Technologie 

Český automobilový průmysl: Jak se vypořádá s příchodem elektromobilů a autonomního řízení?

Potřebujete jet do práce, ale vaše auto je v servisu? Musíte se dostat rychle na přednášku, ale hromadná doprava kolabuje? Nemáte řidičský průkaz, ale chtěli byste jet s rodinou na víkend z města? Není nic jednoduššího, než si zavolat automaticky řízený elektromobil, který vás sám zaveze, kam jen budete chtít. Že to zní jako sci-fi? Podle studie Deloitte jde o reálnou a možná i nedalekou budoucnost automobilového průmyslu.

Automobilový průmysl v současnosti prochází zásadní proměnou. Pokrok je dokonce tak rychlý, že podle očekávání budou již v roce 2022 automobily na elektřinu pro koncového uživatele stejně dostupné a výhodné, jako klasická vozidla se spalovacím motorem. Stejně tak autonomně řízená auta nebudou na silnicích neobvyklým jevem. Vyplývá to ze studie, kterou zpracoval tým odborníků v čele s Davidem Markem, hlavním ekonomem společnosti Deloitte.

Dopad transformace na českou ekonomiku

Rozvoj aktuálních trendů však brzdí několik zásadních neduhů. V případě elektromobility jsou to vysoká pořizovací cena vozidel a v mnoha zemích nízká hustota dobíjecích bodů. Systém autonomního řízení zase provází problémy s vývojem softwaru a nedostatečnou, resp. neexistující legislativou. Otazníky panují také ohledně dopadu těchto inovací na českou ekonomiku, kde hraje roli dlouhá řada faktorů. Podle Marka však existují v zásadě tři základní varianty, jak se české automobilky s transformací poperou – výroba automobilů v Česku zcela zanikne, začnou se dovážet elektromotory ze zahraničí, nebo se automobilky plně adaptují.

Tři scénáře transformace českého automobilového průmyslu

  1. ČR bez výroby automobilů
    Jedná se o silně nepravděpodobný a pesimistický scénář, podle kterého by zmizela výroba motorových vozidel a jejich motorů (NACE 29.1). Důvodem by byla silná globální konkurence, koncentrace výroby do jiných než českých závodů koncernů, které jsou dnes v Česku aktivní, či nepříznivé lokální podmínky. Celkový objem výroby v České republice by klesl o 33 %, HDP by se snížil o 25 %, o práci by celkem přišlo více než 1,4 milionů lidí.
  2. ČR bez výroby spalovacích motorů a převodovek
    Předpokladem tohoto scénáře by bylo zachování montáže motorových vozidel v Česku, přičemž by došlo k nahrazení lokální produkce spalovacích motorů a převodovek dovozem elektromotorů. Výsledky této varianty jsou pozitivní – celková hodnota výroby v české ekonomice by se zvýšila o 2,2 %, HDP by stoupl o 3,1 %. Dále zaměstnanost by rostla o 1,5 % a pozitivní dopad na veřejné finance by činil 56 miliard korun.
  3. Hladký přechod na výrobu automobilů
    V tomto scénáři by se výrobci automobilů plně adaptovali a nahradili výrobu spalovacích motorů výrobou elektromotorů (včetně dalších součástek). Jedná se o ideální variantu. Celková hodnota výroby v české ekonomice by se zvýšila o 5,4 %, HDP dokonce o 5,7 %. Zároveň by vzniklo 213 tisíc nových pracovních míst.

Autonomní řízení a chybějící legislativa

Specifickým aspektem automobilového průmyslu budoucnosti je autonomní řízení. Testování technologie je v plném proudu, automobilky investují astronomické částky a testovací okruhy rostou jako houby po dešti. Dokonce i v České republice by měl do roku 2022 vzniknout státní zkušební polygon. Přestože jsou vozidla s asistenčními systémy stále chytřejší a schopnější, žádná automobilka v současnosti skutečné autonomní řízení nenabízí.

Zatím nejvyspělejší automobilem, který je veřejnosti dostupný, je v tomto směru Audi A8 z roku 2018. Tento vůz disponuje asistenčním systémem, který dokáže sám řídit vozidlo v pomalém provozu do 60 km/h, přičemž řidič nemusí mít ruce na volantu a ani sledovat provoz. Společným problémem všech autonomně řízených vozidel je však především neexistující legislativa, kvůli které není v současnosti možné ve většině zemí využít možností asistenčního systému naplno.

Zajímá vás budoucnost automobilového průmyslu? Chcete se dozvědět více o aktuálních trendech? Přečtěte si studii Automobilový průmysl – Znovuobjevení automobilu.

Autonomní vozidla Česká ekonomika
Technologie  Právo 

Právo musí rychle reagovat na technologické trendy, v době pandemie roste zájem o e-commerce či komunikační nástroje

Pozornost světa je v době pandemie koronaviru na oblast technologií upírána více než kdy dřív. Ať už se ale jedná o zavádění chytré karantény, masivní zájem o e-commerce nebo boom online komunikačních nástrojů, za každým z těchto trendů musí stát kvalitní právní rámec. Jak se legislativním institucím v tomto ohledu daří a co se ve světě technologií a práva odehrálo v uplynulých týdnech, jsme pro vás shrnuli v našem květnovém TechLaw zpravodaji. 

14. 5. 2020
Technologie  Právo 

Soudní dvůr EU se opět zabývá otázkou stahování přes torrenty, zaměří se na jednotlivé uživatele

Na základě autorských práv architekta nařídil soud odstranit velkoplošnou reklamu, která zakrývala významnou část budovy. Billboard podle soudu svým umístěním a rozměry snižoval architektonickou hodnotu nemovitosti. Chcete se dozvědět více? Podrobnosti najdete v našem květnovém TechLaw zpravodaji, ve kterém se zabýváme také oblastí IP/IT práva. Dále se v něm věnujeme vznikající praxi při rozhodování o registraci ochranných známek odkazujících na COVID-19 nebo řízení u Soudního dvora Evropské Unie ohledně torrentového seedingu. 

14. 5. 2020
Technologie  Právo 

Online komunikační nástroje jsou dobrým pomocníkem na home office, provází je však bezpečnostní rizika

Kybernetická bezpečnost v poslední době žije nutností vypořádat se s riziky použití telekonferenčních služeb či zranitelností IT zdravotnických zařízení. Zajímavým projektem je možnost nabídnout část výpočetního výkonu běžných zařízení lidí pro účely boje s nemocí COVID-19. Chcete se dozvědět více? Podrobnější informace najdete v našem květnovém TechLaw zpravodaji. 

14. 5. 2020