Poradenství  Deloitte živě 

Maloobchod v dubnu podpořily růst mezd i Velikonoce, tržby z prodeje potravin vylétly o 10 procent

Domácí poptávka je i nadále stabilní podporou růstu ekonomiky. V dubnu se maloobchodní tržby reálně meziročně zvýšily o 6,9 procenta. Po očištění o sezónní a kalendářní vlivy stoupl obrat v obchodech o 5,4 procenta. Poptávku nyní podporuje zejména růst mezd. Rizikem rychlého růstu poptávky a zvyšování mezd je tlak na zvyšování cen.

Specifickým faktorem v dubnu byly Velikonoce. Zatímco loni se nákupy související s Velikonocemi realizovali již v březnu, letos spadly do dubna. To je také důvod, proč jinak pomalu rostoucí tržby z prodeje potravin tentokrát meziročně vylétly o 10,0 procent.

Bestselerem jsou i nadále mobily a počítače, jejichž prodeje v dubnu meziročně stouply o 15,4 procenta. Rychle rostl také obrat prodejen s nábytkem, elektrospotřebiči a elektronikou (+6,6 procenta). Naopak obrat klesl prodejnám s oblečením a obuví (-2,5 procenta).

Vzhledem k vývoji zaměstnanosti a mezd lze očekávat, že domácí poptávka v nejbližších měsících nezchladne. Zatímco riziko obchodních válek může citelně zasáhnout zahraniční obchod, domácí poptávka zůstane podporou růstu HDP. Za celý letošní rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb zhruba o 5 procent

Maloobchodní tržby Komentáře Davida Marka Maloobchod
Deloitte živě 

Díky IT auditu mám možnost poznat IT prostředí u širokého spektra firem, říká Dominik Juránek z IT auditu Deloitte

Dominik začínal v IT auditu Deloitte před dvěma lety jako stážista. Dnes je z něho seniorní analytik a vede své vlastní zakázky pro klienty z Česka i ze zahraničí. „Člověk nemusí být programátor, aby mohl nastoupit do IT auditu. Důležitější je zajímat se o IT bezpečnost, mít přehled o IT prostředí a pak především chuť učit se a získávat nové zkušenosti,“ říká Dominik, který si na práci IT auditora nejvíce cení různorodosti a možnosti neustále se vzdělávat. Co všechno se v IT auditu naučil? Jak se mu dařilo skloubit školu s prací? A co ho při nástupu do Deloitte nejvíce překvapilo? 

20. 10. 2021
Deloitte živě 

CzechSetGo!: Vzdělávat a rozvíjet své zaměstnance je pro firmy efektivnější než nabírat nové

Firmy by měly podpořit lidi v dalším vzdělávání a rozvoji. Management by pak neměl vnímat vzdělávání jako benefit pro zaměstnance, ale jako přínos pro firmu. Shodli se na tom účastníci panelové diskuse v rámci konference CzechSetGo!, jejímž tématem byla role business komunity v podpoře vzdělávání a změn ve společnosti. Jak mohou firmy přispět k lepšímu vzdělávacímu systému, který bude produkovat lidi s potřebnými dovednostmi? A jak správně uchopit rozvoj zaměstnanců ve firmách? Nejen o tom debatovali lídři předních českých firem. 

8. 10. 2021
Deloitte živě 

Retail Summit 2021: Jaké zákaznické trendy ovlivňují využití nových technologií v maloobchodu?

Blockchain nebo virtuální realita jako běžná součást retailu? Na každodenní bázi zatím ještě ne, tyto a další moderní technologie jsou však v oblasti maloobchodu využívány stále více. V praxi se tak například online obchody snaží lépe pracovat s daty svých klientů, což přináší nejen více uskutečněných nákupů, ale také lepší zákaznickou zkušenost. Jaké jsou aktuální zákaznické trendy? Jaký potenciál mají nové technologie? A jak je lze v retailu efektivně uplatnit? To bylo tématem naší panelové diskuzi v rámci Retail Summitu 2021. 

7. 10. 2021