Deloitte živě 

Účast na Deloitte hackathonu prověří technické znalosti a otevře dveře kariéře v IT

Hackthony nejsou ani zdaleka výhradní doménou zkušených IT odborníků. Stále častěji se místo toho stávají příležitostí pro studenty technických oborů, kteří touto cestou dostávají možnost otestovat své nabyté vědomosti ze školních lavic v praxi. Již pátým rokem proto v Deloitte pořádáme hackathon pro budoucí programátory Advanced Analytics Challenge, tentokrát ve spolupráci s Manifesto Market. Co účastníky čeká, jak hackathon probíhá nebo jak se takový event připravuje, nám povyprávěla Iva Hamerníková, jedna z organizátorek akce a členka Deloitte týmu Analytics & Cognitive.

Ivo, dokázala bys v kostce popsat, o čem hackathon Advanced Analytics Challenge je?

Jedná se o víkendovou soutěž pro týmy studentů a absolventů technických a ekonomických oborů, kteří budou pracovat na předem neznámém zadání, jako tradičně se však bude jednat o nějaký softwarový projekt. Hlavní roli bude hrát především práce s daty. Účastníci by měli ovládat programovací jazyky SQL, Python či R a samozřejmě mít také patřičné prezentační dovednosti, aby dokázali svůj projekt takříkajíc prodat.

Jaký softwarový projekt máš na mysli? Jak takové zadání může vypadat?

Zadání se odvíjí od potřeb partnera soutěže, který je zadavatelem projektu. Každý ročník byl v tomto ohledu jedinečný – spolupracovali jsme s farmaceutickou společností, e-shopem s oblečením, společností zabývající se rozvozem potravin, zkrátka firmami z různých oborů a s různými potřebami. A tomu odpovídalo i zadání. V minulých letech tak účastníci dostali kupříkladu za úkol optimalizovat zásobování obchodu, jinými slovy vymyslet nástroj, v rámci něhož by bylo možné efektivně pokrýt předpokládanou objednávku, sklad nepřeplnit a zboží, které podléhá zkáze, včas distribuovat.

Co je to hackathon?

Slovo hackathon vzniklo složením slov „hack“ a „maraton“. Jedná se o akci, kdy se sejdou programátoři a intenzivně a nepřetržitě pracují na nějakém úkolu, typicky vývoji softwarového projektu či řešení. Akce je časově omezená a projekt musí proto vzniknout v určitém limitu. Výsledkem hackathonu je obvykle aplikace, kterou potom zadavatel hackathonu využije (rozvine, implementuje) pro své účely.

Jak bude akce probíhat? Účastníci typicky pracují nepřetržitě i několik dní, jste na to připraveni?

Akce začíná v pátek registrací účastníků a následným odhalením pracovního zadání. Do neděle potom probíhá samotná týmová práce. Zájemci samozřejmě mohou zůstat přes noc, prostory pro přespání jim zajistíme, stejně tak občerstvení a trvalý přísun kofeinu v podobě kávy je samozřejmostí. V neděli pak následuje prezentace řešení před porotou, ve které sedí odborníci z Deloitte a partner soutěže. Ti vyberou několik finalistů, načež večer proběhne vyhlášení vítězů a slavnostní raut. Vítěz získá voucher od Manifesto Market, našeho letošního partnera. Další ceny jsou například lístky na festival Colours of Ostrava či elektronika jako knižní čtečky či reproduktory.

Jak probíhají přípravy na takový hackathon? Kolik lidí se na organizaci podílí?

Přípravy začínají několik měsíců dopředu, předně ladíme s partnerem zadání soutěže a zajišťujeme potřebná data. Čím více se akce blíží, tím více se zaměřujeme na klasické organizační práce (rezervace prostor, evidence přihlášek, schůzky s partnerem soutěže, zajištění cateringu). Samotnou přípravu eventu mají na starosti dva lidé, další obvykle dva až tři lidé zajišťují technické podklady. Na akci je pak potřeba několik dalších lidí „k ruce“, dále potom odborníci z Deloitte a zástupci partnerské organizace, kteří jsou k dispozici pro zodpovídání otázek účastníků a také zastávají roli porotců. Zároveň po celou dobu spolupracujeme s naším marketingovým a HR oddělení. Nakonec se tedy na přípravě v různé míře podílí pěkná řádka lidí.

