Technologie 

Český automobilový průmysl: Jak se vypořádá s příchodem elektromobilů a autonomního řízení?

Potřebujete jet do práce, ale vaše auto je v servisu? Musíte se dostat rychle na přednášku, ale hromadná doprava kolabuje? Nemáte řidičský průkaz, ale chtěli byste jet s rodinou na víkend z města? Není nic jednoduššího, než si zavolat automaticky řízený elektromobil, který vás sám zaveze, kam jen budete chtít. Že to zní jako sci-fi? Podle studie Deloitte jde o reálnou a možná i nedalekou budoucnost automobilového průmyslu.

Automobilový průmysl v současnosti prochází zásadní proměnou. Pokrok je dokonce tak rychlý, že podle očekávání budou již v roce 2022 automobily na elektřinu pro koncového uživatele stejně dostupné a výhodné, jako klasická vozidla se spalovacím motorem. Stejně tak autonomně řízená auta nebudou na silnicích neobvyklým jevem. Vyplývá to ze studie, kterou zpracoval tým odborníků v čele s Davidem Markem, hlavním ekonomem společnosti Deloitte.

Dopad transformace na českou ekonomiku

Rozvoj aktuálních trendů však brzdí několik zásadních neduhů. V případě elektromobility jsou to vysoká pořizovací cena vozidel a v mnoha zemích nízká hustota dobíjecích bodů. Systém autonomního řízení zase provází problémy s vývojem softwaru a nedostatečnou, resp. neexistující legislativou. Otazníky panují také ohledně dopadu těchto inovací na českou ekonomiku, kde hraje roli dlouhá řada faktorů. Podle Marka však existují v zásadě tři základní varianty, jak se české automobilky s transformací poperou – výroba automobilů v Česku zcela zanikne, začnou se dovážet elektromotory ze zahraničí, nebo se automobilky plně adaptují.

Tři scénáře transformace českého automobilového průmyslu

  1. ČR bez výroby automobilů
    Jedná se o silně nepravděpodobný a pesimistický scénář, podle kterého by zmizela výroba motorových vozidel a jejich motorů (NACE 29.1). Důvodem by byla silná globální konkurence, koncentrace výroby do jiných než českých závodů koncernů, které jsou dnes v Česku aktivní, či nepříznivé lokální podmínky. Celkový objem výroby v České republice by klesl o 33 %, HDP by se snížil o 25 %, o práci by celkem přišlo více než 1,4 milionů lidí.
  2. ČR bez výroby spalovacích motorů a převodovek
    Předpokladem tohoto scénáře by bylo zachování montáže motorových vozidel v Česku, přičemž by došlo k nahrazení lokální produkce spalovacích motorů a převodovek dovozem elektromotorů. Výsledky této varianty jsou pozitivní – celková hodnota výroby v české ekonomice by se zvýšila o 2,2 %, HDP by stoupl o 3,1 %. Dále zaměstnanost by rostla o 1,5 % a pozitivní dopad na veřejné finance by činil 56 miliard korun.
  3. Hladký přechod na výrobu automobilů
    V tomto scénáři by se výrobci automobilů plně adaptovali a nahradili výrobu spalovacích motorů výrobou elektromotorů (včetně dalších součástek). Jedná se o ideální variantu. Celková hodnota výroby v české ekonomice by se zvýšila o 5,4 %, HDP dokonce o 5,7 %. Zároveň by vzniklo 213 tisíc nových pracovních míst.

Autonomní řízení a chybějící legislativa

Specifickým aspektem automobilového průmyslu budoucnosti je autonomní řízení. Testování technologie je v plném proudu, automobilky investují astronomické částky a testovací okruhy rostou jako houby po dešti. Dokonce i v České republice by měl do roku 2022 vzniknout státní zkušební polygon. Přestože jsou vozidla s asistenčními systémy stále chytřejší a schopnější, žádná automobilka v současnosti skutečné autonomní řízení nenabízí.

Zatím nejvyspělejší automobilem, který je veřejnosti dostupný, je v tomto směru Audi A8 z roku 2018. Tento vůz disponuje asistenčním systémem, který dokáže sám řídit vozidlo v pomalém provozu do 60 km/h, přičemž řidič nemusí mít ruce na volantu a ani sledovat provoz. Společným problémem všech autonomně řízených vozidel je však především neexistující legislativa, kvůli které není v současnosti možné ve většině zemí využít možností asistenčního systému naplno.

Zajímá vás budoucnost automobilového průmyslu? Chcete se dozvědět více o aktuálních trendech? Přečtěte si studii Automobilový průmysl – Znovuobjevení automobilu.

Seriál automotive Automobilový průmysl Autonomní vozidla Elektromobily Česká ekonomika Studie Deloitte
Technologie 

Software Asset Management sníží náklady na informační technologie a omezí podnikatelské rizika. Jak na něj?

„SAM“ je správa softwarových licencí, která se zabývá životním cyklem softwarových aplikací v organizacích. Jeho součástí je kompletní IT infrastruktura, která je nezbytná k efektivnímu řízení, kontrole a optimalizaci softwaru během všech fází jeho životních cyklů. Cílem SAM je snížit náklady na informační technologie a omezit podnikatelská rizika spojená s vlastnictvím a užíváním softwaru. Poměrně velké množství organizací však stále ještě nepřijalo koncept SAM strategie, což je zásadní pro realizaci těchto hmatatelných výhod. 

12. 6. 2019
Technologie  Deloitte živě 

Tech firmy a startupy pozor! Startuje další ročník žebříčku Deloitte Technology Fast 50

Tohle je hlášení pro všechny technologické firmy. Startuje další ročník žebříčku Deloitte Technology Fast 50, který hledá padesátku nejrychleji rostoucích technologických firem z regionu střední Evropy. Palubní vstupenky pro vás už máme, zbytek je na vás - gate se uzavře 31. července 2019. Nepropásněte příležitost, zabojujte jako české firmy Prusa Research a Kiwi.com, které středoevropský žebříček ovládly dva roky po sobě. 

21. 5. 2019