Poradenství  Právo 

Alpinismus má se soutěžní regulací více paralel, než si možná dovedete představit. Jak se stát leopardem na trhu?

Každý korporát má svůj příběh. Ten náš teď žije advokátkou Katkou Mandulovou, která když zrovna firmy neprovádí riziky soutěžněprávní regulace, tak leze po horách. Aktuálně se v nadmořské výšce 6000 metrů připravuje na svůj životní výstup na horu Pik Pobědy (7439 m), aby na konci srpna mohla zakončit svůj triumf a stala se první českou Sněžnou leopardkou. Rozumějte ženou, která zdolala 5 náročných vrcholků rozprostírajících se na území bývalého Sovětského svazu. A zatímco my se oddáváme letním dnům, Katku čeká přenocování v ledu s venkovními teplotami -35 stupňů. V mezičase si můžeme připomenout, jak propojuje právo se svým koníčkem.

Když jsou vaší vášní hory a máte touhu stát se Sněžným leopardem, tedy získat prestižní ocenění, které se uděluje za zdolání pěti vrcholů převyšujících 7000 metrů v Tádžikistánu, Kyrgyzstánu, Kazachstánu a Číně, musíte vyvinout nemalé úsilí. Podstupujete velké riziko, musíte se spolehnout na organizační dovednosti, vytrvalost, trpělivost, ale také na týmovou spolupráci. Musíte přemýšlet v souvislostech. Stejně jako v byznyse. Alpinismus má více paralel s hospodářskou soutěží, než si možná dovedete představit. Jak v ní obstát a stát se leopardem na vašem trhu?

6 rad, které udělají z vaší firmy leoparda

  1. Nebojte se nastavit si cíle ambiciózně vysoko. Rozhodněte se, že budete leopardem ve svém odvětví a s ničím míň se nespokojte. Buďte připraveni tvrdě pracovat na výsledku a postupně získávejte zkušenosti. K dosažení cíle musíte něco obětovat. Na samotný vrchol nevede žádná zkratka. Nenechte se svést rychlými a krátkodobými výhrami, jako jsou kartelové dohody, které vám sice dočasně přinesou zisk, ale snadno vám mohou zlomit vaz.
  2. Navazujte dobrá partnerství. A hrajte fér. Na lidech záleží, bez ohledu na to, zda s nimi pracujete, nebo s nimi lezete na horu. Čím ambicióznější projekt máte v plánu, tím relevantnější tento aspekt je. Chcete-li prodat svůj produkt nebo služby, potřebujete dobré obchodní partnery a silné vztahy. Při náročném stoupání člověk sotva uspěje sám.
  3.  Přemýšlejte v širších souvislostech. Podívejte se na své podnikání, jako kdybyste sledovali svou pozici z vrcholu sedmitisícovky. Najednou toho uvidíte mnohem víc než ze základního tábora. Možná dokonce dohlédnete až za obzor. Představte si také možnosti, jaké na cestě k vrcholu máte. Připravte dobrou strategii s ohledem na celou škálu možných okolností, regulačních limitů a vývoje. A vyberte tu správnou cestu.
  4.  Jednejte pilně, ale mějte pojistky. Horolezec nikdy nevyrazí bez dobrého vybavení; stejně tak musíte své podnikání vybavit solidními compliance programy pro dodržování předpisů. Experti na právo hospodářské soutěže vám sice mohou hodit záchranné lano, když se dostanete do potíží, ale nespoléhejte na to. Obezřetnost a dobrá předběžná příprava na všechny případy se vyplatí, když se něco pokazí.
  5. Své postupy inovujte. Stát se leopardem je pro mě spíš proces než cíl, kterého je třeba dosáhnout. Zdolat pět velehor znamená pětkrát nebo i víckrát znásobit zkušenosti. Převedením do byznysu se naučíte, že nejde dělat věci jedním způsobem. Okolnosti nejsou nikdy stejné. Proto nepřestávejte přicházet s novými nápady, přehodnocujte své obchodní modely a přizpůsobujte je měnícím se podmínkám na trhu.
  6. Buďte trpěliví. Nezapomeňte, že ne vždy je nutné dosáhnout vrcholu. Někdy je to překvapivě snadné a jindy se vám to nepodaří. Důležité je vytrvat a nevzdávat se. Možná se změní okolnosti nebo regulatorní prostředí, najdete lepšího partnera nebo jen lépe využijete své odborné znalosti.

Lezení je má vášeň!

