Technologie  Deloitte živě 

Náš byznys je primárně o efektivitě a udržitelnosti, říká Michal Menšík z DoDo

„Co stojí za naším růstem? Jsou to dvě věci – podívali jsme se na logistický trh malinko jinak, než jak se na něj koukali jiní, a podařilo se nám přesvědčit trh a naše zákazníky, že logistika je pro ně velmi důležitá a že je lepší, když ji nechají na profesionálech, kteří jsou schopni ji dělat dlouhodobě, udržitelně a pro ně ekonomicky výhodně,“ říká Michal Menšík, CEO technologického startupu a kurýrní služby DoDo, druhé nejrychleji rostoucí firmy v regionu CE v rámci programu Deloitte Technology Fast 50. Jaké má DoDo další plány? A v čem je letošní rok mimořádný?

Pokud by se z receptu na úspěch měly vybrat nějaké položky, pak by to v případě technologických firem byly dobrá práce s daty, jejich vyhodnocování, rychlá reakce na změny, znalost trhu a velká dávka předvídavosti. Přesně tak to uvařili v logistickém startupu DoDo. „Je to agilní přístup v celém vývoji. Snažíme se testovat spoustu nových přístupů a ty, které nefungují, zabíjíme. A ty, co se ukáží, že fungují, dále rozvíjíme,“ připomíná Michal Menšík.

Michale, v čem je pro vás letošní rok mimořádný?

Letošní rok vnímáme jako příležitost k využití růstu, který jsme měli už v předchozích letech. Viděli jsme, že i další obory e-commerce se budou digitalizovat a budou potřebovat službu, kterou my poskytujeme, což je „same-day-delivery“. Na jaře jsme se primárně připravili na to, abychom mohli dobře škálovat, a snažili jsme se připravit kapacity na druhou vlnu pandemie, kterou máme teď.

DoDo: druhá nejrychleji rostoucí technologická firma ve střední Evropě

Začínali v roce 2016 s týmem, který měl dvě auta, 10 kurýrů a 5 nadšenců, a v době, kdy bylo na trhu kurýrních služeb už poměrně hodně. Málokterá z nich se ale zaměřila na B2B segment jako DoDo, a právě to byla trefa do černého! Střih o čtyři roky později. Dnes je to firma, která má v backofficu více než 70 lidí, 1 200 kurýrů a skoro 700 aut. Rozvoz zajišťuje například pro Tesco, KFC, Fruitisimo, Košík, Zoot či Super zoo.

A současně je neúspěšnější českou firmou v žebříčku Deloitte Technology Fast 50.

Jak se bude retail dále vyvíjet a jak vám tahle změna hraje do karet?

Celý retailový trh se už teď zrychlil o pět let a i nadále bude zrychlovat. Jedním z našich velkých cílů je mít tu stejnou kvalitu služby, jakou dnes vnímáme třeba právě u rozvozu potravin, jako standard i u ostatních objednávek u klasického e-commerce. Takže u jakékoliv objednávky. Vyberete si slot a necháte si objednávku doručit v době, která vám vyhovuje. Z technického pohledu je to primárně o práci s daty, o jasné predikci – dnes hodně pracujeme s prediktivními modely, abychom věděli, kolik objednávek a v jaké části města můžeme očekávat a jaké kapacity na to budeme potřebovat. Podle toho se vytvářejí dynamické sloty.

Pro váš typ byznysu jsou pochopitelně klíčová data. Jak s nimi pracujete?

Často jsme nazýváni jako logistický startup. Primárně jsme ale technologický startup, který dělá logistiku. Celé to gro je právě v datech. Od začátku se snažíme na tom stavět. Musíme měřit úplně všechno, co jde, od základních věcí – pozice auta, kde je v jakoukoliv dobu, jak rychle jede, jak rychle jede řidič v zatáčkách, abychom si dokázali vyhodnotit i samotné kurýry, kolik hotovosti u sebe kurýr má a kdy ji má vrátit, data o spotřebě… zkrátka všechna data, která v provozu jsou, vyhodnocujeme a na základě toho děláme další rozhodnutí. Náš byznys je primárně o efektivitě a udržitelnosti – to byl cíl DoDa od začátku. Udělat logistiku udržitelnou. Data jsou pro nás alfa omega.

