Deloitte živě 

Spotřebitelské ceny v srpnu: Vyšší nájmy, dražší elektřina

Ačkoli ekonomika rychle roste a někde se i přehřívá, inflace zůstává stabilní a bezpečně nízká. Tedy pokud je řeč o spotřebitelských cenách. Inflace v cenách nemovitostí a v podobě růst mezd – to už je jiný příběh.

Index spotřebitelských cen se v srpnu meziměsíčně zvýšil o 0,1 procenta, meziroční inflace dosáhla 2,5 procenta. K růstu cenové hladiny přispěly zejména dražší nájmy, vyšší cen elektřiny, tepla, teplé vody a sezónní růst cen v cestovních kancelářích. Směrem dolů naopak tlačily cenovou hladinu nižší ceny automobilů, lihovin, ovoce, zeleniny a letní výprodeje cen oblečení a obuvi.

Jádrová inflace se mírně zvýšila, stále však setrvává v jednoprocentním tolerančním pásmu kolem inflačního cíle. Vzhledem k rychlému růstu ekonomiky a stále rychlejšímu růstu mezd je vývoj spotřebitelských cen stále velmi klidný. Nicméně – je spíše už jen otázkou času, kdy pokles ziskových marží donutí výrobce zvyšovat ceny. Pokud ovšem ekonomiku nezačne brzdit měnová politika. V letošním roce ČNB již několikrát úrokové sazby zvýšila a do konce roku by mohla zasáhnout ještě jednou. Příští rok bude nejspíš pokračovat. Tempo zvyšování sazeb bude záviset na vývoji kurzu koruny, případně krocích ECB.

Inflace by měla po zbytek letošního roku kolísat kolem 2,5 procenta. V příštím roce by se měla pohybovat v intervalu 2-3 procenta.

Zvyšování úrokových sazeb Inflace Spotřebitelské ceny
Deloitte živě 

Rok 2019 v Česku: Navzdory dalšímu utlumování ekonomického růstu stále nízká nezaměstnanost a rostoucí mzdy

V roce 2019 nás čeká mírné zpomalení hospodářského růstu, a platí to jak pro českou, tak pro globální ekonomiku. Není ale nutné panikařit, podle Davida Marka, hlavního ekonoma Deloitte, jde o běžný jev, k němuž musí v každém hospodářském cyklu dříve nebo později dojít. Co tedy rok 2019 přinese ve vybraných sledovaných ekonomických aspektech? 

16. 1. 2019
Deloitte živě 

Deloitte Next: Neumíte opustit špatný nápad? Jdete po slepé cestě, která zákazníky nepřinese

Od prvotního nápadu k finálnímu produktu nebo službě vede dlouhá cesta. Komplikuje ji nedostatek kapacit, času, peněz nebo schopností. Problémy se často zdají neřešitelné a svou roli hraje i nejistota: bude výsledek nápadu, který vám připadá unikátní, vůbec někoho zajímat? Přinese nový produkt očekávané zisky, přitáhne zákazníky anebo zůstane bez povšimnutí? S takovou spoustou starostí, otázek a problémů se lehce (a poměrně často) stane, že den za dnem usilovně pracujete na něčem, co by bylo nejlepší smést ze stolu. Zásadní otázka je, jestli jste si toho vůbec všimli. 

9. 1. 2019