Technologie  Deloitte živě 

Digitální transformace obchodu: Příchod nových technologií je nevyhnutelný, Češi jsou nároční zákazníci

Každý dobrý CEO by měl být schopen udržet krok s novými technologiemi a co nejefektivněji je využívat. Digitálně transformovat firmu je však běh na dlouhou trať a leckdy se může stát kamenem úrazu. Často ale stačí jen začít změnou svého mindsetu a pokroku se jednoduše otevřít. Čím firmy zákazníky štvou? Jak na digitalizaci nahlíží firmy jako Pilulka.cz nebo Feedo? Odpovědi přinesl panel Digitální transformace na Retail Summitu 2019 pořádaný společností Blue Events.

Panelovou diskuzí provázela Senta Čermáková, ředitelka pro inovace ve společnosti Deloitte, která zpovídala zástupce pěti českých firem: Pilulka.cz, Feedo, Exponea, Mibcon a Solvent ČR (firma provozuje řetězec drogerií Teta). Hlavními tématy diskuze byly přínosy digitální transformace pro byznys a pro zákazníka a problémy, které její realizace obnáší.

Co je to digitální transformace?

Digitální transformace je důkladná transformace podnikových a organizačních aktivit, procesů, modelů a kompetencí, aby plně využila novinky a příležitosti digitálních technologií a jejich rostoucí dopad na lidstvo. Implementace musí probíhat strategickým způsobem se správně nastavenými prioritami s ohledem na současnost i budoucnost.

Všichni hosté se shodli na důležitosti a nevyhnutelnosti digitální transformace, každý na ni však nahlíží trochu jinak. Například Petr Kasa ze společnosti Pilulka.cz vidí jako hlavní předměty transformace způsob komunikace produktu a stírání rozdílů mezi offline a online zákazníky. Antonín Štětina ze společnosti Feedo ji zase chápe pragmaticky jako soubor konkrétních proměn – tvorbu dashboardů, uplatnění systémů dynamické cenotvorby, zavedení inteligentního párování objednávek atd. Proti tomu Ondřej Dědina z Mibconu tvrdí, že digitální transformace je špatný pojem, a že v tomto kontextu by se mělo hovořit spíše o omnichannel transformaci (oslovování klientů skrze všechny dostupné kanály současně).

Ve vztahu k zákazníkovi definoval Peter Irikovský, CEO společnosti Exponea, tzv. svatý grál digitální transformace. Podle něho existují pro úspěšné získání zákazníka tři kritéria – správný čas, kanál a obsah: „Chcete mít zákazníka, který v tom správném čase, kdy on o to má zájem, dostane sjednocený personalizovaný obsah a personalizovaný výběr kanálu.“

Čím firmy štvou zákazníky?

Digitální transformace je nevyhnutelná a přínosná, ale je potřeba ji provádět s citem. Podívejte se na několik marketingových kroků, které dokáží každého zákazníka zaručeně vytočit, a jak jim předcházet:

  • Slevová kampaň ve špatný čas. Zákazník si koupí zboží za standardní cenu a slevová kampaň přijde těsně poté. Řešení: segmentované kampaně.
  • Velké množství nerelevantních nabídek. Zákazník dostává nabídky zboží, které jej nezajímá. Řešení: personalizace.
  • Záplava e-mailů. Zákazník má přeplněnou e-mailovou schránku nabídkami, které pro jejich množství nestíhá nebo nechce číst. Řešení: predikce frekvence.
  • Používání špatných kanálů. Zákazník je obtěžován telefonáty např. v průběhu pracovního dne. Řešení: predikce kanálu a načasování.
  • Nerelevantní incentivy. Zákazník dostane např. narozeninovou slevu na produkt, o který nemá zájem. Řešení: segmentované kampaně.

Co se týká potíží s digitální transformací, vedle zmíněné necitlivosti se hosté shodli, že problémem jsou absence znalostí zaměstnanců v oblasti nových technologií a neangažovanost CEO. Změnu by přitom mohla odstartovat pouhá změna přístupu a zaměření firemní rétoriky na úspěchy, které digitální transformace přináší. České firmy mají však dobrou motivaci – náročné zákazníky. Jak uvedl David Vejtruba ze společnosti Solvent ČR, Češi jsou chytří, pragmatičtí, efektivní a umí své zákazníky poslouchat.

Sedmero digitální transformace

  1. Digitalizovat neznamená delegovat. Digitální transformaci nemůže provést samotné IT oddělení, ani jej nevyřeší najatý tým IT specialistů. Účastnit se musí všichni.
  2. Loajalita zákazníka je na prvním místě. Odstraníte-li naštvání, získáte loajalitu.
  3. Offline a online svět je potřeba propojit. Mezi zákazníkem v kamenném obchodě a v e-shopu by neměl být rozdíl.
  4. Náklad předchází efektivitě. Nezbytná je podpora seniorního managementu.
  5. Nejsilnější opinion makers musí stát v čele digitalizace.
  6. Vyvarujte se buzzwords. Nepoužívejte populární termíny pro nic za nic, dejte svým slovům konkrétní význam a definujte, co je ve vaší firmě digitální transformace.
  7. Správná digitální transformace nikdy neskončí, naopak se bude stále zrychlovat.
Retail Summit 2019 Digitální transformace Zákaznická zkušenost Marketingové nabídky Technologie
Technologie 

Software Asset Management sníží náklady na informační technologie a omezí podnikatelské rizika. Jak na něj?

„SAM“ je správa softwarových licencí, která se zabývá životním cyklem softwarových aplikací v organizacích. Jeho součástí je kompletní IT infrastruktura, která je nezbytná k efektivnímu řízení, kontrole a optimalizaci softwaru během všech fází jeho životních cyklů. Cílem SAM je snížit náklady na informační technologie a omezit podnikatelská rizika spojená s vlastnictvím a užíváním softwaru. Poměrně velké množství organizací však stále ještě nepřijalo koncept SAM strategie, což je zásadní pro realizaci těchto hmatatelných výhod. 

12. 6. 2019
Lidé  Deloitte živě 

Kritické myšlení: Cesta k profesnímu růstu i osobnímu rozvoji

Nepodléhat prvnímu dojmu, nepřebírat slepě názory druhých, udržet si odstup a být schopen vytvořit si vlastní názor na základě vědomostí a zkušeností – to jsou schopnosti, které jsou nezbytné pro orientaci v nepřeberném množství informací, které se na nás každý den valí ze všech stran. Ať už mluvíme o soukromém či pracovním životě, bez kritického myšlení se v budoucnu zkrátka neobejdeme. Lze se této schopnosti naučit? A jaké jsou její praktické přínosy? Na tyto a další otázky jsme se zaměřili na třetím z našich MeetUp setkání, kde mladým lidem přinášíme semináře a workshopy věnované trendům z oblasti budoucnosti práce. 

10. 6. 2019