Daně 

Firmy a dotace: Nestačí jen vyplnit formulář, každý projekt a žádost vyžadují specifickou péči, říká manažer z poradenského týmu pro granty a pobídky

Události z první poloviny roku 2020 znamenaly pro mnoho firem velmi významný, převážně negativní zásah do jejich fungování, a o to více se jejich pozornost začala ubírat směrem k veřejným zdrojům. Stát totiž podnikatelům dlouhodobě nabízí celou řadu nejrůznějších druhů finanční podpory na jejich výzkum, vývoj či investice. Získat ale dotaci či slevu na dani není otázka jednoho formuláře. Své o tom ví Martin Schulz, manažer z daňového oddělení Deloitte, který se se svým týmem zaměřuje na oblast grantů a odpočtů, a který podnikatelům se získáváním zmíněných příspěvků z veřejných zdrojů pomáhá.

Firmy, které chtějí žádat stát o finanční podporu, mohou volit z několika variant. Obecně však existují dvě hlavní oblasti podpory, a sice přímá a nepřímá. „Přímou podporou se míní konkrétní finanční příspěvek například formou dotace nebo grantu, nepřímou podporou potom typicky bývá kupříkladu sleva na dani,“ upřesňuje Martin Schulz. Každá z těchto variant podpor má samozřejmě svá specifika a je třeba s ní pracovat určitým způsobem.

A totéž platí i o jednotlivých podnikatelských projektech: „V praxi se člověk se dvěma stejnými projekty nesetká, mohou si být nanejvýš podobné. Vyplývá to především ze skutečnosti, že naši klienti působí v různých oborech – pomáháme IT společnostem, podnikům z oblastí stavebnictví, strojírenství a automotive, ale zrovna tak třeba farmaceutickým firmám. V jednu chvíli tak můžete řešit podporu pro vývoj nového softwarového řešení a zároveň dotaci pro nějakou konstrukční projektovou práci,“ popisuje Martin Schulz.

Komplexní nabídka služeb je základem úspěchu

Celý proces žádání o finanční podporu je velmi komplexní a obsahuje celou řadu dílčích kroků od analýzy a vyhodnocení situace a návrhu řešení přes samotné sepsání a podání žádosti až po realizaci (vyplacení) finanční podpory samotné. K tomu navíc podle Martina Schulze mohou v jednotlivých fázích vyvstávat další otázky například procesního nebo právního charakteru, u kterých je nezbytná pomoc odborníků: „S klienty spolupracujeme typicky na dlouhodobé bázi, což přináší řadu výhod oběma stranám. My nabízíme klientům kompletní balíček služeb, provedeme je celým procesem, navíc spolupracujeme s dalšími týmy Deloitte, takže třeba daňové a právní otázky zvládneme vyřešit rychle ‚pod jednou střechou‘. Pro nás dlouhodobá spolupráce znamená stabilitu a určitou souhru a zefektivnění souvisejících procesů.“

Jaká je práce v týmu G&I?

Tým pro granty a pobídky (přesným názvem Grants and Incentives, tedy G&I) má přibližně dvanáct členů. Jeho úkolem je pomáhat klientům se zmíněnou veřejnou podporou pro jejich výzkum a vývoj nebo investice.

Klientská základna je co do pestrosti oborů velmi široká a každý ze členů týmu má příležitost vyzkoušet si práci s každým z nich. A stranou nejsou ani nováčci! Ať do týmu nastoupí zelenáč s čerstvým diplomem nebo ostřílený manažer, nezůstává stranou a do práce na klientovi se pouští (po patřičném proškolení) prakticky okamžitě. A nezáleží, zda je dotyčný vystudovaný ekonom nebo třeba technik – díky široké škále oblastí, kterým se v naší práci věnujeme, si u nás své místo každý najde.

