Deloitte živě 

Česká ekonomika v prvním čtvrtletí mírně zpomalila, HDP meziročně zvolnil na 4,5 procent

Solidní začátek, tak lze označit českou ekonomiku v 1. čtvrtletí roku 2018. Ve srovnání s druhou polovinou loňského roku sice přišlo určité zpomalení, s tím ale asi každý počítal. Proti předchozímu čtvrtletí se hrubý domácí produkt zvýšil o 0,5 procent, meziroční tempo růstu zvolnilo na 4,5 procent. Těžiště růstu se přesunulo plně na domácí poptávku.

Spotřeba domácností roste s podporou vyšších mezd a stále klesající nezaměstnanosti, investice těží z nízkých úrokových sazeb a vyšších firemních zisků, vláda utrácela před volbami a hýří sliby i po volbách. Příspěvek zahraničního obchodu je ovšem negativní. Dovoz roste reálně rychleji než vývoz.

Ekonomika rostla na začátku letošního roku rychleji, než jsou její dlouhodobé možnosti (pozitivní mezera výstupu), což se nejvýrazněji projevuje nedostatkem pracovních sil a tlakem na růst mezd. V průběhu roku by ale měl růst zpomalovat. Za celý rok předpokládáme zvýšení HDP zhruba o 3 procenta. V evropském kontextu jde stále o nadprůměrné tempo růstu zajišťující přibližování životní úrovně v České republice k západoevropské úrovni.

HDP tempo růstu Komentáře Spotřeba domácností Komentáře Davida Marka růst ekonomiky
Deloitte živě 

Rok 2019 v Česku: Navzdory dalšímu utlumování ekonomického růstu stále nízká nezaměstnanost a rostoucí mzdy

V roce 2019 nás čeká mírné zpomalení hospodářského růstu, a platí to jak pro českou, tak pro globální ekonomiku. Není ale nutné panikařit, podle Davida Marka, hlavního ekonoma Deloitte, jde o běžný jev, k němuž musí v každém hospodářském cyklu dříve nebo později dojít. Co tedy rok 2019 přinese ve vybraných sledovaných ekonomických aspektech? 

16. 1. 2019
Deloitte živě 

Deloitte Next: Neumíte opustit špatný nápad? Jdete po slepé cestě, která zákazníky nepřinese

Od prvotního nápadu k finálnímu produktu nebo službě vede dlouhá cesta. Komplikuje ji nedostatek kapacit, času, peněz nebo schopností. Problémy se často zdají neřešitelné a svou roli hraje i nejistota: bude výsledek nápadu, který vám připadá unikátní, vůbec někoho zajímat? Přinese nový produkt očekávané zisky, přitáhne zákazníky anebo zůstane bez povšimnutí? S takovou spoustou starostí, otázek a problémů se lehce (a poměrně často) stane, že den za dnem usilovně pracujete na něčem, co by bylo nejlepší smést ze stolu. Zásadní otázka je, jestli jste si toho vůbec všimli. 

9. 1. 2019