Meeting. Status. Schůzka. Základní byznysový nástroj, jak se rychle posunout vpřed, domluvit se, rozdělit si úkoly. Jasně, přehledně a efektivně. Na první pohled ta nejsnadnější věc, ze které se často stává souboj myšlenek, prostor pro vymezování pozic, a hra o to, kdo je chytřejší. Výsledkem je neefektivní rituál, který plýtvá časem, zdroji a přináší víc komplikací než posunů dopředu. Co je hlavní příčinou?
Odpověď je nasnadě: je to kultura tradičních firem. V praxi to pak vypadá následovně:
Odmítání zodpovědnosti
- Nikdo se nestará o samotný proces schůzky. Spousta účastníků je na schůzce zbytečně. Většina neví, co je jejím cílem, k čemu má směřovat, co si z ní odnést. Kdo a z jakého důvodu se schůzky účastní? Jaká je jeho role?
Přílišná ohleduplnost
- Přehlíží se opravdové problémy, protože není taktní o nich mluvit nahlas. Byť jsou často známým tajemstvím. Schůzka se tak točí v začarovaném kruhu. Pořád to samé. A dokola.
Chybí odvaha si hrát
- Strach z prohry a selhání nás nabádá k využívání bezpečných cest a vzorců. Přestáváme zkoušet, testovat, inovovat. Posouvat se skutečně dopředu. Sami se bojíme projevit ze strachu, že budeme vypadat hloupě a nekompetentně.
Jsme sólisti
- Vytrácí se společný úspěch. Ego a nezdravá ambice nás nutí zvítězit nad ostatními. I když máme společný cíl. Pocit být podepsaný pod úkolem či projektem je víc než týmový duch.
A řešení? Pro efektivní a smysluplnou práci ve skupině vnášíme do našich projektů několik jednoduchých prvků. Nastavit očekávání, pravidla, role. Nabourat současnou atmosféru a dát schůzce jasný kontext a strukturu. Přitom stačí 4 základní komunikační nastavení. Tady jsou:
- Facilitace: kdo schůzku řídí a posouvá ji dopředu? Kdo zajistí, že diskuze zbytečně nezaběhne mimo téma?
- Ambice: klíčové je naprosto čitelně nasdílet všem účastníkům, jaký je účel schůzky, do jakého širšího rámce zapadá.
- Očekávání: Co se musí stát, aby nás schůzka skutečně posunula? Co by mělo být jejím výsledkem?
- Role: vysvětlení jednotlivých zodpovědností a očekávání od účasti všech na schůzce…
Zároveň je potřeba tato obecná pravidla podpořit principy, které dají účastníkům „povolení“ k tomu, aby se chovali jinak. Nabídnout jim nové možnosti, podpořit jejich odvahu a podepřít ji ospravedlněním.
Manifesto „Don’t play nice“
Nabádá k maximální otevřenosti, k odvaze pojmenovat konkrétní kostlivce ve skříni. Pomáhá nechodit kolem horké kaše a vyčistit vzduch.
Manifesto „Check you edge“
Pokud chceme dosáhnout opravdového posunu, musíme jít až na dřeň. Podívat se za hranici našich možností. Nevytvářet příjemné řešení, ale efektivní a funkční. Čím větší odvahu budeme mít, čím dál zajdeme, tím větší efekt společné řešení bude mít.
Manifesto „Silent you cynic“
Názory ostatních nás můžou obohatit, otevřít nám další kontexty a úhly pohledu, o kterých jsme nevěděli. Proto je potřeba být otevření názorům a nápadům ostatních. I když jsou proti tomu, co si sami myslíme.
Ano, je to jen pár komunikačních pravidel. Bolestivých. Budete si na ně dlouho zvykat, učit se s nimi správně zacházet, ale časem přinesou úspěch. Výrazný posun dopředu.
Nevíte si s tím vším rady? Obraťte se na náš Deloitte NEXT tým, který nakopne váš byznys i projekty správným směrem.