Deloitte živě 

CzechSetGo!: Vzdělávat a rozvíjet své zaměstnance je pro firmy efektivnější než nabírat nové

Firmy by měly podpořit lidi v dalším vzdělávání a rozvoji. Management by pak neměl vnímat vzdělávání jako benefit pro zaměstnance, ale jako přínos pro firmu. Shodli se na tom účastníci panelové diskuse v rámci konference CzechSetGo!, jejímž tématem byla role business komunity v podpoře vzdělávání a změn ve společnosti. Jak mohou firmy přispět k lepšímu vzdělávacímu systému, který bude produkovat lidi s potřebnými dovednostmi? A jak správně uchopit rozvoj zaměstnanců ve firmách? Nejen o tom debatovali lídři předních českých firem.

Česká republika je na 133. místě na světě, co se týká složitosti najít vhodné kandidáty na pracovní místo. Jednou z příčin této nelichotivé pozice je skutečnost, že lidé nemají dostatečné znalosti a dovednosti, které jsou pro danou práci potřeba. Řešením může být zapojení firem do procesu školního vzdělávání. Jsou to totiž právě firmy, které mohou školám sdělit, jaké skills od svých zaměstnanců potřebují. „Ať už chceme, nebo ne, my tvoříme budoucnost. A my máme předpoklad předvídat. A máme do jisté míry možnost pomáhat školám právě tím, že říkáme, co potřebujeme – jaké znalosti, jaké skillsety –, a společně na tom se školami pak pracovat. V tom vidím naši roli,“ vysvětluje Diana Rádl Rogerová, řídící partnerka Deloitte ČR.

Podle Andrey Ferancové Bartoňové, zakládající partnerky ESPIRA Investments, je důležité, aby měly děti odvahu a nebály se udělat chybu. Úkolem školy by podle ní mělo být najít to, co dítě baví, co je jeho silná stránka. „Nechtěla bych, aby se moje dítě něco učilo, protože se to hodí určité firmě, i když ho to nebaví. Já chci, aby se děti našly v tom, co dělají,“ říká Andrea Ferancová Bartoňová a dodává, že firmy chtějí lidi, kteří se nebojí dělat chyby, kteří mají odvahu říkat věci, které je napadnou, protože z těchto nápadů může vzniknout něco nového. „Když budou lidi dělat to, co je baví, nebude jim vadit se v tom vzdělávat. A takové zaměstnance potřebujeme.“

Společnosti se mohou zapojit do vzdělávání přímo ve školách. „Zaměstnanci mohou chodit předávat zkušenosti do škol nebo ve spolupráci se školami vytvářet vzdělávací programy, které mohou studenty připravovat na nové dovednosti, které budou společnosti potřebovat. Firmy by měly v této oblasti vykročit dopředu a samy si vytvořit potřebné prostředí,“ navrhuje Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Česká republika.

10 klíčových kroků, které by měla business komunita udělat pro zlepšení úrovně vzdělávání ve školách i ve firmách

  1. Investujte do vzdělání. Nejen finančně, ale počítají se i čas a energie.
  2. Předefinujte strategii zaměřenou výhradně na generování zisku na rozvoj lidí a následné generování vyššího zisku.
  3. Povzbuzujte lidi k získávání širších zkušeností i mimo vaši „bublinu“, umožněte jim například dobrovolnictví.
  4. Věnujte čas vzdělávání a podporujte i drobné experimenty v učení.
  5. Nastavte 100 hodin vzdělávání jako KPI v businessu a jděte sami příkladem.
  6. Vytvořte v rámci svého podnikání „bezpečný prostor“ pro kreativitu.
  7. Podpořte vznik inovačního hubu pro hybridní vzdělávání s cílem agregovat a vybírat nejlepší řešení a postupy ve vzdělávání.
  8. Demonstrujte vládě, jak může business aktivně podpořit úspěšnou implementaci Strategii vzdělávání 2030+.
  9. Nabídněte stáže lidem z veřejného sektoru.
  10. Zasaďte se o to, aby vzdělávání bylo prioritním tématem i na nejvyšší úrovni.

Pusťte si první i druhý den konference CzechSetGo! ze záznamu a zjistěte, kam by se podle expertů mělo ubírat vzdělávání ve školách i ve firmách. Nenechte si ujít ani další konference! Připojte se k digitalizaci Česka.

Vzdělávání nejsou stravenky

Svět se ale velmi rychle mění a s ním i práce. Co se lidé dnes ve škole naučí, u většiny profesí nemusí a pravděpodobně také nebude už za pár let stačit. Klíčem je neustálé vzdělávání. To musí podporovat samotné firmy, ale o svůj vlastní rozvoj by měli mít zájem i samotní zaměstnanci. Tomáš Křesťan, Chief HR Officer společnosti Zásilkovna & Packeta Group, poznamenává: „Když se bavím s lidmi z byznysu, největší překážkou ve vzdělávání je fakt, že se lidé nechtějí rozvíjet a nechtějí se učit nic nového.“ Jak je tedy motivovat?

