Technologie 

Flogiston marketingové automatizace: Dokážeme automatizovat to, co vymyslel člověk?

První pozemskou technologií byl bezesporu oheň. Pomohl našim předkům přežít, vylepšit si jídelníček nebo zlepšit kvalitu bydlení. Neváhali jej však ani obrátit proti sobě navzájem. Mezi 17. a 18. stoletím zase věřili, že hoření způsobuje tajemný plyn flogiston. Dnes už víme, že za hořením stojí „obyčejná“ oxidace. Co z toho plyne? Technologie umíme využívat i zneužívat. Ne vždy je ale v různých fázích vývoje chápeme správně. Nové technologie, a je jedno, jestli jsou to oheň, procesor nebo neuronová vlákna, vždy chápeme ve vztahu k dané době. Jak je to tedy s technologiemi ve vztahu k marketingu?

Systém, který by vymyslel kampaň

Ať se podíváme, kam se podíváme, čteme o tom samém. Automatizace, predikce, reporty, data… sami si sem dosaďte, co jste naposledy na toto téma slyšeli. Co si o tom ovšem myslí spotřebitel, který je středobodem toho všeho, se ale neví. Vlastně se ani nechce, aby o tom věděl. To je zřejmě jediné, co má marketing neautomatizovaný s tím automatizovaným společného.

Položme si ale otázku: dokážeme marketing vůbec automatizovat? Nebo jsme ho zahrnuli mezi technologické disciplíny a basta? Marketing je vlastně blíž psychologii než technologii. Nebo ne?

Automatizujeme distribuci obsahu ke spotřebiteli, ne marketing

Automatizace marketingu je vlastně ne zcela přesný termín. Možná bychom měli říkat, že dnes se jedná o automatizaci marketingové komunikace vymyšlené člověkem. Znáte systém, který by vymyslel jedinou kampaň, reklamu nebo alespoň slogan? Zřejmě ne. Ale sofistikované systémy, které dokáží člověkem vymyšlenou kampaň posílat na ta správná místa, ve správný čas, ty už máme a vesele používáme. Takže ne marketing, ale jeho distribuci spotřebiteli a sběr zpětné vazby jsou tím, co automatizujeme, vyhodnocujeme. A jde nám to.

Trendy, které v oblasti automatizace marketingové komunikace vnímáme jako aktuální, jsou dvojího typu. V čistě lineárním chápání, a v disruptivních přístupech. Trendy vycházející z lineárního uvažování vlastně nejsou ničím jiným, než dělání téhož jinak pomocí dostupných technologií. Automaticky. Disruptivní trendy, kterých je o poznání méně, nepovažují automatizaci za vhodný prostředek, protože postrádá intelekt. Bude to s největší pravděpodobností druh budoucí technologické inteligence, který způsobí v oblasti marketingu stejný převrat, jako objevení oxidace a zavrhnutí flogistonu.

Prodej produktu bez marketingové podpory?

Podíváme-li se na úspěchy technologií v jiných oblastech, pak vidíme, že jsou mnohem dále. Což je v pořádku, byla by škoda, aby věda věnovala více času marketingu než pokroku v medicíně. Oblast prodeje a marketingu bude vždy až druhá na řadě a logicky bude využívat technologických objevů jiných disciplín. Synergie AI s chatboty a propojení se stávajícími systémy pro automatizaci marketingové komunikace mohou být začátkem řetězce, kdy budou běžnou součástí marketingové komunikace i produkty samotné — ostatně 5G sítě něco takového přímo podsouvají. A nebudeme-li se limitovat tím, co dokáží 5G, 6G nebo 30G sítě, a popustíme-li uzdu fantazii v rychlosti přenosu dat, neuronových vláken, oblasti senzoriky, optiky nebo třeba nanotechnologií, pak opravdu není těžké představit si, že produkt se bude prodávat sám, bez marketingové podpory. Voda po holení zjistí, že došla, nabídne našemu mozku několik alternativ vůní a tu, na kterou zareagujeme, prostě koupí… a my si pro ni skočíme do e-shopu, protože teletransport ještě není pro e-commerci na pořadu dne.

Marketing Digitální transformace Inovace Digitální technologie Automatizace Singularity University