Daně 

Tým BPS v Deloitte: účetní, daňové a mzdové služby „pod jednou střechou“

Účetní závěrky, daňová přiznání, výkazy pro Intrastat, daňové poradenství, mzdová a personální agenda…, to vše si mohou firmy buď zajišťovat interně, nebo si mohou najmout externího dodavatele. V Deloitte poskytuje klientům outsourcing těchto služeb tým BPS (Business Process Solutions). V něm před čtyřmi lety zakotvila Lucie Stančíková, dnes senior účetní a daňová poradkyně, která pracuje v Deloitte již celkem pět let a říká, že to byla láska na první pohled. Co ji na práci v Deloitte nejvíce baví, jak své zkušenosti z praxe zúročila během studia a co všechno práce v BPS obnáší?

BPS neboli oddělení outsourcingu podnikových procesů pomáhá klientům v oblasti vedení účetnictví, mzdového účetnictví či daňového poradenství. Celý tým má v současné době asi 50 lidí, kteří sedí buď v Praze, nebo v Brně. „Práce v BPS je různorodá, část kolegů se věnuje účetnictví a daním, druhá část se specializuje výhradně na mzdovou agendu,“ upřesnila Lucie Stančíková, která se řadí do první skupiny. A pak jsou tu kolegové, kteří pracují v režimu loan staff. Ti docházejí do firem jako zaměstnanci a podléhají jejich interním pravidlům. Většinou zastupují krátkodobě i dlouhodobě nepřítomné firemní účetní, finanční ředitele či finančního kontrolora. Délka jejich působení v jedné firmě se pohybuje od šesti měsíců do tří let. „Záleží na tom, jestli daná firma hledá dočasnou náhradu, nebo zda má vyhrazený budget, aby si najala externího zaměstnance. V takovém případě tam pak zůstávají delší dobu,“ vysvětluje Lucie.

Klienti se rekrutují především z oblasti IT, automobilového průmyslu či stavebnictví, dále jsou to třeba developerské firmy, banky a pojišťovny či investiční společnosti. Výrobní firmy využívají zejména program poskytování personálu (loan staff).

Běžný den senior účetní: podpora juniorům a klienti na telefonu

Lucie o sobě říká, že je ranní ptáče, její pracovní den začíná většinou už kolem sedmé hodiny ráno. Většinu dne pak řeší ad hoc požadavky klientů, kterých má kolem 25,  a pomáhá svým 7 podřízeným juniorům při jejich práci. „Jako senior řeším především komunikaci s klienty, odpovídám jim na e-maily, domlouvám se s nimi na schůzkách a jako jakýsi přítel na telefonu jim radím v urgentních záležitostech. A především během celého dne poskytuji podporu juniorům, pokud potřebují s něčím poradit,“ popisuje Lucie svou náplň práce.

Pokud jde o ad hoc požadavky klientů, v poslední době se, zejména v oblasti daní, týkaly takřka výhradně koronaviru a souvisejících opatření. „Například po našich webcastech, které jsme v Deloitte v tomto období vysílali, klienti hned volali a zjišťovali, jestli u sebe mohou aplikovat různá opatření, jako např. prodloužení termínů pro podání daňového přiznání či promíjení záloh. Část oddělení, která se zabývá mzdovou agendou, řešila žádosti v programu Antivirus, v jehož rámci si mohly firmy nechat proplatit sociální a zdravotní pojištění a mzdové náklady. Nebo jsme zpracovávali různé žádosti o vrácení některých daní,“ líčí Lucie realitu posledních týdnů.

Naplno v práci i ve škole: jde to, ale člověka to musí bavit

Ačkoliv Lucie Stančíková ukončila studium VŠE teprve vloni, nutno dodat v řádném termínu, v Deloitte zastává již dva roky seniorní pozici. Její příběh je o cílevědomosti, píli a mimořádném nadšení pro obor, který si zvolila. Do Deloitte se Lucie hlásila už v prvním ročníku, ale protože neměla dosud ani bakalářský titul, na danou pozici ji nevzali. Nicméně mohla si na zkoušku udělat přijímací testy a dostala nabídku nastoupit na recepci. Zakrátko se jí ale naskytla příležitost vypomáhat přes léto v oddělení FAS, kde se osvědčila natolik, že se původně zamýšlené tři měsíce protáhly na celý rok. Poté ovšem převážilo rozhodnutí věnovat se v praxi oboru, který studovala, tedy účetnictví a daním, a přesunula se do týmu BPS.

