Deloitte živě  Technologie 

Jak vidí české startupy budoucnost dopravy? Přečtěte si reportáž z našeho dalšího popup akcelerátoru

Minimalizujeme v budoucnu vlastnictví automobilů a budeme je raději sdílet s ostatními? Zefektivní se proces doručování zásilek, parkování, ale i evakuace lidí z velkých objektů? Zvládnou drony předpovídat nebezpečné dopravní situace? Podle českých startupů, které se zúčastnily našeho popup akcelerátoru na téma Smart Mobility, už se to buď děje, nebo jsou minimálně k dispozici technologie, které tento posun umožňují.

Tradiční akce Deloitte popup akcelerátor se 11. dubna 2018 zaměřila na inovace z oblastí cestování, monitoringu dopravy a dopravních prostředků, vyhodnocování pohybu osob nebo parkování. V Karlíně se tentokrát sešlo šest startupů, které měly sedm minut na představení svého produktu nebo řešení a oslovení posluchačů, kteří jako vždy skrze aplikaci hlasovali pro startup s největším potenciálem. A kdo patří v Česku mezi velké startupové hráče v odvětví mobility? Data From Sky, eParkomat, HoppyGo, Level Systems, Parking Detection (RCE Systems) a Recognity.

Víte, do jaké míry lidé využívají svoje auta? Velice málo. Ukazuje se, že auta používáme v průměru hodinu denně,“ zaznělo v úvodu prezentace HoppyGo, startupu zaměřeného na sdílení automobilů, který se na začátku dubna spojil se Smile Car – produktem působícím pod Škoda DigiLab. Ten se chce kromě peer-to-peer platformy v budoucnu zaměřit také na sdílení automobilů v rámci firem nebo napojení na autobusovou a vlakovou dopravu.

Startup Data From Sky představil nástroj, který má detekovat nehodu ještě předtím, než k ní dojde. Co mu to má umožnit? Jak název napovídá, jde o data sbíraná z nebe, a to skrze drony, které monitorují dopravu a její účastníky. Začínáte se obávat o své soukromí? Nemusíte. Sbíraná data jsou totiž anonymizovaná a nejsou dostatečná pro identifikaci osob.

„Doprava prochází řadou radikálních změn, staví se tisíce kilometrů nových dálnic, přepravuje se obrovské množství cestujících i zboží. Celé odvětví čelí zásadním výzvám, jako je bezpečnost nebo šetrnost k životnímu prostředí. Všechno se děje velice rychle a velké společnosti často nemohou reagovat dostatečně rychle, a právě proto je důležité podporovat a rozvíjet startupy v oblasti dopravy. Jsou rychlé, flexibilní, a proto dokáží sledovat nebo dokonce určovat vývoj v tomto odvětví.“ Honza Janoušek Transportation týmu Deloitte Česká republika.

Jak zefektivnit systém parkování? To je otázka, která stojí za vznikem startupů Parking Detection a eParkomat. Provedení se nicméně liší. Parking Detection, mladší sourozenec Data From Sky, využívá monitoring v reálném čase skrze kamerový systém, který dokáže při šikovném umístění pokrýt až 400 parkovacích míst. Získaná data jsou odesílána do cloudu a vyhodnocena prostřednictvím umělé inteligence.

eParkomat nevyužívá primárně hardware, ale anonymně monitoruje data ve spolupráci s mobilním operátorem. Unikátní algoritmus, který vychází z dat ze signalizační sítě, dokáže s velkou přesností odhadnout obsazení parkovacích míst, predikovat situace a vyhodnocovat dopady zavedení parkovacích zón nebo zvýšení cen parkovného.

Objednali jste si někdy balík a přišla vám potvrzující sms, ve které stálo, ať si na jeho převzetí vyhradíte celý půl den? To by se díky Level Systems dít nemuselo. S jejich pomocí by měly být nejen přepravní společnosti schopny naplánovat celodenní trasu řidiče se všemi zastávkami, které budou mít jasné časy doručení, a to v závislosti na aktuální dopravní situaci. Zároveň jejich produkt TracePlan zaznamenává velké množství dat pro další využití – ať už vyhodnocování efektivity nebo například opotřebení vozů.

Ze zajímavého úhlu se na problematiku mobility dívají v Recognity. Ti se zaměřují na pohyb lidí uvnitř velkých objektů. Sledují, jak se jednotlivé osoby pohybují, analyzují jejich chování a z nasbíraných dat následně vytvářejí predikce. A díky virtuální realitě dokáží například projít evakuační plán a doporučit změny v rámci projektu ještě předtím, než je postaven.

A kdo tedy zvítězil?

První místo obsadil eParkomat a vyhrál strategický workshop od Deloitte Private, který může sloužit k jejich dalšímu rozvoji. Zároveň si může vybrat účast na startupové akci kdekoliv ve světě a o finanční stránku se postará Deloitte.

budoucnost mobility mobilita popup akcelerátor reportáž startupy
Deloitte živě 

Nechci být designer, chci být umělec, a mám poslední šanci, abych to změnil, říká Vladimír Mokrý

366 písmen, protože šlo o přestupný rok, 340 hodin práce, nespočet zážitků a osobních prožitků z cest i každodenního bytí, které se odrážejí v jednotlivých znacích, jež tvoří citát spisovatele Milana Kundery. Takové je dílo „366 letter“ designera a umělce Vladimíra Mokrého, který v roce 2016 každý den nakreslil jedno písmeno a každý den ho zveřejňoval na sociální síti Instagram. Nesnesitelná lehkost bytí? Přeneseně ano, vydržet roční závazek a dotáhnout projekt do konce nebylo úplně jednoduché. Jak vznikala sonda do 366 dnů jednoho člověka? Přečtěte si příběh o obrazu, který teď můžete vidět na recepci Deloitte v Praze. 

20. 8. 2018