Deloitte živě 

Maloobchod v únoru: Začátek krizového předzásobování

Únor byl v maloobchodě zvláštním měsícem. Na jedné straně stále ještě rostly tržby za zboží, které si kupujeme více méně pro radost jako například vybavení pro sport a turistiku, na straně druhé je již v tržbách patrný strach z pandemie koronaviru a předzásobování potravinami a drogerií.

Maloobchodní tržby se v únoru meziročně zvýšily o 7,4 procenta, po očištění o kalendářní vlivy (1 den navíc díky přechodnému roku) činil růst tržeb 3,9 procenta.

S výjimkou Vánoc a Velikonoc bývají tržby z prodeje potravin vcelku rovnoměrné. Tentokrát je patrná změna chování domácností. V únoru asi ještě málokdo tušil dramatická preventivní opatření před šířením koronaviru, obavy však stoupaly. A s nimi i tržby z prodeje potravin (+5,3 procenta) a tržby lékáren a drogerií (+14,8 procenta). Zároveň se ale výrazně zvýšily tržby z prodeje počítačů a mobilních telefonů (+14,3 procenta).

V březnu a dalších měsících bude ve statistice maloobchodního prodeje vidět dramatická proměna: prudký pokles prodeje oblečení, vybavení domácnosti, sportovních potřeb a dalšího zboží, jehož prodej znemožňuje nucené zavření obchodů. V některých případech je propad částečně zmírněn prodejem přes e-shopy.

Odhadovat výsledky v dalších měsících a pro celý letošní rok, je prakticky nemožné. Moudřejší bude vyčkat na data za březen, resp. okamžik uvolnění restriktivních opatření.

Maloobchodní tržby Maloobchod
Technologie  Deloitte živě 

Společnost Greycortex je vlastně takový doktor. Zajišťuje, aby jeho klienti nedostali nemoc z kybernetické nákazy

Co člověk zahesluje, to také odhesluje. Tohle platilo pár let zpátky. Dnes kyberkriminálníci využívají pokročilé technologie, útoky jsou mnohem sofistikovanější. A cílenější. Následky pak také mnohem horší. „Vyvíjí se nejen ta dobrá strana, tedy firmy zabývající se kybernetickou ochranou, ale i ta špatná. Útoky vedou přes slabá místa a lidské chyby,“ říká Petr Chaloupka, CEO společnosti Greycortex, která řeší zabezpečení počítačových a bezpečnostních sítí. Příběh této firmy, která uspěla mezi nejrychleji rostoucími technologickými společnostmi, se začal psát hodně dávno před jejím vznikem. Je o vášni, vizi, dovednostech, ale i pořádné dávce humoru. A vlastně je tak trochu spojen i s počátky komputerizace v Československu. 

2. 12. 2020
Technologie  Deloitte živě 

Realitní portál UlovDomov.cz ulovil bronz v Technology Fast 50. Další růst očekává i letos

„Už před krizí jsme zavedli řadu digitálních inovací, loni v létě třeba virtuální prohlídky bytů. Výhoda této služby se kvůli požadavku na řešení věcí bezkontaktně letos projevila o to intenzivněji,“ říká Martin Březina, zakladatel společnosti UlovDomov.cz a současně i CEO třetí nejrychleji rostoucí firmy ve středoevropském regionu. A doplňuje, že neočekávané události letošního roku je sice donutily zpomalit dynamiku růstu uplynulých let, díky němuž se i jako nováček v žebříčku Deloitte Technology Fast 50 dostali na bednu, ale současně jim daly prostor k větší optimalizaci a digitalizaci nájemních procesů. A jak to všechno v Brně před šesti lety začalo? 

25. 11. 2020
Technologie  Deloitte živě 

Trading je jako vrcholový sport, i sebemenší chyba stojí spoustu peněz, říká Otakar Šuffner z FF Trader

Rozšíření do 180 zemí světa, monitorování desetitisíců účtů denně, růst z loňských 1465 % na 2356 % a podruhé v řadě titul nejrychleji rostoucí Rising Star v regionu střední Evropy v rámci soutěže Deloitte Technology Fast 50. To je společnost FF Trader, která prostřednictvím platformy FTMO hledá úspěšné obchodníky na finančních trzích. „Když jsme před pěti lety začínali, podobných platforem už po světě pár existovalo. Nebyli jsme jedineční, ale postupem času, jak jsme rostli a přidávali další služby, jsme se stali zavedenou platformou pro obchodníky,“ říká Otakar Šuffner, CEO společnosti FF Trader. 

19. 11. 2020