Deloitte živě 

Spotřebitelské ceny v březnu: Nejvyšší inflace od roku 2012

Inflace již řadu let nebývá v české ekonomice v centru pozornosti. Dlouhodobě se pohybuje na relativně nízké úrovni, inflační očekávání jsou spolehlivě ukotvena. Tentokrát se ovšem po delší době vzchopila a překonala hranici 3 procent. Vyšší byla naposledy v říjnu 2012. Důvod k obavám to ovšem není. V dalších měsících by měla opět začít klesat.

Index spotřebitelských cen se v březnu meziměsíčně zvýšil o 0,2 procenta. Meziroční inflace zrychlila z 2,7 procenta na 3,0 procenta. K růstu cenové hladiny přispěly minulý měsíc zejména vyšší ceny elektřiny (+2,7 procenta) a alkoholu a tabáku (+0,7 procenta). Mírně zdražily také pohonné hmoty v reakci na růst cen ropy. Opačným způsobem působil negativní sezónní efekt u cen rekreace. Po skončení lyžařské sezóny klesly ceny rekreace o 2,4 procenta.

Zrychlení inflace je odezvou rychlého růstu ekonomiky v loňském a předloňském roce. Rychlý růst výroby vedl k vyšší poptávce po pracovních silách a při vyčerpané zásobě volných pracovních sil se tento tlak začal přelévat do vyšších mezd. Potom bylo již jen otázkou času, kdy se mzdová inflace přetaví v cenovou inflaci. Výsledkem je celková i jádrová inflace na úrovni 3,0 procent. Inflace je ovšem zpětným zrcátkem stavu ekonomiky. Současné známky zpomalování růstu se tak začnou projevovat s mírným zpožděním. Měnová politika by se měla orientovat podle prognózy inflace, nikoli její současné hodnoty, a vzhledem k tomu, že lze očekávat opětovné zpomalení inflace, není potřeba měnit úrokové sazby nijak velká. Naopak rizika, jako je Brexit nebo nová vlna obchodních válek mezi USA a EU, nabádají k opatrnosti.

Komentáře Davida Marka Inflace Spotřebitelské ceny
Deloitte živě 

SFTR – poslední krok k transparentnosti transakcí s cennými papíry (nový reporting nad rámec MIFID II, MIFIR a EMIR)

V reakci na finanční krizi v roce 2008 věnovali (nejen) evropští regulátoři mnoho úsilí na snížení systemického rizika a posílení finanční stability. Za svůj hlavní cíl si vytyčili vnést více světla do oblasti stínového bankovnictví a zvýšit transparentnost fungování finančních trhů jako takových i vůči klientům. 

17. 4. 2019
Deloitte živě 

Měření skutečného dopadu podnikání

Je všeobecně známo, že úspěch společnosti nelze měřit jen podle zisku a výnosů. Každý podnik zanechává důležitou stopu v ekonomice, společnosti a prostředí, kde rozvíjí své iniciativy. Dle studie mezi manažery projektů společenské odpovědnosti z roku 2015 požaduje většina finančních ředitelů zveřejňování nefinančních výsledků a věnují se pozorněji skutečnému dopadu každého podnikatelského provozu. Uvědomují si totiž, jakou odpovědnost vůči společnosti jejich firma má. Průzkumy mezi mileniály naznačují, že podle většiny mladých lidí je právě teď ideální doba k tomu, aby se podnikatelé ukázali jako tvůrci změn k lepšímu. 

16. 4. 2019
Deloitte živě 

Startupy jsou jako ti největší super hrdinové. Ještě lepší než Tony Stark a Hulk dohromady, zaznělo na SWCS

Startup World Cup & Summit (SWCS) navštívilo ve středu 10. dubna v pražském Kongresovém centru přes 1100 účastníků. Ti si kromě regionálního a evropského finále vyslechli celou řadu světových CEO, byznysmenů, zakladatelů startupů nebo investorů. Největší ohlas mezi účastníky SWCS měli šéf aplikace Strava James Quarles a generální ředitel české antivirové společnosti Avast Vincent Steckler. Quarles i Steckler plnému sálu prezentovali nejenom své úspěchy, ale i nezdary. Protože je v pořádku dělat chyby, a když je neděláte, nesnažíte se dost. 

15. 4. 2019