Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) zveřejnil 16. června 2023 svou zprávu o rizicích praní špinavých peněz a financování terorismu (ML/TF) spojených s platebními institucemi v EU. Ze zprávy vyplývá, že platební instituce patrně neřídí zmíněná rizika odpovídajícím způsobem a vnitřní kontroly zaměřené na ML/TF v těchto institucích často nepostačují k prevenci dotyčných rizik.
V roce 2022 provedl Evropský orgán pro bankovnictví posouzení sektoru platebních institucí s cílemurčit rozsah a povahu rizika ML/TF. Posuzoval, jak platební instituce identifikují a řídí rizika ML/TF a co orgány dohledu činí pro zmírnění těchto rizik při posuzování žádostí o udělení povolení k činnosti platební instituci i po celou dobu, kdy daná instituce existuje a funguje.
V EU je téměř 900 autorizovaných platebních institucí (PI). Orgány dohledu v oblasti boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu (AML/CFT), které zajišťují dohled nad těmito PI, se domnívají, že tento sektor představuje značné inherentní riziko ML/TF. Zároveň usoudily, že vnitřní systémy a kontroly v rámci AML/CFT u institucí v sektoru platebních institucí nejsou dostatečně robustní, aby tato inherentní rizika ML/TF zmírnily.
Zjištění EBA rovněž naznačují, že ne všechny příslušné orgány v současnosti podnikají dostatek úkonů pro účinný dohled nad tímto sektorem. V důsledku toho mohou PI se slabými kontrolami v oblasti AML/CFT v EU působit například díky tomu, že se usadí v členských státech, v nichž jsou povolovací procesy a procesy dohledu v oblasti AML/CFT mírnější, aby posléze mohly své aktivity pasportizovat, tj. provozovat je v dalších členských státech bez nutnosti žádat o povolení k činnosti v příslušné jurisdikci. Znamená to, že rizika praní špinavých peněz a financování terorismu v sektoru PI nemusí být účinně vyhodnocována a řízena, což může mít dopad na integritu finančního systému EU. Zjištění EBA v oblasti přístupu k finančním službám naznačuje, že zanedbání řešení těchto rizik rovněž ohrožuje úsilí o zlepšení přístupu PI k platebním účtům. Odstranění rizik by totiž mohlo být oprávněně vynutitelné, jestliže by riziko spojené s jednotlivými platebními institucemi bylo vyhodnoceno jako neúnosně vysoké. Směrnice (EU) 2015/849 vyžaduje, aby orgány dohledu v oblasti boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu účinně monitorovaly a přijímaly opatření nezbytná k tomu, aby ustanovení této
Směrnice finanční instituce, tedy i včetně PI, dodržovaly. V rámci toho Směrnice požaduje, aby příslušné orgány upravily četnost a intenzitu dohledu na místě i mimo něj tak, aby odrážely výsledky jejich hodnocení rizik ML/TF. Evropský orgán pro bankovnictví vydal pokyny pro příslušné orgány ohledně kroků, které by měly přijmout, aby tyto požadavky splňovaly.
Několik zjištění ve zprávě se týká otázek, kterými se zabývají stávající pokyny EBA, včetně pokynů k rizikovým faktorům a k dohledu založenému na riziku. Důslednější provádění ustanovení v těchto
pokynech ze strany orgánů dohledu proto do jisté míry přispěje ke zmírnění těchto rizik a snížení vystavení sektoru rizikům ML/TF.
Další zjištění vyžadují změny v právním rámci EU. Týkají se zejména zavedení konzistentnějšího přístupu k posuzování dílčích složky AML/CFT v rámci udělování povolení platebním institucím a posílení ustanovení týkajících se zohlednění rizik ML/TF v oznamovacím procesu pasportizace a v konečném důsledku zavedení jasných a důsledně interpretovaných ustanovení pro námitky vyplývající z rizik ML/TF v kontextu pasportizace.
Závěry tohoto posouzení rizik budou v souladu s čl. 9a odst. 5 zakládajícího nařízení orgánu EBA zahrnuty do hodnocení rizik ML/TF, které EBA provádí dvakrát ročně. Nově se objevující rizika ML/TF, včetně virtuálních IBAN a modelu tzv. white labelling, bude třeba dále posoudit.
S čím vám může Deloitte pomoci?
- Přezkum stávajícího rámce AML/CFT zavedeného finanční a platební institucí s cílem zajistit dodržování
regulatorních požadavků;
- přezkum/vypracování vnitřních zásad a postupů v těchto oblastech: přístup „Poznej svého zákazníka“
(KYC), hloubková kontrola klienta (CDD) a mezinárodní sankce;
- poskytnutí podpory při nápravě případných nedostatků zjištěných při kontrolách ze strany orgánů
dohledu;
- poskytování ad hoc poradenství v jakýchkoli tématech souvisejících s AML/CFT.
V případě dalších dotazů týkajících se záležitostí uvedených v tomto článku nás neváhejte kontaktovat. Další informace o našich službách najdete na našich webových stránkách.