„Varianta souběžného studia a práce v rozsahu čtyř dní v týdnu byla náročná, ale dá se zvládnout, pokud to člověka opravdu baví,“ vzpomíná Lucie, která má za sebou také pětiletou dráhu basketbalové rozhodčí. Na druhou stranu praktické zkušenosti ze světa účetnictví a daní Lucii pomohly při státnicích. „Protože jsem se pár měsíců před státnicemi připravovala na zkoušky pro daňové poradce, což mimochodem není v Deloitte povinné, ale spíše doporučované, zvládla jsem pak státnice z daní levou zadní. Podobné to bylo se státnicemi z účetnictví, které jsem dělala vlastně po čtyřech letech praxe.“

Nové technologie v účetnictví

„V poslední době rozjíždíme různé projekty, kde se snažíme využívat nové technologie. Tím největším je aktuálně dInvoiceBot, což je robot z dílny Deloitte, který umí sám přečíst faktury a zaúčtovat je. Část našeho oddělení se na tento nástroj přímo specializuje,“ říká Lucie. V rámci interního účetnictví si v týmu BPS ale vyrábějí i své vlastní roboty, kteří jim pomáhají například nahrát doklady do účetního softwaru.

V Deloitte to Lucii baví. A tady je 5 důvodů, proč to může bavit i vás:

1. Přátelská atmosféra. „Jsou tady skvělé vztahy, nejen v našem týmu, ale napříč celou firmou,“ pochvaluje si Lucie a dodává: „S naším týmem se rádi setkáváme i mimo práci. Kromě celofiremních akcí, jezdíme třeba do vinných sklípků, na kola, jednou za měsíc se scházíme na pivo nebo posedíme u nás v budově, kde hrajeme různé hry.“

2. Tykání. „Když jsem ve dvaceti nastupovala, říkala jsem si, že tady přece nemůžu nikomu tykat, ale opak je pravdou. Tykáme si všichni – od interna až po naši řídící partnerku.“

3. Vzdělávání. „V Deloitte se hodně dbá na sebevzdělávání a rozvoj. Když má člověk chuť růst, pak roste.“

4. Flexibilita. „Tu jsem při škole ocenila velmi. Nikdy nebyl problém domluvit se s nadřízenými a práci si nastavit tak, abych ji bez problémů sladila se školou.“

5. Pomáháme si. „V Deloitte mám vždycky jistotu, že když něco nevím, mám se koho zeptat a za kým jít. A hlavně jsem se nikdy nemusela bát na něco se zeptat a to je nesmírně důležité.“

Náš účetní tým hledá nové posily!

Chtěli byste se i vy stát součástí naše poradenského týmu? Baví vás svět čísel a hledáte místo, kde byste zahájili svou kariéru v oblasti účetnictví? Právě hledáme nové kolegy na pozici „Junior účetní“.

Další krok je jasný… přečíst si detail pozice a poslat CV >

Kariéra v Deloitte Kariéra v daních
Daně 

Lhůta pro stanovení daně nemůže být delší než 10 let ani v případě daňových ztrát

V květnu jsme informovali o přelomovém rozsudku Nejvyššího správního soudu, který odmítl praxi finanční správy spočívající v prodlužování lhůty pro stanovení daně tzv. řetězením daňových ztrát. V novém rozsudku Nejvyšší správní soud na tuto svou judikaturu navazuje a podrobněji se vyjadřuje k pravidlům běhu lhůty pro stanovení daně za zdaňovací období, v nichž vznikla nebo mohla být uplatněna daňová ztráta. 

5. 8. 2020
Daně 

Oliver na cestách: vyslání do Mnichova. Aneb co je psáno, to je dáno, bez papírů to nepůjde

Administrativa a související papírování jsou málokdy příjemnou záležitostí. Říkáme tomu byrokracie (či mnohem hůře) a většina z nás se tomu snaží vyhnout. Ne tak když řešíte zdanění zaměstnanců, tady je naopak papírování výhodou a přítelem. V dalším díle seriálu Oliver na cestách nahlédneme na začátek procesu a povíme si, co všechno je potřeba k tomu, aby zaměstnanec mohl být vyslán do zahraničí. Náš Oliver se chystá do Německa. 

4. 8. 2020