Technologie 

Co je to RPA a RCA? Ukážeme vám, co skrývá automatizace

O automatizaci se dnes hodně mluví, především v souvislosti s nedávným pokrokem v oblasti umělé inteligence. Automatizace v sobě však zahrnuje mnoho technologií. Různé druhy automatizačního softwaru a hardwaru společnostem přinášejí rozličné příležitosti. Podívejte se s námi, jaké to jsou.

Automatizační hardware může být analogový nebo digitální (od vrtačky přes automatizovanou výrobní linku až k chodícím robotům), zatímco software může zahrnovat:

  • vývoj softwaru na zakázku,
  • integraci,
  • robotickou automatizaci procesů (RPA),
  • kognitivní robotickou automatizaci (RCA – také nazývanou umělá inteligence nebo prostě kognitivní automatizace).

V Deloitte se zaměřujeme především na RPA a RCA a následující články o automatizaci se budou týkat zejména těchto témat. Je však důležité mít alespoň všeobecnou představu, jak tyto technologie zapadají do celkového kontextu.

Obecně vzato mezi nejčastěji využitelné výhody všech typů automatizace patří následující:

  • pomáhají zvyšovat produktivitu,
  • snižují náklady na pracovní sílu,
  • minimalizují nebo úplně eliminují chybovost,
  • udržují podnik konkurenceschopný,
  • umožňují zaměstnancům vykonávat činnosti s vyšší přidanou hodnotou.

Mezi automatizační hardware patří fyzické stroje, které nahrazují člověka u výrobní linky, což se především týká např. výroby automobilů.

Automatizace v praxi: Software, který jedná i přemýšlí jako člověk

Automatizační software je však různorodější. Na rozdíl od průmyslové automatizace tito roboti „nechodí“, ani se nijak fyzicky nepohybují. Řekněme, že zaměstnanec má za úkol zadávat strukturovaná, standardizovaná data o zákaznících do několika systémů a následně výstup zaslat e-mailem ve standardizovaném formátu. V závislosti na tom, jak dlouho zaměstnanci splnění těchto úkolů trvá a jak často je musí vykonávat, by bylo docela dobře možné tuto práci zautomatizovat pomocí nástrojů RPA. RCA se naopak hodí spíše pro případy, kdy jsou data nestrukturovaná. Jedná se o softwary, které umí jednat a přemýšlet jako člověk a rozhodovat se na základě rozpoznávání vzorců, a systémy, které se samy učí.

Téma automatizace jsme tu sice jenom naťukli, jde mi však hlavě o to, ukázat ji v širších souvislostech, abyste si dokázali představit, jak automatizace ovlivní podniky a všechny zaměstnance od juniorních pozic až pod nejužší vedení. Zatím se pozornost soustředila hlavně na negativní důsledky automatizace, tyto technologie však těm, které ovlivní, přinesou i mnoho výhod a úžasných příležitostí. Následující tři články tohoto seriálu se zaměří na to, co čeká zaměstnance v odvětvích, kde se automatizace zavádí, jakým výzvám budou čelit lidé na manažerských pozicích a nad čím se musíme zamyslet, když mluvíme o kognitivní automatizaci.

Na co se můžete těšit v dalším díle našeho seriálu o RPA? Detailněji si projdeme, jak identifikovat a stanovit procesy RPA i jak bude vypadat zapojení lidského faktoru poté, co je proces zautomatizován.

Automatizace Robotika
Technologie  Lidé 

Kancelářím odzvonilo. Home office se během pandemie osvědčil, firmy plánují do budoucna umožnit práci odkudkoli

Home office se v důsledku koronavirové pandemie stal poměrně často skloňovaným pojmem. A je zřejmé, že trend přesouvání pracovního místa do našich domovů (resp. mimo kancelář) bude mít vliv na naši práci i do budoucna. Není proto radno jej podceňovat – na jedné straně sice přináší zaměstnancům pohodlí a flexibilitu, na straně druhé může být i zdrojem stresu a frustrace. Podívejte se společně s námi pod pokličku budoucnosti práce a pracovního prostředí a zjistěte, jak mohou společnosti nastavit efektivní a udržitelný model práce odkudkoliv a stát se virtuálními organizacemi. Tentokrát se zaměříme na téma pracovního místa. 

28. 5. 2021
Technologie 

Budoucnost českého bankovnictví: Online služba Servis 24 končí, prim budou hrát chytrá digitalizace, BankID i chatboti

Trend přesouvání služeb do online prostředí hýbe celosvětovým trhem již několik let a jednou z nejsledovanějších oblastí je jednoznačně digitalizace bankovnictví. Poskytovatelé finančních služeb se různými cestami snaží zajistit, aby jejich klienti mohli maximum interakcí uskutečnit pohodlně z domova skrze počítač či telefon. Jednou z prvních online platforem, která toto umožňovala i českým uživatelům, bylo internetové bankovnictví Servis 24 České spořitelny. Po přibližně dvou dekádách byl však jeho provoz v roce 2021 ukončen, aby uvolnil prostor novějším technologiím. Na tomto projektu se podílela také společnost Deloitte. Co konec jednoho z nejpoužívanějších českých internetových bankovnictví provázelo? A jaká je budoucnost finančních online služeb? 

25. 5. 2021
Technologie  Právo 

Outsourcing v případě finančních institucí, včetně outsourcingu do prostředí cloudu

Outsourcing je aktuální téma bez ohledu na konkrétní odvětví. Za tímto trendem stojí hned několik faktorů, a to především potenciální finanční úspora, rozvoj technologických řešení a trend digitalizace. Outsourcing do prostředí cloudu pak může nabídnout unikání příležitosti a vytvořit prostor pro další inovace napříč odvětvími. 

7. 4. 2021