Deloitte živě 

Maloobchod v březnu: Propad poptávky při pandemii

Jedna z prvních indicií dopadu koronaviru na českou ekonomiku. Maloobchodní tržby v březnu meziročně klesly 8,9 procenta, po očištění o kalendářní vlivy dokonce o 9,3 procenta. Duben bude patrně ještě horší.

Podle očekávání rostly tržby prodejen potravin a lékáren. V prvním případě se obrat zvýšil o 4,9 procenta, v druhém o 9,1 procenta. Zbytek maloobchodu postihlo nucené uzavření v rámci obrany před šířením koronaviru. Nejvýrazněji to zasáhlo prodej oblečení a obuvi (-64,9 procenta) a prodej sportovního a turistického vybavení (-47,1 procenta). Zatímco „kamenné“ obchody zůstaly zavřené, prodeji přes internet se dařilo, zde se tržby meziročně zvýšily o 20,8 procenta.

Vzhledem k tomu, že velká část maloobchodu zůstala uzavřena po celý duben, budou nejspíše dubnové výsledky ještě horší než data za březen. V dalších měsících poptávku ovlivní negativní ekonomické dopady aktuální pandemie, zejména zvýšení nezaměstnanosti a menší ochota utrácet. Odhadovat výsledky za celý letošní rok je stále příliš nejisté vzhledem k vývoji situace. Jasněji bude, až dostaneme první statistiky vývoje po uvolnění restriktivních opatření.

Maloobchod

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right