Deloitte živě 

CzechSetGo!: Vzdělávat a rozvíjet své zaměstnance je pro firmy efektivnější než nabírat nové

Firmy by měly podpořit lidi v dalším vzdělávání a rozvoji. Management by pak neměl vnímat vzdělávání jako benefit pro zaměstnance, ale jako přínos pro firmu. Shodli se na tom účastníci panelové diskuse v rámci konference CzechSetGo!, jejímž tématem byla role business komunity v podpoře vzdělávání a změn ve společnosti. Jak mohou firmy přispět k lepšímu vzdělávacímu systému, který bude produkovat lidi s potřebnými dovednostmi? A jak správně uchopit rozvoj zaměstnanců ve firmách? Nejen o tom debatovali lídři předních českých firem.

Česká republika je na 133. místě na světě, co se týká složitosti najít vhodné kandidáty na pracovní místo. Jednou z příčin této nelichotivé pozice je skutečnost, že lidé nemají dostatečné znalosti a dovednosti, které jsou pro danou práci potřeba. Řešením může být zapojení firem do procesu školního vzdělávání. Jsou to totiž právě firmy, které mohou školám sdělit, jaké skills od svých zaměstnanců potřebují. „Ať už chceme, nebo ne, my tvoříme budoucnost. A my máme předpoklad předvídat. A máme do jisté míry možnost pomáhat školám právě tím, že říkáme, co potřebujeme – jaké znalosti, jaké skillsety –, a společně na tom se školami pak pracovat. V tom vidím naši roli,“ vysvětluje Diana Rádl Rogerová, řídící partnerka Deloitte ČR.

Podle Andrey Ferancové Bartoňové, zakládající partnerky ESPIRA Investments, je důležité, aby měly děti odvahu a nebály se udělat chybu. Úkolem školy by podle ní mělo být najít to, co dítě baví, co je jeho silná stránka. „Nechtěla bych, aby se moje dítě něco učilo, protože se to hodí určité firmě, i když ho to nebaví. Já chci, aby se děti našly v tom, co dělají,“ říká Andrea Ferancová Bartoňová a dodává, že firmy chtějí lidi, kteří se nebojí dělat chyby, kteří mají odvahu říkat věci, které je napadnou, protože z těchto nápadů může vzniknout něco nového. „Když budou lidi dělat to, co je baví, nebude jim vadit se v tom vzdělávat. A takové zaměstnance potřebujeme.“

Společnosti se mohou zapojit do vzdělávání přímo ve školách. „Zaměstnanci mohou chodit předávat zkušenosti do škol nebo ve spolupráci se školami vytvářet vzdělávací programy, které mohou studenty připravovat na nové dovednosti, které budou společnosti potřebovat. Firmy by měly v této oblasti vykročit dopředu a samy si vytvořit potřebné prostředí,“ navrhuje Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Česká republika.

10 klíčových kroků, které by měla business komunita udělat pro zlepšení úrovně vzdělávání ve školách i ve firmách

  1. Investujte do vzdělání. Nejen finančně, ale počítají se i čas a energie.
  2. Předefinujte strategii zaměřenou výhradně na generování zisku na rozvoj lidí a následné generování vyššího zisku.
  3. Povzbuzujte lidi k získávání širších zkušeností i mimo vaši „bublinu“, umožněte jim například dobrovolnictví.
  4. Věnujte čas vzdělávání a podporujte i drobné experimenty v učení.
  5. Nastavte 100 hodin vzdělávání jako KPI v businessu a jděte sami příkladem.
  6. Vytvořte v rámci svého podnikání „bezpečný prostor“ pro kreativitu.
  7. Podpořte vznik inovačního hubu pro hybridní vzdělávání s cílem agregovat a vybírat nejlepší řešení a postupy ve vzdělávání.
  8. Demonstrujte vládě, jak může business aktivně podpořit úspěšnou implementaci Strategii vzdělávání 2030+.
  9. Nabídněte stáže lidem z veřejného sektoru.
  10. Zasaďte se o to, aby vzdělávání bylo prioritním tématem i na nejvyšší úrovni.

Pusťte si první i druhý den konference CzechSetGo! ze záznamu a zjistěte, kam by se podle expertů mělo ubírat vzdělávání ve školách i ve firmách. Nenechte si ujít ani další konference! Připojte se k digitalizaci Česka.

Vzdělávání nejsou stravenky

Svět se ale velmi rychle mění a s ním i práce. Co se lidé dnes ve škole naučí, u většiny profesí nemusí a pravděpodobně také nebude už za pár let stačit. Klíčem je neustálé vzdělávání. To musí podporovat samotné firmy, ale o svůj vlastní rozvoj by měli mít zájem i samotní zaměstnanci. Tomáš Křesťan, Chief HR Officer společnosti Zásilkovna & Packeta Group, poznamenává: „Když se bavím s lidmi z byznysu, největší překážkou ve vzdělávání je fakt, že se lidé nechtějí rozvíjet a nechtějí se učit nic nového.“ Jak je tedy motivovat?

