Deloitte živě 

Maloobchod v dubnu: výrazný růst nepotravinového zboží

Maloobchodní tržby v dubnu v meziročním srovnání rostly pátý měsíc v řadě a díky zvyšujícím se reálným příjmům domácností bude jejich spotřeba pravděpodobně růst i nadále. Maloobchodní tržby bez motorových vozidel meziměsíčně po kalendářním i sezónním očištění stagnovaly. V meziročním srovnání se zvýšily maloobchodní tržby po kalendářním očištění o 5,3 %.

Domácnostem rostly v 1. čtvrtletí reálné příjmy o 4,8 % a lze očekávat, že růst pokračuje také ve 2. čtvrtletí. Tomu napomáhá vyšší růst nominálních mezd, ale také výrazný pokles inflace k blízkosti inflačního cíle. Maloobchodní tržby rostly ve většině sortimentních skupin. Prodeje základních potravin rostly o 3,6 % a prodeje nepotravinového zboží o 7,1 %, z toho nejvíce prodeje kosmetiky o 17 % či prodeje na internetu o 18,2 %. Růst zaznamenaly také prodeje farmaceutických výrobků (o 8,5 %) či prodeje pohonných hmot (o 3,9 %).

Pokles tržeb druhým rokem v řadě vykazují prodeje ve stáncích a na trzích, konkrétně v dubnu o 12,6 %. Mírně klesaly také prodeje obuvi a oděvů, a to o 0,2 %. Po šestnácti měsících byl zaznamenán pokles tržeb u prodejů automobilů – o 0,6 % – a zdá se, že nastává očekávaný výpadek poptávky, který automobilky avizovaly již dříve.

Česká ekonomika dle zpřesněného odhadu vzrostla v 1. čtvrtletí mezičtvrtletně o 0,3 %. Oživení probíhá díky růstu spotřeby domácností, což je v souladu s růstem maloobchodních tržeb. Jelikož reálné příjmy domácností díky nízké inflaci budou růst i nadále, lze očekávat růst maloobchodních tržeb i v následujících měsících. Za celý rok očekáváme růst maloobchodních tržeb o 2 až 3 %.

Makroekonomické novinky Maloobchodní tržby

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right