„Osobně si na Deloitte cením několika věcí. Jednak jsou to lidé kolem mě, kteří mi sedí po lidské stránce, ale zrovna tak jsou skvělými kolegy i v té ryze profesní rovině. Deloitte je vlastně dům plný odborníků z nejrůznějších oborů, kteří jsou stejně tak profesionální, jako přátelští a ochotní. No a především mě baví práce samotná – kde jinde bych se podíval do tak pestré škály firem a setkal s natolik rozličnými projekty? Ve své práci se navíc zaměřuji především na sektor IT, manufacturing a automotive, díky čemuž – coby absolvent ČVUT – uplatňuji v praxi znalosti, které jsem získal už za studií,“ popisuje svou práci Martin Schulz.

Co se množství práce týká, největší nával přichází podle Martina Schulze typicky s obdobím daňových přiznání a v době vyhlášení dotačních programů, něco jako běžný pracovní den však podle něho neexistuje: „Stejně jako se neopakují projekty, neopakuje se ani práce samotná – někdy přichází výzvy na jaře, jindy na podzim, jindy paralelně… Setkávání se s klienty, sepisování dokumentace a podávání žádostí je celoroční záležitostí. Vlivem pandemie koronovarinu z počátku roku se však intenzivněji proměňuje forma – zatímco dříve jsme hodně času strávili na cestách, dnes řadu záležitostí vyřídíme rychle a pohodlně online přímo z kanceláře. Obecně digitalizace je také jedním ze základních pilířů a trendů budoucnosti jak u nás tak u našich klientů.“

Staňte se součástí našeho týmu pro daňové poradenství i vy!

Zaujala vás práce týmu pro oblast grantů a pobídek? Nemáte přímo ekonomické vzdělání, ale přesto byste chtěli své znalosti uplatnit v oboru daní? Anebo se vidíte v úplně jiném poradenském týmu Deloitte? Možná hledáme právě vás! Podívejte se na naše karierní stránky, najděte svou práci snů a pošlete nám životopis… třeba hned!

Kariéra v Deloitte Kariéra v daních Dotace a investiční pobídky
Daně 

Lhůta pro stanovení daně nemůže být delší než 10 let ani v případě daňových ztrát

V květnu jsme informovali o přelomovém rozsudku Nejvyššího správního soudu, který odmítl praxi finanční správy spočívající v prodlužování lhůty pro stanovení daně tzv. řetězením daňových ztrát. V novém rozsudku Nejvyšší správní soud na tuto svou judikaturu navazuje a podrobněji se vyjadřuje k pravidlům běhu lhůty pro stanovení daně za zdaňovací období, v nichž vznikla nebo mohla být uplatněna daňová ztráta. 

5. 8. 2020
Daně 

Oliver na cestách: vyslání do Mnichova. Aneb co je psáno, to je dáno, bez papírů to nepůjde

Administrativa a související papírování jsou málokdy příjemnou záležitostí. Říkáme tomu byrokracie (či mnohem hůře) a většina z nás se tomu snaží vyhnout. Ne tak když řešíte zdanění zaměstnanců, tady je naopak papírování výhodou a přítelem. V dalším díle seriálu Oliver na cestách nahlédneme na začátek procesu a povíme si, co všechno je potřeba k tomu, aby zaměstnanec mohl být vyslán do zahraničí. Náš Oliver se chystá do Německa. 

4. 8. 2020
Daně 

Tým BPS v Deloitte: účetní, daňové a mzdové služby „pod jednou střechou“

Účetní závěrky, daňová přiznání, výkazy pro Intrastat, daňové poradenství, mzdová a personální agenda…, to vše si mohou firmy buď zajišťovat interně, nebo si mohou najmout externího dodavatele. V Deloitte poskytuje klientům outsourcing těchto služeb tým BPS (Business Process Solutions). V něm před čtyřmi lety zakotvila Lucie Stančíková, dnes senior účetní a daňová poradkyně, která pracuje v Deloitte již celkem pět let a říká, že to byla láska na první pohled. Co ji na práci v Deloitte nejvíce baví, jak své zkušenosti z praxe zúročila během studia a co všechno práce v BPS obnáší? 

30. 7. 2020