Poradenství 

Spotřebitelské ceny v červenci: Levné brambory, drahá rekreace

Změny cen měly v červenci tradiční scénář: klesající ceny ovoce a zeleniny, dražší dovolené, výprodej letního oblečení. Meziměsíčně se index spotřebitelských cen zvýšil o 0,4 procenta, meziroční inflace opět zrychlila na 2,9 procenta. Jádrová inflace je o pár desetin procentního bodu nižší. Měnovou politiku nemusí poslední údaje o inflaci nijak zneklidňovat.

Letním pohybům cen dominují změny cen potravin v souvislosti se sklizní. Například příchod letošní sklizně brambor srazil jejich cenu meziměsíčně o 15,6 procenta. Celkem ceny zeleniny klesly o 3,9 procenta, ceny ovoce o 2,6 procenta. Druhým zásadním momentem je opačný pohyb ceny rekreace. Cestovní kanceláře, hotely i penziony využívají vrcholu letní turistické sezóny ke zvýšení cen svých služeb. Rekreace jako celek letos v červenci zdražila o 5,8 procenta, ceny zájezdů v cestovních kancelářích ovšem meziměsíčně stouply o 24,8 procenta. Do třetice, sezónnosti v červenci podléhají také ceny oblečení. Výprodej letních kolekcí letos srazil ceny oblečení a obuvi o 2,5 procenta.

V současné inflaci ještě doznívá nedávný rychlý růst ekonomiky a tlak na růst mezd, který se kvůli nízkým maržím přenáší do cen zboží a služeb. Nebe nad globální ekonomikou se nicméně postupně zatahuje, inflačních tlaků bude ubývat a řada centrálních bank ve světě již začala snižovat úrokové sazby. Zbývá počkat, kdy se k nim připojí také ČNB.

Komentáře Davida Marka Inflace Spotřebitelské ceny
Poradenství 

Dost bylo krize, nové příležitosti na trhu čekají. Co to znamená pro finanční ředitele?

Odolná firma je ta, která se umí přizpůsobit. Má management, který dokáže firmu řídit ze dne na den a reagovat na aktuální situaci, i když se pohybuje ve světě, kde rostou náklady, zpožďují se dodávky a vlivem restrikcí váznou běžné procesy. Takových lidí je ale bezesporu málo. Jenže odolnost firmy je rozhodujícím faktorem nejen pro přežití, ale hlavně pro nastartování prosperity. A o tu se teď hraje. 

29. 3. 2021
Poradenství 

Téma pro CFO: Jak zajistit odolnost firmy v době nejistoty?

České firmy musí být odolnější vůči všem rizikům. To je jasné poselství z loňského roku. Ať už jde o zákazníky, změny v dodavatelském řetězci, zaměstnance či dopady spojené s napojením na globální síť, to všechno jen umocňuje přetrvávající nejistotu. Krize už ale trvá dlouho a teď už je potřeba přejít z pouhého „přežívání“ do fungování v novém normálu a prosperitě. Změnit procesy a přijít s komplexním řešením, které z firmy udělá odolnější, efektivnější a především digitálnější společnost. Co to znamená především pro finanční ředitele? 

27. 1. 2021