Deloitte živě 

Deloitte Digital: Zakázka pro klienta z Rijádu nás naučila, že přizpůsobit se je jednou ze základních podmínek úspěchu

Rijád – hlavní město Saúdské Arábie, kde teplota během dne běžně stoupá k 40 stupňům Celsia a v noci klesne někdy o více než polovinu. Je to moderní velkoměsto, sídlo krále a místo plné pro Evropana zajímavých kontrastů. A právě do Rijádu v poslední době velmi často vyjíždí náš tým Deloitte Digital, který uspěl ve výběrovém řízení na implementaci nového e-commerce systému pro významného saudskoarabského zákazníka.

Jak to všechno začalo? „Na podzim v roce 2017 se v Barceloně konala pravidelná SAP konference, které jsme se zúčastnili, a kde jsme potkali našeho dnešního zákazníka, který hledal implementátora pro svůj e-commerce systém. Půl roku poté si vybral nás,“ vzpomíná Jiří Paduch, ICT Consultant z Deloitte Digital na začátky projektu v Rijádu.

Firma měla v úmyslu expandovat do Evropy. K tomu bylo zapotřebí získat partnera, který zná specifika evropských trhů a má zkušenosti s projekty tohoto typu v rámci celého regionu. Díky své síti poboček a globálních implementačních zkušeností se Deloitte ukázal jako zkušený a spolehlivý partner. Podstatnou roli hrály i zkušenosti s implementacemi například ze sousedního Německa. Pro zákazníka se jednalo o velmi zásadní krok pro další budování firmy, výběr firmy, ve kterém nakonec uspěla česká pobočka Deloitte Digital, tak trval téměř půl roku.

Primární byznys zákazníka z Rijádu je zaměřený na elektro instalace a na oblast produktů pro stavebnictví. Druhou část tvoří facility management, tedy vše spojené se správou budov. „Cílem klienta bylo vytvořit v rámci B2B e-commerce e-shopové řešení, které bude nabízeno stávajícím lokálním klientům a poté s ním expandovat do zahraničí,“ vysvětluje Michael Ondra, UX Designer v Deloitte Digital.

Jaká byla situace? Zákazník už jedno starší řešení měl, to již ale nebylo plně vyhovující. Bylo proto potřeba najít takové řešení, které zvládne pokrýt několik divizí a případně ho bude možné využít i v dalších zemích. „Naše produkty jsou flexibilní, dokáží se přizpůsobit. Jejich výhodou je pochopitelně i naše široká pobočková síť Deloitte, což byly zřejmě hlavní důvody, které rozhodly v náš prospěch,“ doplňuje Jiří Paduch.

První, na co si kolegové z Deloitte Digital museli zvyknout, byla cesta z Prahy do Rijádu. Ta trvá letecky s přestupy bezmála celý den. To se nakonec ukázalo jako přínos, protože vlastně většinu času stráveného v letadlech a na letištích je možné využít k přípravě na prezentace a schůzky. „V rámci týdenních návštěv zpočátku chvíli trvalo, než si naše evropské biorytmy zvykly na to, že pracovní týden zde začíná v neděli a končí ve čtvrtek. Navíc pracovní doba začíná kolem sedmé ráno a po třetí hodině se odchází domů. Časem to už ale člověku ani nepřijde,“ doplňuje Jiří Paduch.

Zkušenosti, zkušenosti a zase zkušenosti. Na jedné straně český tým Deloitte Digital svých zkušeností dokázal patřičně využít pro získání zakázky, a na straně druhé mnoho nových zkušeností během práce na této zakázce získal. V saudskoarabském světě fungují některé projektové postupy jinak, stejně jako některé procesy. „Takže na jedné straně bylo třeba zachovat místní zvyklosti a pravidla, ale zároveň počítat s tím, že systém bude používán i v Evropských zemích,“ doplňuje Jiří Paduch.

Celek je ukrytý v detailech. Ačkoli tým trávil a tráví u zákazníka nemálo času, téměř na denním pořádku jsou i pravidelné pracovní telefonáty, během kterých se dolaďují detaily. „Komunikace na dálku vyžaduje mnohem větší soustředění na dané téma, než když s někým sedíte v zasedačce. Každá drobnost, která se ztratí v překladu, může znamenat hodiny práce navíc,“ připomíná vedoucí vývojového týmu Jiří Pětvaldský.

Příslib věcí příštích. V současnosti se tato první fáze projektu blíží k úspěšnému zakončení a spuštění. V blízké budoucnosti čeká tým Deloitte Digital další projekt, ve kterém se bude se zákazníkem spolupodílet na budování jeho IoT platformy pro průmyslové i domácí využití „chytrých“ strojů a přístrojů – jako například sledování funkce klimatizace, vodního čerpadla a dalších životně důležitých zařízení.

Zároveň tento projekt otevřel týmu dveře do Perského zálivu. “Díky zkušenostem, které jako skupina Deloitte Digital máme a díky tomu, že jsme na tomto specifickém projektu pochopili mnoho kulturních rozdílností od evropského pojetí, jsme nyní ve výborné pozici, abychom své služby v regionu nabízeli ve spolupráci s lokální Deloitte firmou s úspěchem i do budoucna,“ uzavírá Petr Viktora, Partner týmu Deloitte Digital.

Deloitte Digital Rijád Saúdská Arábie E-commerce