Čekání na první průkopníky, kteří technologickou inovaci ve financích implementují, otestují a odhalí řešení s nejlepší návratností. Tak to podle průzkumu Deloitte vypadá mezi finančními řediteli, pokud jde o zavádění umělé inteligence do jejich oblasti působení. Do pěti let se pak dle CFO zaměstnanci naučí lépe pracovat s kognitivními technologiemi a vzájemně se s nimi doplňovat. Za dalších 10 let ale bude část zaměstnanců tímto druhem technologie zcela nahrazena. Co tedy finance v následujících letech čeká a nemine?
4 klíčové oblasti pro finance v roce 2025
1. ERP řešení, kognitivní technologie a robotizace
Většina transakcí v účetnictví už nebude vyžadovat zásah účetního, a to díky nové generaci cloudových ERP řešení kognitivní technologii a robotizaci. Všechna tato řešení umožní radikální zjednodušení procesů a minimalizují potřebu manuálního zpracování.
Pracovníci v účetnictví a controllingu se budou moci soustředit na design, implementaci a údržbu ERP a dalších nadstavbových technologických systémů. Hlavním požadavkem bude znalost financí a účetnictví z procesního a metodického hlediska. K nim nově přibude především schopnost propojit je se správnými technologiemi a umět tyto technologie obsluhovat.
2. Zaměstnanci budoucnosti ve financích: datoví analytici a IT odborníci
Počet zaměstnanců ve finančních organizacích se přelije z oblasti tradičního účetnictví a operativy do reportingu, plánování, datové analýzy a specializovaných oblastí, jako jsou daně nebo treasury. Rutinní forecasty budou zajištěny systémy a algoritmy. Ty budou neustále vyhodnocovány malým počtem specializovaných odborníků, jako jsou datoví vědci, programátoři, ale i kognitivní psychologové. Finance budou organizovány plošněji. Zmizí tradiční rozdělení útvarů, jako jsou účetní oddělení, controlling nebo plánování, a budou vytvořeny nové integrované týmy datových analytiků a IT odborníků se znalostí účetnictví a podnikových financí. Jejich organizační struktura bude více odpovídat funkční struktuře businessu (tzv. business partnering).
OTÁZKA K ZAMYŠLENÍ: Představte si nyní libovolný proces, který vyžaduje silné zapojení účetních. Jak se takové uvedené změny projeví v dané oblasti? A jaký vliv to bude mít na celou organizaci?
Schopnost obhájit přesun lidských a finančních zdrojů z operativních transakcí do podnikových financí bude vyžadovat umění dodat svým interním zákazníkům novou hodnotu služeb. A to prostřednictvím kvalitních a včasných podkladů pro rozhodování v období nejistoty a perfektního proaktivního zákaznického přístupu.
3. Rozhodování v reálném čase
Finanční cykly s periodickým reportingem a analýzami se stanou minulostí. Finanční týmy budou poskytovat podklady pro rozhodování v reálném čase. Externí uživatelé, tj. trhy a regulatorní orgány, budou nadále vyžadovat konsolidované informace na periodické bázi, ale častěji, a se zaměřením na budoucnost. Nejlepší organizace budou mít novou mantru: „Neděláme uzávěrku, nemáme měsíční ani čtvrtletní forecasty. Vše se děje kontinuálně a v reálném čase.“
OTÁZKA K ZAMYŠLENÍ: Jaká z vašich důležitých rozhodování jsou závislá na závěrkovém kalendáři? Zamyslete se, jak by taková rozhodnutí mohla být přijímána v jakémkoli dni během roku a co by to přineslo za příležitosti.
4. Aplikace v mobilu, chatboti nebo vizualizace dat
Ostatní části organizace jako výroba, obchod, marketing a HR se stanou soběstačnými a nezávislými na obsluze někoho z finančního týmu. Dotazy ohledně faktur, plateb, rozpočtu, finančních výsledků nebo reportů budou k dispozici v aplikacích na mobilních telefonech nebo přes chatboty.
Složité reporty a analýzy plné dat a čísel budou nahrazeny přehlednými vizuálními informacemi, které budou intuitivně dostupné a jednoduše vyhodnotitelné. Informace a poptávka po nich se bude vyskytovat v takovém množství, že nebude možné zaměstnávat lidské zdroje, které by je poskytovaly, a zaměření organizací na samoobslužné řešení se stane součástí každé vyspělé firemní kultury.