Technologie 

Rohlik, DoDo a Twisto na eventu Deloitte řešily, jak pomocí technologií optimalizují své procesy

Bez pokročilých technologií by jejich byznys nemohl fungovat. Pomáhají jim řídit procesy, snižovat náklady, získávat nové zákazníky a nacházet další cesty, jak zboží nebo služby co nejefektivněji doručit k těm, kteří si je objednají. Nebo jak pracovat se zpětnou vazbou od zákazníků. Jak technologie pomáhají v každodenním byznysu firmám jako Rohlik.cz, DoDo, Twisto, Socialsharks či Vodafone? To nám jejich zástupci prozradili na technologickém eventu Deloitte, kde se diskutovalo o roli umělé inteligence, 5G sítích, digitalizaci procesů nebo o uživatelské zkušenosti.

Umělá inteligence prověřuje, firma jí pak důvěřuje

„Rohlik je v zásadě algoritmická firma,“ řekl během diskuze zakladatel a CEO online supermarketu Rohlik.cz Tomáš Čupr. „Online objednávka propadne do našeho skladového systému, který jsme si vyvinuli in-house, a během 20 minut všech 50 položek, které jsou v nákupním košíku, díky machine learningovemu algoritmu rychle prosviští skladem. Poslední mílí je pak to, že se nákup dostane k zákazníkům. Algoritmická optimalizace nám říká, jak mají naše auta jezdit, v jakém pořadí, kolik jakých zakázek má být v kterém autě. Je to zkrátka robustní systém, který by bez pokročilých technologií nemohl efektivně fungovat.“

Primárně o technologiích je to také pro rozvážkovou službu DoDo. Její zakladatel a CEO Michal Menšík přiznává, že na začátku se jakožto začínající startup všechny procesy učily, s pomocí technologií se jim ale postupně podařilo optimalizovat rozvozové trasy, ale hlavně zdigitalizovat proces výběru peněz za rozvážky a tím pádem snížit počet krádeží. „V počátku jsme podcenili cash management. Měli jsme pár kurýrů, pár aut, ale najednou to všechno rychle vyrostlo. Z krádeží v pár tisícovkách, které byly jednou za týden, už byly desítky tisíc. Takže bylo jasné, že musíme celý proces digitalizovat, abychom tomu zabránili, a současně vytvořili jednoduchý a srozumitelný proces, aby nám krádeže klesly.“

Přihlaste se do dalšího ročníku soutěže Deloitte Technology Fast 50
Rohlik.cz a DoDo – známé firmy ze soutěže Fast 50, která každoročně hledá nejrychleji rostoucí firmy ve střední Evropě. Využijte možnosti předregistrace a přihlaste se ještě dnes!

Jestli někdo miluje technologie, pak platební fintech Twisto, který je na nich založen – umělá inteligence mu pomáhá při prověřování bonity zákazníků, kdy využívá běžně dostupné informace. „Vzali jsme si jiné algoritmy a data, než si berou banky, pokud vyhodnocují bonitu klienta. Přes Google Maps se díváme, kde bydlíte, co je v okolí za auta, jaká je nejbližší kavárna či vzdálenost od parku a lesa. Jsou to gelokační data, celkem 500 faktorů. Samy o sobě nedávají moc smysl, tedy jako jedno číslo, ale technologie dokáže během 5-6 milisekund vyhodnotit, zda je to dobré, nebo ne,“ říká CEO a zakladatel Twista Michal Šmída.

Technologické predikce Deloitte: 5G sítě nahradí rozsáhlé kabelové sítě

„Pro Rohlik je typický příklad užití pro 5G privátní síť – v našem skladu je to brutálně zahuštěné velkým množstvím položek, pohybuje se tam velké množství lidí a technologií. To jsou bedýnky, roboti, lidé, tašky… všechno nějakým způsobem sledujeme. Na nás už je ale běžná technologie pomalá. Počet zařízení – latence – spolehlivost – bezpečnost… to už nestačí. Pro nás je to obrovská optimalizační příležitost, kterou musíme využít.“ – Tomáš Čupr, zakladatel a CEO Rohlik.cz

„Naším cílem je upgradovat takovou infrastrukturu, která bude umožňovat rozvoj digitální – gigabitové společnosti. Naše produkce je plně automatizovaná. To, co my dodáváme zákazníkům, je velké datové centrum. Zajímá nás nová generace sítí, je to zajímavá záležitost ve smyslu B2B (manufacturing, logistika, transport) – 5G není jen o tom, že se všechno zrychlí a lidé budou mít v mobilu datovou konektivitu, kterou už dnes nejsou schopni zkonzumovat.“ – Milan Kníže, CTO Vodafone