Vyvinuli jste si i vlastní systém na řízení skladu, jdete naproti umělé inteligenci a přivítali jste mezi zaměstnanci i prvního robodispečera. Jak funguje?

V tom je celé naše know-how, potřebovali jsme být rychlí a agilní. Pokud je řešení naše, tak víme, že si to můžeme měnit rychle i často, jak chceme. Tím jsme to všechno dokázali zrychlit. Od začátku jsme šli cestou technologií, investujeme desítky milionů korun ročně do naší platformy. Věděli jsme, že je to zásadní a budeme v tom pokračovat i nadále. Současná situace nám ukázala, že některé věci lze udělat rychleji, když je potřeba.

A robodispečer – to je takový ideální zaměstnanec. Je to náhrada pro zrychlení celého procesu u expresních objednávek. Tohle je technologie, která si to sama vyhodnotí a řekne si, tohle je ta nejlepší možnost. Je to machine learning a učí se podle předchozích dat, lépe si tak sám vyhodnocuje situace a sám objednávku přidělí.

Jaké další faktory rozhodly o tom, že je DoDo druhou nejrychleji rostoucí firmou v regionu CE?

Růst je také hodně spojen s expanzí, kterou jsme zahájili relativně rychle. Vydali jsme se na Slovensko. Tento rok jsme spustili Maďarsko, i tohle má vliv na náš růst. Maďarsko vybočovalo tím, že jsme ho otevírali v době covidu v první vlně, to pro nás bylo náročné, protože jsme to dělali vzdáleně. Online jsme si volali s kandidáty, kteří by mohli být country manažery, vybrali jsme, pak jsme se jim na dálku snažili pomoct. Až když se zase otevřely hranice, mohl za nimi dojet náš expanzní tým, seznámit se s nimi a dále jim pomáhat.

Po jakých dalších zemích se dále poohlížíte?

Teď se hodně koukáme na Německo, to je pro nás zajímavá destinace. A nejspíš v příštím roce otevřeme v Bulharsku. Německo bude určitě náročnější, protože je mnohem více konzervativní, stejně jako naši retaileři – zákazníci.  Německo bude výzva. Naše ambice je veliká, chceme být v celoevropském měřítku jasný hráč na trhu.

Máme pro vás i další Fast 50 příběhy o růstu, expanzi i zkušenostech českých technologických firem, které v programu uspěly.

Deloitte Technology Fast 50
Deloitte živě 

Vojákem v záloze, analytikem v aktivní službě. Jak mohou zkušenosti z armády pomoci v auditorské profesi?

Pokud by se mě někdo za studií zeptal, kde se vidím za pár let, následovalo by asi (ne zrovna krátké) zamyšlení a následně bych jmenoval několik více či méně konkrétních profesí, přičemž auditor by se mezi nimi určitě neobjevil. Nicméně netrvalo dlouho a v září 2020 jsem do auditorské branže přece jen naskočil. A tak se z vystudovaného markeťáka a vojáka v aktivní záloze stal analytik v Deloitte. Jmenuji se Tomáš Wybitul a sepsal jsem pár řádků o tom, jaké to bylo změnit obor, nastoupit do nadnárodní poradenské společnosti a začít pracovat na projektech s klienty z nejrůznějších oborů, jako jsou IT, doprava, farmacie nebo třeba mé srdcové military. 

26. 3. 2021
Deloitte živě 

Právničky z Deloitte Legal: Co nám dala doba pandemie?

Práce z domova s dětmi za zády. Nastavení nových pravidel při komunikaci s týmem nebo schopnost přiznat si, že chybovat je lidské. Překonání stávajících bariér, které advokacii škodily, anebo pomoc klientům v podobě rychlého zareagování na aktuální situaci. Tři právničky z Deloitte Legal líčí své zkušenosti z lockdownů během pandemie. Jak jim stávající situace pomohla v (sebe)rozvoji? 

24. 3. 2021