Jak uspět na hackathonu aneb 3 tipy pro hackathonisty

  • Správné rozdělení rolí je předpokladem dobrého, efektivního a plynulého fungování týmu. Nikdo neumí všechno – někdo je lepší programátor, někdo umí zase lépe prezentovat. Identifikujte své silné a slabé stránky a podle toho si rozdělte povinnosti.
  • Nebojte se zeptat. Kdo si není na 100 % jistý tím, co dělá, jen stěží může dosáhnout perfektního výsledku. Raději se zadavatele třikrát přeptejte, co je jeho přání, než abyste investovali čas a sílu do něčeho, co nepadne na úrodnou půdu.
  • Nepodceňujte důležitost prezentace. I sebelepší projekt, není-li patřičně představen, je odsouzen k neúspěchu. A pro programátora není větší škody, než promarněný nápad.

Jedná se již o pátý ročník hackathonu v Deloitte. Jak vás napadlo pustit se do organizace akce zrovna tohoto typu?

Skrze hackathony jsme chtěli ukázat studentům zajímavé IT problémy, na kterých u nás pracujeme. A současně jim dát vědět, že i v Deloitte se můžete uplatnit, pokud studujete technický obor. Vidím to na sobě, sama jsem matfyzačka. Hackathon může být pro studenty první příležitostí, jak si osahat reálný projekt. Data i zadání jsou sice lehce modifikovaná, ale vychází ze skutečných byznysových problémů.

Ty sama ses předtím, než jsi nastoupila do Deloitte jako analytička, jednoho z hackathonů zúčastnila…

Je to tak, na hackathon jsme se přihlásila, protože mě přemluvil zbytek týmu. Vůbec jsem si tehdy nevěřila. Akce pro mě byla první konfrontací s datovým problémem nad rámec úkolů ve škole. Bylo pro mě docela příjemné překvapení, když jsem zjistila, kolik toho už ze školy umím! V našem týmu jsme si tehdy prošli všemi běžnými úskalími, například že příliš mnoho nápadů je někdy kontraproduktivní a že není dobré podceňovat prezentace. Navíc musím ocenit, že konzultanti z Deloitte, kteří byli na soutěži, nám byli schopni poradit a nasměrovat naše úvahy na správnou cestu. Umístili jsme tehdy na 3. místě. A když jsem o několik měsíců později dostala pozvánku na pracovní pohovor do týmu Analytics & Cognitive, pamatovala jsem si na příjemnou atmosféru soutěže a o to raději jsem na něj posléze dorazila.

Chcete se dozvědět nejčerstvější informace z dění okolo hackathonu? Potom nezapomeňte sledovat naši facebookovou událost.

STEM v Deloitte
Deloitte živě 

Deloitte Salesforce Lab: Jak se stát odborníkem na řízení vztahů se zákazníky? Klíčové jsou zkušenosti a zápal pro věc

Efektivní řízení vztahů se zákazníky je základním stavebním kamenem úspěchu každé dobré firmy. V Deloitte proto pomáháme klientům s implementací cloudových nástrojů Salesforce pěkně od A do Z. Být ale konzultantem či vývojářem nemůže být jen tak někdo. Tým Deloitte Digital Salesforce pořádá pro zájemce z řad čerstvých absolventů vysokých škol pravidelně program Salesforce Lab. Účastníci si mohou vyzkoušet práci s touto CRM platformou na vlastní kůži a získat tak kýžené zkušenosti. A na ty nejlepší čeká dokonce odměna v podobě pracovní nabídky. 

12. 1. 2022
Deloitte živě 

Digitalizace zdravotnictví: Využití dat přinese více efektivity pro pacienty, lékaře i pojišťovny

„Nedělat nic už dnes nemůžeme,“ říká Tomáš Knížek, náměstek pro informatiku ve VZP, o digitalizaci ve zdravotnictví. Resort se musí (nejen) kvůli zákonu o elektronizaci zdravotnictví připravit na zásadní změny, které by měly celý systém zkvalitnit a zefektivnit. Jak by měla digitalizace zdravotnictví probíhat? Co by měla pacientům a lékařům přinést? A jak se na ni chystá největší česká pojišťovna? Přinášíme vám rozhovor s Tomášem Knížkem, který byl hostem třetí konference CzechSetGo!, která se tentokrát zaměřila na téma eHealth. 

10. 1. 2022
Deloitte živě 

Obchodní bilance za listopad: Vyšší přebytek brzdí nárůst dovozu

Obchodní bilance dosáhla v listopadu mírného přebytku 5,7 miliardy korun, což je v meziročním srovnání o 28,4 miliard korun horší výsledek a v porovnání s předpandemickým rokem 2019 zhoršení o 6,4 miliard korun. Objem vývozu zboží dosáhl 380,4 miliard korun (meziroční růst o 8,1 procent) a objem vývozu dosáhl 374,7 miliard korun (meziroční růst o 17,1 procent). Přebytek obchodní bilance je tedy brzděn hlavně na straně dovozu zboží. 

7. 1. 2022