„Musíme opustit mentalitu, že vzdělávání je benefit, který dáme zaměstnancům jako stravenky. Vzdělávání je nutnost,“ říká Roman Stupka, partner a co–founder ve společnosti ScaleUp Impact. Důležité také je, aby si roli vzdělávání uvědomoval i přímí nadřízení zaměstnanců, nejen top management firmy. „Pokud firma pošle lidi na školení, tak za 14 dní nevědí, kde byli,“ upozorňuje Roman Stupka a firmám proto doporučuje nastavit si správnou metodologii vzdělávání, která bude zahrnovat opakování, zpětnou vazbu, využití v praxi, sdílení v týmu apod. Vzdělávání podle něj musí být opravdu podporovaná aktivita a zaměstnanci musí vidět, že se management zajímá o to, co se naučili a kam se posunuli. „Je to o tom, jestli to firma opravdu chce posunovat, a začíná to u šéfů nahoře.“ S tím souhlasí i Diana Rádl Rogerová a dodává, že věří ve snowball efekt, kdy firmy svým přístupem ovlivňují další. „Čím více firem se bude chovat tímto způsobem, tím budou atraktivnější pro lidi a tím víc lidí v nich bude chtít pracovat.“

Občasnou nejistotu zaměstnanců ohledně skutečného přínosu vzdělávání potvrzuje i Scott Marlowe, HR Director České spořitelny. „Zaměstnanci nám říkají: těžko nacházím čas na vzdělávání, a když už se vzdělávám, nemám od vás potvrzeno, že jsem tak zvýšil svoji hodnotu.“

O tom, že se investice do vzdělávání a rozvoje zaměstnanců vyplatí, nikdo z hostů panelové diskuse nepochybuje. Jak říká Andrea Ferancová Bartoňová, dlouhodobě se ukazuje, že nabírat nové lidi je drahé a vzdělávat ty současné a posouvat je dál je mnohem levnější. Byznys tak podle ní směřuje k tomu, že vzdělávání je efektivnější než hledat neustále nové a nové lidi.

Lídři radí – jak rozjet snowball efekt a zlepšit vzdělávání ve firmách?

Tomáš Křesťan, Chief HR Officer, Zásilkovna & Packeta Group: My se snažíme rozvíjet naše zaměstnance, ale i naše partnery, kterých je teď asi 30 tisíc napříč Evropou, a připravujeme program, abychom je rozvíjeli. Ale nejen je vůči našemu byznysu, ale i ta výdejní místa, aby se posunul i jejich vlastní business.

Roman Stupka, partner a co–founder, ScaleUp Impact: Já začínám sám u sebe. Podaří se mi pětkrát šestkrát za týden, že si udělám soupis, co jsem se dnes naučil nového, co byla jedna dvě věci, které chci aplikovat dál, a co si dám na zítřek a na pozítří. A tím učím sám sebe, abych nezapomněl věci, jako je poslouchat manželku, udělat si lekci z holandštiny, mít každé ráno pět priorit na stole. Jakmile se toto stane mým návykem, od toho pak derivuju ty další kroky.

Petr Dvořák, generální ředitel, Vodafone Česká republika: Náš závazek je na třech frontách: vzdělávání zákazníků, vzdělávání uvnitř firmy, ať už je to reskilling, nebo učení se nových věcí včetně hybridního fungování, a za třetí vzdělávat mladé lidí a inspirovat je k tomu, jakou novou zkušenost by mohli získat.

Andrea Ferancová Bartoňová, zakládající partnerka ESPIRA Investments: My investujeme do firem, které podporují vzdělávání. A nehovořím jen o investování do škol a vzdělávání dětí, ale také o vzdělávání vůči firmám, vzdělávání v IT. To znamená, že nás zajímá vzdělávání celého spektra – od dětí až do dospělého věku – a jsme připravení do toho vložit peníze a pomoct firmám se dále rozvíjet a růst ideálně za hranice České republiky.

Vzdělávání CzechSetGo
Deloitte živě 

Deloitte Salesforce Lab: Jak se stát odborníkem na řízení vztahů se zákazníky? Klíčové jsou zkušenosti a zápal pro věc

Efektivní řízení vztahů se zákazníky je základním stavebním kamenem úspěchu každé dobré firmy. V Deloitte proto pomáháme klientům s implementací cloudových nástrojů Salesforce pěkně od A do Z. Být ale konzultantem či vývojářem nemůže být jen tak někdo. Tým Deloitte Digital Salesforce pořádá pro zájemce z řad čerstvých absolventů vysokých škol pravidelně program Salesforce Lab. Účastníci si mohou vyzkoušet práci s touto CRM platformou na vlastní kůži a získat tak kýžené zkušenosti. A na ty nejlepší čeká dokonce odměna v podobě pracovní nabídky. 

12. 1. 2022
Deloitte živě 

Digitalizace zdravotnictví: Využití dat přinese více efektivity pro pacienty, lékaře i pojišťovny

„Nedělat nic už dnes nemůžeme,“ říká Tomáš Knížek, náměstek pro informatiku ve VZP, o digitalizaci ve zdravotnictví. Resort se musí (nejen) kvůli zákonu o elektronizaci zdravotnictví připravit na zásadní změny, které by měly celý systém zkvalitnit a zefektivnit. Jak by měla digitalizace zdravotnictví probíhat? Co by měla pacientům a lékařům přinést? A jak se na ni chystá největší česká pojišťovna? Přinášíme vám rozhovor s Tomášem Knížkem, který byl hostem třetí konference CzechSetGo!, která se tentokrát zaměřila na téma eHealth. 

10. 1. 2022
Deloitte živě 

Obchodní bilance za listopad: Vyšší přebytek brzdí nárůst dovozu

Obchodní bilance dosáhla v listopadu mírného přebytku 5,7 miliardy korun, což je v meziročním srovnání o 28,4 miliard korun horší výsledek a v porovnání s předpandemickým rokem 2019 zhoršení o 6,4 miliard korun. Objem vývozu zboží dosáhl 380,4 miliard korun (meziroční růst o 8,1 procent) a objem vývozu dosáhl 374,7 miliard korun (meziroční růst o 17,1 procent). Přebytek obchodní bilance je tedy brzděn hlavně na straně dovozu zboží. 

7. 1. 2022