Šplhám po velehorách a chci se stát Sněžným leopardem! Jak si jistě dokážete představit, je pro tento projekt zapotřebí hodně úsilí a rizika jsou vysoká. Tak proč to dělám? Protože lezením se učím a zlepšuji své dovednosti, které jsou vysoce relevantní i pro podnikání. Nejde jen o dosažení cílů, ale i o týmovou spolupráci, organizační dovednosti, vytrvalost, trpělivost, přemýšlení v souvislostech a jistotu v opatrném jednání. Tam nahoře musíte překročit hranice pohodlí, a právě tam začíná zábava. Chtěla bych se podělit o pár bodů, které mě tento vzrušující počin naučil.

Stát se leopardem je pro mě spíš proces než cíl, kterého je třeba dosáhnout. Vylézt na pět hor znamená pětkrát nebo i víckrát znásobit zkušenosti. Naučíte se, že nejde dělat věci jedním způsobem. Okolnosti nejsou nikdy stejné. Proto nepřestávejte přicházet s novými nápady, přehodnocujte své obchodní modely a přizpůsobujte je měnícím se podmínkám na trhu.

Chybí mi jeden vrchol, abych se stala Sněžným leopardem a dokončila tuto výzvu. Budu se muset znovu podrobit zkoušce, a nebude to snadné. Hlavní odměnou pro mě však není pouze možnost odškrtnout si položku na seznamu, ale možnost zdokonalovat se, využívat vnitřní sílu a nakonec si splnit sny, které možná inspirují ostatní.

Ve volném čase lezu po horách, v profesním životě jakožto právnička firmy provádím riziky soutěžněprávní regulace. V obou případech je konečným cílem vítězství a získání odměny, v případě podniků pak dosažení celkového úspěchu. Na první pohled je hospodářská soutěž o individuálním úspěchu a porážce konkurence. Ve skutečnosti je však regulace této soutěže o inteligentní spolupráci a dobrých vztazích s partnery. Společnosti, které hrají chytře, pak mohou zdolat své vlastní vrcholky a stát se leopardem na daném trhu.

Inspirovaly vás tyto myšlenky? Spojte se s námi – náš tým v Deloitte Legal je vybaven veškerou odbornou kompetencí a je tu proto, aby vám pomohl proměnit vaši firmu v leoparda na trhu.

Compliance Hospodářské soutěž Soutěžní regulace Regulace
Nemovitosti  Právo 

Právní rizika při nabývání nemovitostí

V posledních letech jsme v České republice zažívali stálý růst cen nemovitostí, a to zejména bytů a budov pro komerční využití, jako jsou kanceláře nebo obchodní prostory. Díky tomu pak realitní trh v současnosti skýtá ideální podmínky pro prodávající. Pro kupující z tohoto stavu naopak plyne slabší pozice, a to zejména co do vyjednávající síly a možností ovlivnit podobu transakce. Zjednodušeně řečeno, kupující si nemohou příliš diktovat, protože vhodných nabídek není mnoho. Obvykle naopak existuje více zájemců. Výše uvedené okolnosti pak vyvíjí na realitní investory tlak v tom směru, aby kromě jiných parametrů transakce rovněž polevili na obezřetnosti ohledně řádného ošetření možných právních rizik spojených s nabývanou nemovitostí. Takový ústupek na opatrnosti ohledně právních rizik však v žádném případě nemůžeme doporučit. 

15. 10. 2019
Poradenství 

MakroEKO zprávy: zahraniční obchod, průmysl i maloobchod v srpnu

České domácnosti si užívají. Díky rychlému růstu mezd a minimální nezaměstnanosti si mohou dovolit utrácet v obchodech více než v předchozích letech. Na statistice českého zahraničního obchodu se pravděpodobně začínají projevovat nepříznivé vnější vlivy ekonomického prostředí, tedy například americko-čínská obchodní válka. A naplňují se obavy z negativního vývoje průmyslu. Jak si stály maloobchod, zahraniční obchod a průmyslová výroba v srpnu? 

10. 10. 2019
Poradenství 

Jak bude vypadat finančnictví v roce 2025?

Čekání na první průkopníky, kteří technologickou inovaci ve financích implementují, otestují a odhalí řešení s nejlepší návratností. Tak to podle průzkumu Deloitte vypadá mezi finančními řediteli, pokud jde o zavádění umělé inteligence do jejich oblasti působení. Do pěti let se pak dle CFO zaměstnanci naučí lépe pracovat s kognitivními technologiemi a vzájemně se s nimi doplňovat. Za dalších 10 let ale bude část zaměstnanců tímto druhem technologie zcela nahrazena. Co tedy finance v následujících letech čeká a nemine? 

7. 10. 2019