholog k online výuce

Školy jsou z důvodu pandemie koronaviru uzavřeny již třetí týden a pomalu se začínají adaptovat na nový typ výuky i online třídní prostředí. Zvládnout práci s digitálními nástroji je však jen jednou stranou mince – tou druhou je komunikace samotná. Přenesení školní výuky do domácího prostředí totiž klade zvýšené nároky na ředitele škol, učitele i žáky samotné, ale hlavně na jejich pracující rodiče. Jak vytvořit optimální klima, ve kterém budou studenti motivování k tomu, aby se výuky ze svých domácích lavic účastnili? Jak odbourat stres na obou stranách a umožnit vyučujícím, aby i nadále zajistili kvalitní vyučování? 

30. 3. 2020
COVID-19  Deloitte živě 

Home office v karanténě v otázkách a odpovědích

Práce z domova a její nastavení, karanténa, nové požadavky na zaměstnavatele i zaměstnance. Shrnuli jsme 16 nejdůležitějších otázek i odpovědí, které zazněly na našem webcastu. Zjistěte, jak rychle nastavit home office, jaký je daňový režim náhrady za práci z domova, jestli lze nařídit přesčasy nebo zaměstnancům přispívat na cestu do práce vlastním automobilem či jak je to teď se stravenkami. Shrnuli jsme to nejdůležitější, abyste se mohli adaptovat na novou situaci. 

20. 3. 2020
COVID-19  Deloitte živě 

Plnohodnotné vzdělávání v době koronaviru. Jak rychle nastavit online výuku?

Koronavirová pandemie komplikuje život celé společnosti, výjimkou nejsou ani děti školou povinné. Návrat do školních lavic je zatím v nedohlednu a tak je potřeba rychle zajistit kontinuální vzdělávání. České základní a střední školství ale s dálkovým či distančním studiem nemá příliš zkušeností, to samé platí i pro online výuku. Jaké možnosti tedy školy mají? A jaké nástroje a platformy mohou při online vzdělávání využít? 

19. 3. 2020