Deloitte živě 

Průmysl a obchodní bilance v dubnu

V dubnu skončila bilance zahraničního obchodu v deficitu 28,4 mld. Kč, což bylo meziroční zhoršení o 48,0 mld. Kč. Průmyslová výroba se po očištění o kalendářní vlivy meziročně snížila o 3,8 procenta, v meziměsíčním srovnání klesla po kalendářním i sezónním očištění o 0,8 procenta.

Obchodní bilance i nadále v deficitu

Obrázek zahraničního obchodu se nezměnil ani v dubnu – v důsledku vysokých cen energií a v důsledku čipové a kabelové krize zůstává v hlubokém deficitu. Na straně dovozu působí velmi vysoké ceny energií, které zvedají hodnotu dovozu. V dubnu se přidal další faktor – dovezlo se fyzicky více zemního plynu, což bylo dáno snahou vlády naplnit zásobníky před následující topnou sezónou. Vývoz je i nadále utlumen problémy v automobilovém průmyslu s čipy a s kabelovými svazky. V řeči čísel vývoz v březnu meziročně klesl o 1,3 %, dovoz se zvýšil o 13,3 %. Pokles vývozu ale byl dán meziročně chybějícím jedním pracovním dnem.

Dokud se energetická krize nevyřeší (což bude trvat několik let), pak vysoké hodnoty dovozu budou stlačovat obchodní bilanci do deficitu. Ani na straně vývozu není vše růžové. Problémy v odběratelsko-dodavatelských řetězcích budou omezovat hlavně vývoz automobilového průmyslu. Jediná pozitivní zpráva je, že lockdown v Číně se postupně uvolňuje a s tím i problémy v odběratelsko-dodavatelských řetězcích.

Průmysl v dubnu: Výhledy na následující měsíce nejsou optimistické

Na rozdíl od předchozích měsíců nedokázala většina odvětví vykompenzovat výrazný propad výroby v automobilovém odvětví.  Navíc se začíná projevovat efekt vysoké srovnávací základny z minulého roku, kdy již výroba nebyla tolik dotčena protipandemickými opatřeními. Průmyslová výroba se po očištění o kalendářní vlivy meziročně snížila o 3,8 procenta, v meziměsíčním srovnání klesla po kalendářním i sezónním očištění o 0,8 procenta. Hodnota nových zakázek překvapivě vzrostla meziročním tempem o 3,1 procenta, tuzemské dokonce o 4,6 procenta, nicméně výhledy na následující měsíce nejsou pozitivní.

Automobilový průmysl se propadá již desátý měsíc v řadě, konkrétně v dubnu poklesla výroba v meziročním srovnání o 15,7 procenta, ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 je výroba stále níže o 12,6 procent. Automobilky i nadále čelí prodlužujícím se dodavatelským lhůtám, navíc se stále více potýkají s nefunkčními dodavatelskými řetězci. Po polovodičové krizi začínají chybět další a další komponenty, jako příklad je možné uvést kabelové svazky, USB rozdělovače, spínače či airbagy. Nedá se očekávat, že by v následujících měsících došlo k zásadnímu zlepšení. Propad výroby bohužel zaznamenávají i další odvětví. Výroba počítačů poklesla o 5,7 procenta, výroba plastů o 2,5 procenta, výroba léků o 5,6 procenta či výroba dřeva o 9,7 procenta. Výroba naopak rostla v odvětvích dodávající spíše na domácí trh, jako třeba výroba potravinářských výrobků o 6,7 procenta, výroba textilie o 3,8 procenta či nábytku o 12,2 procenta.

V tomto měsíci nedokázala ostatní odvětví kompenzovat propad toho automobilového. Výroba rostla u produktů cílících spíše na domácí trh, zde ovšem je třeba očekávat klesající poptávku, protože vysoká inflace snižuje domácnostem disponibilní příjem a ty přestanou poptávat zbytné statky. Čína sice začíná pozvolna upouštět od lockdownu kvůli nulové toleranci covidu-19, nicméně kontejnerová doprava je stále vysoce zahlcená. Konflikt na Ukrajině a s tím spojené sankce proti Rusku zvyšují nejistotu, se kterou souvisí také energetická krize. Rusko zatím zemní plyn do Česka posílat nepřestalo, avšak na seznamu přibývá stále více evropských zemí. Hodnota nových zakázek roste, nicméně následující měsíce budou pro český průmysl složité.

Makroekonomické novinky

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right