„Musíme opustit mentalitu, že vzdělávání je benefit, který dáme zaměstnancům jako stravenky. Vzdělávání je nutnost,“ říká Roman Stupka, partner a co–founder ve společnosti ScaleUp Impact. Důležité také je, aby si roli vzdělávání uvědomoval i přímí nadřízení zaměstnanců, nejen top management firmy. „Pokud firma pošle lidi na školení, tak za 14 dní nevědí, kde byli,“ upozorňuje Roman Stupka a firmám proto doporučuje nastavit si správnou metodologii vzdělávání, která bude zahrnovat opakování, zpětnou vazbu, využití v praxi, sdílení v týmu apod. Vzdělávání podle něj musí být opravdu podporovaná aktivita a zaměstnanci musí vidět, že se management zajímá o to, co se naučili a kam se posunuli. „Je to o tom, jestli to firma opravdu chce posunovat, a začíná to u šéfů nahoře.“ S tím souhlasí i Diana Rádl Rogerová a dodává, že věří ve snowball efekt, kdy firmy svým přístupem ovlivňují další. „Čím více firem se bude chovat tímto způsobem, tím budou atraktivnější pro lidi a tím víc lidí v nich bude chtít pracovat.“

Občasnou nejistotu zaměstnanců ohledně skutečného přínosu vzdělávání potvrzuje i Scott Marlowe, HR Director České spořitelny. „Zaměstnanci nám říkají: těžko nacházím čas na vzdělávání, a když už se vzdělávám, nemám od vás potvrzeno, že jsem tak zvýšil svoji hodnotu.“

O tom, že se investice do vzdělávání a rozvoje zaměstnanců vyplatí, nikdo z hostů panelové diskuse nepochybuje. Jak říká Andrea Ferancová Bartoňová, dlouhodobě se ukazuje, že nabírat nové lidi je drahé a vzdělávat ty současné a posouvat je dál je mnohem levnější. Byznys tak podle ní směřuje k tomu, že vzdělávání je efektivnější než hledat neustále nové a nové lidi.

Lídři radí – jak rozjet snowball efekt a zlepšit vzdělávání ve firmách?

Tomáš Křesťan, Chief HR Officer, Zásilkovna & Packeta Group: My se snažíme rozvíjet naše zaměstnance, ale i naše partnery, kterých je teď asi 30 tisíc napříč Evropou, a připravujeme program, abychom je rozvíjeli. Ale nejen je vůči našemu byznysu, ale i ta výdejní místa, aby se posunul i jejich vlastní business.

Roman Stupka, partner a co–founder, ScaleUp Impact: Já začínám sám u sebe. Podaří se mi pětkrát šestkrát za týden, že si udělám soupis, co jsem se dnes naučil nového, co byla jedna dvě věci, které chci aplikovat dál, a co si dám na zítřek a na pozítří. A tím učím sám sebe, abych nezapomněl věci, jako je poslouchat manželku, udělat si lekci z holandštiny, mít každé ráno pět priorit na stole. Jakmile se toto stane mým návykem, od toho pak derivuju ty další kroky.

Petr Dvořák, generální ředitel, Vodafone Česká republika: Náš závazek je na třech frontách: vzdělávání zákazníků, vzdělávání uvnitř firmy, ať už je to reskilling, nebo učení se nových věcí včetně hybridního fungování, a za třetí vzdělávat mladé lidí a inspirovat je k tomu, jakou novou zkušenost by mohli získat.

Andrea Ferancová Bartoňová, zakládající partnerka ESPIRA Investments: My investujeme do firem, které podporují vzdělávání. A nehovořím jen o investování do škol a vzdělávání dětí, ale také o vzdělávání vůči firmám, vzdělávání v IT. To znamená, že nás zajímá vzdělávání celého spektra – od dětí až do dospělého věku – a jsme připravení do toho vložit peníze a pomoct firmám se dále rozvíjet a růst ideálně za hranice České republiky.

Vzdělávání CzechSetGo
Deloitte živě 

Díky IT auditu mám možnost poznat IT prostředí u širokého spektra firem, říká Dominik Juránek z IT auditu Deloitte

Dominik začínal v IT auditu Deloitte před dvěma lety jako stážista. Dnes je z něho seniorní analytik a vede své vlastní zakázky pro klienty z Česka i ze zahraničí. „Člověk nemusí být programátor, aby mohl nastoupit do IT auditu. Důležitější je zajímat se o IT bezpečnost, mít přehled o IT prostředí a pak především chuť učit se a získávat nové zkušenosti,“ říká Dominik, který si na práci IT auditora nejvíce cení různorodosti a možnosti neustále se vzdělávat. Co všechno se v IT auditu naučil? Jak se mu dařilo skloubit školu s prací? A co ho při nástupu do Deloitte nejvíce překvapilo? 

20. 10. 2021
Deloitte živě 

Retail Summit 2021: Jaké zákaznické trendy ovlivňují využití nových technologií v maloobchodu?

Blockchain nebo virtuální realita jako běžná součást retailu? Na každodenní bázi zatím ještě ne, tyto a další moderní technologie jsou však v oblasti maloobchodu využívány stále více. V praxi se tak například online obchody snaží lépe pracovat s daty svých klientů, což přináší nejen více uskutečněných nákupů, ale také lepší zákaznickou zkušenost. Jaké jsou aktuální zákaznické trendy? Jaký potenciál mají nové technologie? A jak je lze v retailu efektivně uplatnit? To bylo tématem naší panelové diskuzi v rámci Retail Summitu 2021. 

7. 10. 2021
Deloitte živě 

Češi jsou inovativní národ, klíčem k rozšíření technologií je systematické vzdělávání, říká archeoložka v AI Sara Polak

Abychom dokázali maximálně využít možností moderních technologií v soukromém i pracovním životě, je nezbytné umět s nimi pracovat. Zacházet efektivně s počítačem, chytrým telefonem nebo třeba online aplikací však není například pro straší generace ani zdaleka samozřejmostí. Stejně tak skepse zaměstnanců vůči robotizaci nebo využití umělé inteligence může být překážkou na cestě k modernizaci. O důležitosti vzdělávání v oblasti technologií promluvila v rámci druhé konference Deloitte CzechSetGo! archeoložka a popularizátorka umělé inteligence Sara Polak. Jak vnímá roli a dopad digitalizace a moderních technologií na českou společnost? 

4. 10. 2021