Privátní 5G kampusové sítě mají potenciál nahradit rozsáhlé kabelové sítě, které zatím nemohly být řešeny bezdrátově, protože WLAN a LTE sítě nemohly naplnit požadavky na průmyslové nasazení, mezi něž patří vysoká přenosová rychlost, bezpečný přenos dat a nízká latence. K prvním oblastem nasazování privátních 5G sítí budou patřit např. kontejnerové přístavy, letiště a rozsáhlé výrobní provozy, jasnou a preferovanou volbou budou pro industriální prostředí, jako jsou výrobní haly a logistická centra. Podívejte se, jaké další technologické trendy ovlivní svět.

Když zákazníci sami dělají zákaznickou podporu pro ostatní

Logistický startup DoDo, který rozváží zákazníkům zboží, nabízí pro objednání svých služeb vedle zpráv zaslaných přes chat na webu a messenger i tradiční esemesky. Nejsou ale sms zprávy zastaralým formátem? „Je potřeba rozlišit náš byznys, máme různé druhy zákazníků,“ vysvětluje Michal Menšík a doplňuje, že je vždy nutné zohlednit, o jakou cílovou skupinu se jedná. „U B2B je to logicky telefon, v B2C chceme zákazníkům šetřit čas a ideálně vyřešit vše, co je pro člověka možné. Už jsme testovali chatboty, vnímáme, že to bude cesta do budoucna, veškerou energii ale momentálně soustředíme do obsluhy aut a kurýrů.“

To pro Michala Šmídu je jakýkoliv obdržený e-mail nebo sms zpráva signálem toho, že něco dělají špatně. „Technologie nám pomáhají k tomu, aby nám zákazník nepsal ani nevolal. Zní to hrozně, ale náš zákazník nám prostě volat nechce.“ Pro komunikaci pak volí Facebook, kde mají své fórum – komunitu vytvořenou z uživatelů jejich služeb. „Zákazníci pak dělají první vlnu zákaznické podpory ve smyslu, že odpovídají dalším zákazníkům. Je to komunitní proces zodpovídání otázek, což je mnohem více flexibilnější než e-mail nebo sms,“ doplnil Michal Šmída.

Naopak Tomáš Čupr vidí v tomto směru interakci se zákazníkem jako klíčovou, proto ji začali tagovat. „Pro nás je hrozně důležité, abychom věděli, proč nám zákazník volá. Když si operátor zaklikne, že volá kvůli zpožděné objednávce a shnilé meruňce, je to pomalé a nespolehlivé. Máme algoritmus, který sice ještě není dokonalý, ale už dnes jsme z e-mailů i hovorů schopni vytáhnout tu esenci, sdělení. Řekněme, že je to strojem objektivizovaná zpětná vazba.“

Povídá se, že „mluviti stříbro, mlčeti zlato“. Co na to online svět?

Podobně to vidí i Milan Kníže, CTO z Vodafone: „Fungujeme na konkurenčním trhu, se zákazníkem potřebujeme proaktivně integrovat. Zpětnou vazbu měříme a snažíme se ji objektivizovat, je to pro nás diferenciátor na trhu.“

Rohlik nebo DoDo mají (ne)výhodu v tom, že se zákazníky jsou prakticky v neustále interakci přes své kurýry. „Nejlepší způsob, jak tohle řešit a vlastně i předcházet problémům, je kvalitní školení kurýrů,“ zdůraznil Michal Menšík.

„V online světě je nejlepší, když se zákazníkem nemusíte mluvit. Tedy do té doby, než má nějaký problém, který je potřeba vyřešit. Když něco špatně objednáte, v online světě je opravdu velký problém, abyste se někam dovolali. Napíšete e-mail, nikdo na něj nereaguje. Kontakt se zákazníkem se přitom vyplácí, vytváříte tak loajálnost zákazníka k vaší značce,“ připomněl Štěpán Húsek, partner Deloitte zaměřený na technologické poradenství a moderátor TMT akce.

„My jsme ok s tím, že nám firma neodpoví na e-mail, ale co naše děti? Ty to vnímají úplně jinak – vezměte si komentáře pod videi youtuberů, chtějí okamžitou zpětnou vazbu, reakci. Dnešní a budoucí děti-zákazníci se už vůbec nebudou chtít bavit, technologii berou za svou, mají k ní vlastnický přístup,“ uvedl zajímavý příklad Petr Andrýsek, spoluzakladatel a CEO agentury Socialsharks.

Deloitte Technology Fast 50

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right