Deloitte živě 

Maloobchod v srpnu: stagnace v nejistotě

Zatímco průmysl, stavebnictví nebo zahraniční obchod ukazují na citelný propad ekonomiky, maloobchodní tržby naznačují o něco lepší vývoj domácí poptávky. I zde si ale nejistota ohledně dalšího vývoje vybírá svou daň.

V srpnu maloobchodní tržby v meziročním srovnání stagnovaly, po očištění o kalendářní vlivy se zvýšily o 1,6 procenta. Ze struktury maloobchodních tržeb je patrné, kde se šetří a kde se naopak situace vrací k normálu.

Klesly i tržby z prodeje automobilů, útraty za dovolené a v restauracích, prodeje knih a oblečení. V případě cestovního ruchu a restaurací je také citelný výpadek zahraničních turistů. Naopak se mírně zvýšily tržby z prodeje počítačů a mobilních telefonů, výrobků pro domácnost a vybavení pro sport a rekreaci.

Zatímco nezaměstnanost stále spíš přešlapuje na místě a mzdy v průměru mírně rostou, nejistota a obavy z dalšího vývoje zanechávají v domácí poptávce viditelnou stopu. Výsledkem je výrazné zvýšení úspor domácností a stagnují maloobchodní tržby. S příchodem druhé vlny pandemie se nejspíše i tato část ekonomiky vrátí k negativním číslům.

Komentáře Davida Marka Maloobchod
Deloitte živě 

Díky IT auditu mám možnost poznat IT prostředí u širokého spektra firem, říká Dominik Juránek z IT auditu Deloitte

Dominik začínal v IT auditu Deloitte před dvěma lety jako stážista. Dnes je z něho seniorní analytik a vede své vlastní zakázky pro klienty z Česka i ze zahraničí. „Člověk nemusí být programátor, aby mohl nastoupit do IT auditu. Důležitější je zajímat se o IT bezpečnost, mít přehled o IT prostředí a pak především chuť učit se a získávat nové zkušenosti,“ říká Dominik, který si na práci IT auditora nejvíce cení různorodosti a možnosti neustále se vzdělávat. Co všechno se v IT auditu naučil? Jak se mu dařilo skloubit školu s prací? A co ho při nástupu do Deloitte nejvíce překvapilo? 

20. 10. 2021
Deloitte živě 

CzechSetGo!: Vzdělávat a rozvíjet své zaměstnance je pro firmy efektivnější než nabírat nové

Firmy by měly podpořit lidi v dalším vzdělávání a rozvoji. Management by pak neměl vnímat vzdělávání jako benefit pro zaměstnance, ale jako přínos pro firmu. Shodli se na tom účastníci panelové diskuse v rámci konference CzechSetGo!, jejímž tématem byla role business komunity v podpoře vzdělávání a změn ve společnosti. Jak mohou firmy přispět k lepšímu vzdělávacímu systému, který bude produkovat lidi s potřebnými dovednostmi? A jak správně uchopit rozvoj zaměstnanců ve firmách? Nejen o tom debatovali lídři předních českých firem. 

8. 10. 2021
Deloitte živě 

Retail Summit 2021: Jaké zákaznické trendy ovlivňují využití nových technologií v maloobchodu?

Blockchain nebo virtuální realita jako běžná součást retailu? Na každodenní bázi zatím ještě ne, tyto a další moderní technologie jsou však v oblasti maloobchodu využívány stále více. V praxi se tak například online obchody snaží lépe pracovat s daty svých klientů, což přináší nejen více uskutečněných nákupů, ale také lepší zákaznickou zkušenost. Jaké jsou aktuální zákaznické trendy? Jaký potenciál mají nové technologie? A jak je lze v retailu efektivně uplatnit? To bylo tématem naší panelové diskuzi v rámci Retail Summitu 2021. 

7. 10. 2021