Deloitte živě 

Maloobchod v září: Chuť k utrácení slábne, tržby zvedá prodej počítačů a mobilů

Přestože nezaměstnanost stále klesá a mzdy rostou stále rychleji, útraty v obchodech rostou relativně pomalu. Maloobchodní tržby se v září meziročně zvýšily pouze o 1,4 procenta, po očištění o rozdíl v počtu pracovních dní rostly o 2,5 procenta. Únava z utrácení se ovšem netýkala obchodů s počítačovým vybavením a mobilními telefony, kde tržby reálně stouply o 14,5 procenta.

Utrácelo se také za vybavení pro sport, turistiku a rekreace, zde se tržby zvýšily o 6,6 procenta. Naopak klesly tržby z prodeje potravin, oblečení a obuvi.

Zavedení nové metodiky měření emisních limitů (WLTP) se výrazně promítlo do prodeje automobilů. Tržby z prodeje a oprav motorových vozidel kvůli tomu v září meziročně klesly o 9,7 procenta.

Není-li září výjimkou a maloobchodní tržby porostou pomalu i v dalších měsících, potom by to znamenalo zpomalení klíčového motoru současného růstu ekonomiky – spotřeby domácností. Při pozvolna slábnoucím růstu globální ekonomiky, což ovlivní vývoj českého vývozu, by to znamenalo citelné zpomalení růstu české ekonomiky. Těžiště rizik stávajících prognóz růstu HDP pro příští rok se přesunulo směrem k nižším hodnotám

Komentáře Davida Marka tržby maloobchod
Deloitte živě 

Rok 2019 v Česku: Navzdory dalšímu utlumování ekonomického růstu stále nízká nezaměstnanost a rostoucí mzdy

V roce 2019 nás čeká mírné zpomalení hospodářského růstu, a platí to jak pro českou, tak pro globální ekonomiku. Není ale nutné panikařit, podle Davida Marka, hlavního ekonoma Deloitte, jde o běžný jev, k němuž musí v každém hospodářském cyklu dříve nebo později dojít. Co tedy rok 2019 přinese ve vybraných sledovaných ekonomických aspektech? 

16. 1. 2019
Deloitte živě 

Deloitte Next: Neumíte opustit špatný nápad? Jdete po slepé cestě, která zákazníky nepřinese

Od prvotního nápadu k finálnímu produktu nebo službě vede dlouhá cesta. Komplikuje ji nedostatek kapacit, času, peněz nebo schopností. Problémy se často zdají neřešitelné a svou roli hraje i nejistota: bude výsledek nápadu, který vám připadá unikátní, vůbec někoho zajímat? Přinese nový produkt očekávané zisky, přitáhne zákazníky anebo zůstane bez povšimnutí? S takovou spoustou starostí, otázek a problémů se lehce (a poměrně často) stane, že den za dnem usilovně pracujete na něčem, co by bylo nejlepší smést ze stolu. Zásadní otázka je, jestli jste si toho vůbec všimli. 

9. 1. 2019