Deloitte živě 

Maloobchod v únoru: Začátek krizového předzásobování

Únor byl v maloobchodě zvláštním měsícem. Na jedné straně stále ještě rostly tržby za zboží, které si kupujeme více méně pro radost jako například vybavení pro sport a turistiku, na straně druhé je již v tržbách patrný strach z pandemie koronaviru a předzásobování potravinami a drogerií.

Maloobchodní tržby se v únoru meziročně zvýšily o 7,4 procenta, po očištění o kalendářní vlivy (1 den navíc díky přechodnému roku) činil růst tržeb 3,9 procenta.

S výjimkou Vánoc a Velikonoc bývají tržby z prodeje potravin vcelku rovnoměrné. Tentokrát je patrná změna chování domácností. V únoru asi ještě málokdo tušil dramatická preventivní opatření před šířením koronaviru, obavy však stoupaly. A s nimi i tržby z prodeje potravin (+5,3 procenta) a tržby lékáren a drogerií (+14,8 procenta). Zároveň se ale výrazně zvýšily tržby z prodeje počítačů a mobilních telefonů (+14,3 procenta).

V březnu a dalších měsících bude ve statistice maloobchodního prodeje vidět dramatická proměna: prudký pokles prodeje oblečení, vybavení domácnosti, sportovních potřeb a dalšího zboží, jehož prodej znemožňuje nucené zavření obchodů. V některých případech je propad částečně zmírněn prodejem přes e-shopy.

Odhadovat výsledky v dalších měsících a pro celý letošní rok, je prakticky nemožné. Moudřejší bude vyčkat na data za březen, resp. okamžik uvolnění restriktivních opatření.

Maloobchodní tržby Maloobchod
Deloitte živě 

Díky IT auditu mám možnost poznat IT prostředí u širokého spektra firem, říká Dominik Juránek z IT auditu Deloitte

Dominik začínal v IT auditu Deloitte před dvěma lety jako stážista. Dnes je z něho seniorní analytik a vede své vlastní zakázky pro klienty z Česka i ze zahraničí. „Člověk nemusí být programátor, aby mohl nastoupit do IT auditu. Důležitější je zajímat se o IT bezpečnost, mít přehled o IT prostředí a pak především chuť učit se a získávat nové zkušenosti,“ říká Dominik, který si na práci IT auditora nejvíce cení různorodosti a možnosti neustále se vzdělávat. Co všechno se v IT auditu naučil? Jak se mu dařilo skloubit školu s prací? A co ho při nástupu do Deloitte nejvíce překvapilo? 

20. 10. 2021
Deloitte živě 

CzechSetGo!: Vzdělávat a rozvíjet své zaměstnance je pro firmy efektivnější než nabírat nové

Firmy by měly podpořit lidi v dalším vzdělávání a rozvoji. Management by pak neměl vnímat vzdělávání jako benefit pro zaměstnance, ale jako přínos pro firmu. Shodli se na tom účastníci panelové diskuse v rámci konference CzechSetGo!, jejímž tématem byla role business komunity v podpoře vzdělávání a změn ve společnosti. Jak mohou firmy přispět k lepšímu vzdělávacímu systému, který bude produkovat lidi s potřebnými dovednostmi? A jak správně uchopit rozvoj zaměstnanců ve firmách? Nejen o tom debatovali lídři předních českých firem. 

8. 10. 2021
Deloitte živě 

Retail Summit 2021: Jaké zákaznické trendy ovlivňují využití nových technologií v maloobchodu?

Blockchain nebo virtuální realita jako běžná součást retailu? Na každodenní bázi zatím ještě ne, tyto a další moderní technologie jsou však v oblasti maloobchodu využívány stále více. V praxi se tak například online obchody snaží lépe pracovat s daty svých klientů, což přináší nejen více uskutečněných nákupů, ale také lepší zákaznickou zkušenost. Jaké jsou aktuální zákaznické trendy? Jaký potenciál mají nové technologie? A jak je lze v retailu efektivně uplatnit? To bylo tématem naší panelové diskuzi v rámci Retail Summitu 2021. 

7. 10. 2021