Deloitte živě 

Maloobchod v únoru: Začátek krizového předzásobování

Únor byl v maloobchodě zvláštním měsícem. Na jedné straně stále ještě rostly tržby za zboží, které si kupujeme více méně pro radost jako například vybavení pro sport a turistiku, na straně druhé je již v tržbách patrný strach z pandemie koronaviru a předzásobování potravinami a drogerií.

Maloobchodní tržby se v únoru meziročně zvýšily o 7,4 procenta, po očištění o kalendářní vlivy (1 den navíc díky přechodnému roku) činil růst tržeb 3,9 procenta.

S výjimkou Vánoc a Velikonoc bývají tržby z prodeje potravin vcelku rovnoměrné. Tentokrát je patrná změna chování domácností. V únoru asi ještě málokdo tušil dramatická preventivní opatření před šířením koronaviru, obavy však stoupaly. A s nimi i tržby z prodeje potravin (+5,3 procenta) a tržby lékáren a drogerií (+14,8 procenta). Zároveň se ale výrazně zvýšily tržby z prodeje počítačů a mobilních telefonů (+14,3 procenta).

V březnu a dalších měsících bude ve statistice maloobchodního prodeje vidět dramatická proměna: prudký pokles prodeje oblečení, vybavení domácnosti, sportovních potřeb a dalšího zboží, jehož prodej znemožňuje nucené zavření obchodů. V některých případech je propad částečně zmírněn prodejem přes e-shopy.

Odhadovat výsledky v dalších měsících a pro celý letošní rok, je prakticky nemožné. Moudřejší bude vyčkat na data za březen, resp. okamžik uvolnění restriktivních opatření.

Maloobchodní tržby Maloobchod

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right