Deloitte živě 

Průmysl roste, je ale na hranici svých produkčních kapacit a bojuje s nedostatkem pracovní síly

Průmysl v červnu zaznamenal poměrně solidní čísla, když proti červnu roku 2017 vzrostl o 3,4 procenta. Zohledníme-li fakt, že loňský červen měl o jeden pracovní den více než ten letošní, pak šlo o meziroční růst dokonce o 6,9 procent. Meziroční růst je patrný také v porovnání s květnem (o 1,5 procenta), čímž si průmysl připsal už druhý takový růst v řadě. I když červnová čísla potěšila, situace českého průmyslu není jednoduchá. Pohybuje se na hranici svých produkčních kapacit a musí se potýkat s nedostatkem pracovní síly, která kvůli tomu prudce zdražuje.

Na růstu průmyslu se v červnu zdaleka nejvíce podílela energetika (příspěvek +1,3 procentního bodu, růst o 16,4 %), v menší míře pak strojírenský průmysl a výroba elektrických zařízení.

Solidně se vyvíjí i nové zakázky, jejichž hodnota meziročně vzrostla o 5,1 % (nové zakázky ze zahraničí +5,7 %, tuzemské nové zakázky +3,7 %).

Průmysl sužuje nedostatek pracovní síly, která díky tomu prudce zdražuje. V červnu vzrostla průměrná mzda v průmyslu o 7,4 % a dosáhla 33 341 Kč. Produktivita práce takovému tempu nestíhala (podle našeho odhadu vzrostla meziročně o 1,9 %), a tak jednotkové mzdové náklady meziročně vzrostly o 5,4 %. Za celý rok 2018 očekáme růst průmyslu o 4,1 %.

Maloobchodní tržby v červnu mírně zpomalily svůj růst z květnového meziročního růstu o 5,0 % na 3,2 % (bez očištění o jeden chybějící pracovní den vzrostl maloobchod o 2,0 %). Navzdory mírnému zpomalení růstu maloobchodních tržeb zůstává apetit spotřebitelů silný. V době extrémně nízké nezaměstnanosti a svižného růstu mezd ani není důvod, aby spotřebitelská poptávka oslabovala.

maloobchodní tržby průměrná mzda průmysl Makroekonomika produktivita práce
Deloitte živě 

Hledáme redaktory/copywritery. Chcete se s námi podílet (nejen) na tvorbě tohoto blogu?

Nabízíme vlastně takovou práci 2v1 – na jedné straně možnost psát články jako redaktor v rámci našeho blogu www.dreport.cz a současně jako copywriter v Deloitte, který připravuje různé propagační materiály. Klíčová slova téhle práce jsou: nové texty a témata – editace – stylistické úpravy – brožury – zpravodaje – letáky. Zkusíte to? 

12. 12. 2018
Lidé  Deloitte živě 

Sociální inovace v praxi: Alternativní financování řešení nezaměstnanosti a peer-to-peer podpora

Ve světě existuje více než sto druhů sociálních inovací, které hledají řešení aktuálních sociálních problémů. Inovace mohou spočívat v aplikaci nových přístupů v řadě oblastí – např. ve tvorbě nových modelů financování, zapojení nových aktérů nebo kolaborace mezi aktéry, v re-designu produktů, procesů nebo organizačního zajištění. Důležitou roli v rámci sociálních inovací hraje zapojení technologií, které významně mění poskytování služeb. 

11. 12. 2018
Deloitte živě 

Kamenné vs. online prodejny: Během vánočních nákupů vyhrávají e-shopy

Bezmála 60 procent zákazníků všech věkových skupin plánuje letos zvolit pro vánoční nákupy online prodejny. Drtivá většina z nich pak pro výběr dárků využije digitální technologie, přičemž letos výrazně vzrostou nákupy přes mobilní telefon – proti loňsku o 10 procent. Z vánočního průzkumu Deloitte dále vyplývá, že zákazníci jen neradi mění své nákupní zvyky – více než tři čtvrtiny mají v plánu nakupovat u stejných prodejců jako loni. Jak změnit jejich preference, které vánoční nabídky jsou pro ně nejpřitažlivější a co je dokáže přitáhnout do kamenných obchodů? 

7. 12. 2018