Technologie 

Český automobilový průmysl: Jak se vypořádá s příchodem elektromobilů a autonomního řízení?

Potřebujete jet do práce, ale vaše auto je v servisu? Musíte se dostat rychle na přednášku, ale hromadná doprava kolabuje? Nemáte řidičský průkaz, ale chtěli byste jet s rodinou na víkend z města? Není nic jednoduššího, než si zavolat automaticky řízený elektromobil, který vás sám zaveze, kam jen budete chtít. Že to zní jako sci-fi? Podle studie Deloitte jde o reálnou a možná i nedalekou budoucnost automobilového průmyslu.

Automobilový průmysl v současnosti prochází zásadní proměnou. Pokrok je dokonce tak rychlý, že podle očekávání budou již v roce 2022 automobily na elektřinu pro koncového uživatele stejně dostupné a výhodné, jako klasická vozidla se spalovacím motorem. Stejně tak autonomně řízená auta nebudou na silnicích neobvyklým jevem. Vyplývá to ze studie, kterou zpracoval tým odborníků v čele s Davidem Markem, hlavním ekonomem společnosti Deloitte.

Dopad transformace na českou ekonomiku

Rozvoj aktuálních trendů však brzdí několik zásadních neduhů. V případě elektromobility jsou to vysoká pořizovací cena vozidel a v mnoha zemích nízká hustota dobíjecích bodů. Systém autonomního řízení zase provází problémy s vývojem softwaru a nedostatečnou, resp. neexistující legislativou. Otazníky panují také ohledně dopadu těchto inovací na českou ekonomiku, kde hraje roli dlouhá řada faktorů. Podle Marka však existují v zásadě tři základní varianty, jak se české automobilky s transformací poperou – výroba automobilů v Česku zcela zanikne, začnou se dovážet elektromotory ze zahraničí, nebo se automobilky plně adaptují.

Tři scénáře transformace českého automobilového průmyslu

  1. ČR bez výroby automobilů
    Jedná se o silně nepravděpodobný a pesimistický scénář, podle kterého by zmizela výroba motorových vozidel a jejich motorů (NACE 29.1). Důvodem by byla silná globální konkurence, koncentrace výroby do jiných než českých závodů koncernů, které jsou dnes v Česku aktivní, či nepříznivé lokální podmínky. Celkový objem výroby v České republice by klesl o 33 %, HDP by se snížil o 25 %, o práci by celkem přišlo více než 1,4 milionů lidí.
  2. ČR bez výroby spalovacích motorů a převodovek
    Předpokladem tohoto scénáře by bylo zachování montáže motorových vozidel v Česku, přičemž by došlo k nahrazení lokální produkce spalovacích motorů a převodovek dovozem elektromotorů. Výsledky této varianty jsou pozitivní – celková hodnota výroby v české ekonomice by se zvýšila o 2,2 %, HDP by stoupl o 3,1 %. Dále zaměstnanost by rostla o 1,5 % a pozitivní dopad na veřejné finance by činil 56 miliard korun.
  3. Hladký přechod na výrobu automobilů
    V tomto scénáři by se výrobci automobilů plně adaptovali a nahradili výrobu spalovacích motorů výrobou elektromotorů (včetně dalších součástek). Jedná se o ideální variantu. Celková hodnota výroby v české ekonomice by se zvýšila o 5,4 %, HDP dokonce o 5,7 %. Zároveň by vzniklo 213 tisíc nových pracovních míst.

Autonomní řízení a chybějící legislativa

Specifickým aspektem automobilového průmyslu budoucnosti je autonomní řízení. Testování technologie je v plném proudu, automobilky investují astronomické částky a testovací okruhy rostou jako houby po dešti. Dokonce i v České republice by měl do roku 2022 vzniknout státní zkušební polygon. Přestože jsou vozidla s asistenčními systémy stále chytřejší a schopnější, žádná automobilka v současnosti skutečné autonomní řízení nenabízí.

Zatím nejvyspělejší automobilem, který je veřejnosti dostupný, je v tomto směru Audi A8 z roku 2018. Tento vůz disponuje asistenčním systémem, který dokáže sám řídit vozidlo v pomalém provozu do 60 km/h, přičemž řidič nemusí mít ruce na volantu a ani sledovat provoz. Společným problémem všech autonomně řízených vozidel je však především neexistující legislativa, kvůli které není v současnosti možné ve většině zemí využít možností asistenčního systému naplno.

Zajímá vás budoucnost automobilového průmyslu? Chcete se dozvědět více o aktuálních trendech? Přečtěte si studii Automobilový průmysl – Znovuobjevení automobilu.

Seriál automotive Automobilový průmysl Autonomní vozidla Elektromobily Česká ekonomika Studie Deloitte
Technologie 

Budoucnost dopravy: Centralizace dopravních operačních systémů jako cesta pro udržitelný rozvoj

Drtivá většina obyvatel vyspělých zemí využívá moderních dopravních prostředků každý den. Evoluce všech způsobů dopravy je dnes natolik rychlá, komplexní a přirozená, že už se nad ní ani nepozastavujeme. Každý student, který na cestě do školy nasedne na tramvaj a bezkontaktně zaplatí jízdenku, dokonce i každý turista, který se po městě projíždí na sdílené koloběžce, je však součástí této modernizace. Podívejte se společně s námi, jaké moderní technologie v oblasti dopravy dnes využíváme a položme si otázku: Dokážeme je propojit v jeden provázaný a funkční celek dříve, než nám přerostou přes hlavu? 

16. 8. 2019
Technologie  Daně 

Podpora modernizace a automatizace výroby v oblasti Průmyslu 4.0

Plánujete modernizovat a automatizovat výrobu či zavádět nové procesy řízení podnikatelských aktivit? Jsou s těmito plány spojené investice finančních prostředků do výrobních či souvisejících technologií nebo do informačních systémů a jiného SW/HW vybavení? Pokud ano, pak vás bude určitě zajímat, že Agentura pro podnikání a inovace (API) spustila 22. července 2019 dotační program, který přesně tyto aktivity podporuje. 

14. 8. 2019
Technologie  Právo 

TechLaw zpravodaj: Telekomunikace a média [červenec 2019]

Další rozhodnutí Soudního dvora EU, kterým se vytyčují pojmové znaky služby elektronických komunikací. ČTÚ finišuje s přípravou podmínek aukce rádiových kmitočtů pro sítě 5G. Ve Sněmovně se objevila nenápadná novela zákona o elektronických komunikacích, která má umožnit využití nové technologie při lokalizaci osob v ohrožení života. To jsou červencové novinky z oblasti telekomunikace a médií. 

31. 7. 2019