Poradenství 

Prvním krokem k transformaci financí ve firmě jsou správně spravovaná data

Digitalizace financí je především myšlenková transformace a je třeba přesvědčit lidi ve firmě, aby ji přijali a akceptovali nový způsob práce. Každá změna bolí, ale pokud se chceme posunout, je třeba s tím počítat. Shodli se na tom Luboš Zítka, finanční ředitel Citibank, a Jakub Krejčíř, finanční ředitel Alza.cz, hosté streamu, který uspořádal Deloitte v rámci svého CFO Programu. Tématem byly trendy v oblasti digitalizace financí.

Průzkum názorů finančních ředitelů 2022

Projděte si aktuální výsledky našeho tradičního Průzkumu názorů finančních ředitelů, který zjišťoval, jak CFO nahlížejí na oblast digitální transformace, na daňovou a právní agendu a na klimatické změny.

Podnikové informační systémy (ERP) prochází v posledních letech díky novým technologiím dynamickým vývojem. Pro finanční ředitele je ERP důležitým nástrojem. Jak tedy na tento vývoj nahlíží a především – co od ERP nové generace očekávají? Podle Luboše Zítky, finančního ředitele Citibank, by nová generace ERP měla představovat nástroj, který bude zapojovat umělou inteligenci a bude umožňovat různé scénářování budoucnosti. V bankovnictví se toto téma aktuálně řeší zejména v oblasti risku a compliance. Co se však týče provozních financí a plánování, zde Luboš Zítka širší využití ERP nové generace v nejbližší době zatím nepředpokládá.

„Finance už nesmějí být přívěsek ve společnosti, který business partneři potkávají, zejména když je něco v nepořádku. Ale myslím si, že v ideálním případě musí dojít k nějakému rozmělnění a rozpuštění do konkrétních aktivit byznysu.“

Luboš Zítka, finanční ředitel, Citibank

ERP nástroj v ideálním světě by měl umožňovat propojení veškerých činností a aspektů podnikání. „Tak, aby i člověku, který nemá dvacetiletou zkušenost, tento nástroj lidskou formou pomohl zhodnotit, v jaké situaci se v konkrétním okamžiku společnost nachází, zejména co se týče klientů. Ale to je stále ten statický pohled. ERP by nám mělo umožňovat zejména predikci do aspoň blízké budoucnosti,“ uvedl Luboš Zítka a dodal, že dobrý nástroj by měl umožnit odklon od minulosti a nasměrování zdrojů do konkrétního business streamu. A na této úrovni ještě nejsme.

V Alze mají vlastní EPR systém, který je vytvořený na míru firemním potřebám a je možné jej flexibilně transformovat podle toho, jak se transformuje byznys. Co je při zavádění nového ERP systému důležité? Jakub Krejčíř, finanční ředitel Alza.cz, radí: „První věc je vědět, co od toho chci, proč to dělám, ať nedělám změnu pro změnu, a co nám se vyplatilo vždycky, když jsme nějakou změnu dělali, poptat se na trhu a zjistit, jaká je zkušenost ostatních.“

Digitalizace financí – jsme na začátku

Jakub Krejčíř i Luboš Zítka se shodli, že digitální transformace financí musí dávat smysl v rámci celé firemní filozofie a že ne v každém oboru musí být digitalizace primární. Digitalizace a automatizace také pravděpodobně nebude znamenat výrazné snížení počtu zaměstnanců, jak si mnozí představují. Na jedné straně se zredukuje například počet lidí v účtárně, na straně druhé přibude lidí v IT, kteří se budou starat o systém.

„Role finančního ředitele se promění a z takového toho čistého manažera obrovské masy zaměstnanců se bude posouvat víc do role IT architekta, který bude dohlížet na to, že transformace probíhá dobře.“

Jakub Krejčíř, finanční ředitel, Alza.cz

Data jsou alfou a omegou

Pro digitální transformaci v oblasti financí je podle Luboše Zítky nejdůležitější sladění, integrace a zkvalitnění dat. „U nás je to velké téma i v tom, že ta data jsou regulovaná,“ uvedl Luboš Zítka a vysvětlil proč: „Protože my se vždycky musíme řídit nejen tím, aby nám ten konkrétní report vylezl dobře, aby ta data byla správně, ale aby to taky ladilo všem regulacím. My jsme velmi regulovaný byznys.“

Současně je podle něj nutné si uvědomit, že digitální transformace financí je vlastně změnou myšlenkovou, a připomněl citát Alberta Einsteina, že nemůžeme řešit problém se stejnou úrovní myšlení, na které byl vytvořen. „A to je přesně ta situace, ve které jsme. Nemůžete nechat řešit tuto agendu lidi, kteří mají něco zajetého.“ A Jakub Krejčíř s nadsázkou dodal: „Není úplně sexy, když řeknete: začneme digitální transformaci tím, že si uklidíme v datech. To na vás bude firma koukat a říkat: haló, my jsme už chtěli, ať to ti roboti dělají za nás.“

Jakub Krejčíř i Luboš Zítka se shodli, že pro významnější využití umělé inteligence v současné době ještě nemají firmy dostatečně připravenou půdu. Je potřeba řešit data a procesy, AI je zatím spíše nadstavba. V některých oblastech ale již samozřejmě AI funguje. Například Alza využívá strojové učení třeba pro krátkodobé prognózy.

„Pokud se změnového procesu neúčastní už od první chvíle ti skuteční uživatelé, tak to skončí vždycky neúspěchem.“

Luboš Zítka, finanční ředitel, Citibank

Automatizace plánování a plánovací nástroje

„Já vidím v plánování dva hlavní účely. První je co nejlíp v uvozovkách trefit tu budoucnost, ale to nás nikam neposouvá,“ nastínil Jakub Krejčíř svůj pohled na proces plánování, „druhá věc je, co dělat s tím, aby to bylo lepší. A tady zásadně pomáhá automatizace.“ Podle Luboše Zítka není dnes plánování pro mnoho firem bolestné období, z něhož mají strach. I zde by ale bylo potřeba změnit myšlení. Plán by neměl být statický obrázek budoucnosti vztažené ke dnešku, ale spíš aspirace, kam firma chce směřovat. „Možná se bude muset změnit to, jakým způsobem ta data sbíráme, protože my po těch lidech chceme, aby se naplnila každá kolonka, a různé detaily, a myslím, že s tím je spojen ten strach.“

„Myslím, že doba cloudového plánování je tady. Jde o to, kdo dokáže přinést to nejlepší end-to-end řešení, které na tu firmu nacvakne, a ono ji to nebude zásadně transformovat, ale člověk využije ten nástroj na maximum s minimální integrací.“

Jakub Krejčíř, finanční ředitel, Alza.cz

O jakých dalších trendech finanční ředitelé Jakub Krejčíř a Luboš Zítka s moderátorem Štěpánem Vladykou, senior konzultantem z týmu Finance & Performance v oddělení Consultingu Deloitte, hovořili? Pusťte si celý stream a poslechněte si jejich názory i zkušenosti.

CFO Digitalizace

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right