Daně 

Veřejná podpora elektromobility

Udržitelný rozvoj, dekarbonizace evropské ekonomiky a využívání obnovitelných zdrojů energie jsou témata, která v současnosti hýbou veřejným prostorem v souvislosti s tzv. Green Deal (Zelená dohoda pro Evropu). Jedná se o soubor politicko-ekonomických iniciativ Evropské komise, jejichž hlavním cílem je dosáhnout toho, aby Evropa byla v roce 2050 prvním uhlíkově neutrálním kontinentem.

Rozvoj čisté mobility v podobě využívání automobilů na alternativní pohon (elektřina, vodík, CNG) je pak nedílnou součástí tohoto plánu. V současné době můžeme říci, že elektromobilita je již rozjetý vlak, na který bude muset v následující dekádě zareagovat soukromý i veřejný sektor. Nejen plnění emisních limitů daných legislativou, ale i společenská a environmentální zodpovědnost firem a jednotlivců podporují tento trend a přispívají k postupnému konci automobilů na spalovací motor.

Automobilový sektor už zareagoval. Všichni globální výrobci již avizují ukončení či omezování výroby klasických automobilů se spalovacími motory a rozšiřují svoji nabídku aut s elektrickým pohonem. Zatímco v roce 2015 bylo celosvětově k mání méně než 100 různých modelů elektroaut, loni už jich bylo více než 350 a toto číslo dále roste.

Po silnicích celého světa jezdilo ke konci loňského roku přes 10 milionů elektrických aut, což znamená meziroční nárůst o více než 40 procent. Nového majitele si v loňském roce podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) našlo přes 3 miliony bateriových vozidel a plug-in hybridů. Agentura Bloomberg NEF předpovídá, že v letošním roce zákazníci celosvětově pořídí až 4,4 milionu elektroaut.

Elektromobilita v České republice

Méně optimistický obrázek zatím nabízí Česká republika. V roce 2021 se vozy na elektrický pohon podílely na počtu nově registrovaných aut jen z 1,28 %, přičemž například v Německu to bylo 13,6 %. Kromě obav řidičů z vyšší pořizovací ceny, dojezdu nebo životnosti baterie je jeden z hlavních důvodů zaostávání České republiky za dalšími zeměmi EU i skutečnost, že v tuzemsku dosud chyběla výraznější státní podpora, což by se mělo nyní změnit. Střední scénář Národního akčního plánu Čistá mobilita počítá se zhruba 220 tisíci čistými elektromobily na českých silnicích na konci dekády.

Ministerstvo průmyslu a obchodu předpokládá pro roky 2021–2027 podporu čisté mobility v následujícím rozsahu: Operační program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost pomůže podnikatelům při nákupu elektromobilů, LNG kamionů a dobíjecích stanic částkou 1 miliardy Kč. Operační program Doprava poskytne na veřejnou dobíjecí infrastrukturu zhruba 6 miliard Kč. Jako další zdroj financí by pak měl sloužit takzvaný Modernizační fond, z něhož by mělo dle plánu plynout 5,4 miliardy Kč na modernizaci dopravy v podnikatelském sektoru a 7,7 miliardy na modernizaci veřejné dopravy. Výstavbu infrastruktury a pořizování vozidel na alternativní paliva by měl částkou 1,3 miliardy Kč podpořit také Národní plán obnovy, který má pomoci ekonomickému zotavení české ekonomiky po pandemii covidu-19. V součtu se tak bavíme o částce více než 20 miliard Kč, které v následujících letech budou směřovat na podporu čisté mobility z veřejných zdrojů.

Poslední zmiňovaný fond rozdělí peníze českým podnikatelům již v 1. kvartále letošního roku, kdy lze očekávat vyhlášení první výzvy na podporu nákupu elektromobilů či vozů na vodík včetně související dobíjecí či plnicí infrastruktury, pouze však pro vlastní využití žadatele. Celkem bude v rámci tohoto programu rozděleno 1,3 miliardy Kč, přičemž 1 mld. Kč bude určena k nákupu samotných vozidel – osobní automobily, užitkové vozy, autobusy, ale například i čtyřkolky nebo elektrokola určená pro přepravu zboží na krátkou vzdálenost ve městech. Dalších 300 milionů Kč pak bude sloužit na pořízení nezbytných dobíjecích nebo plnicích bodů v rámci areálu firmy.

Celková dotace bude vypočtena dle kategorie pořizovaného vozidla na základě rozdílu mezi cenou vozu s alternativním pohonem a cenou auta se spalovacím motorem a dle velikosti podniku žadatele. Malé společnosti s méně než 50 zaměstnanci dosáhnou na 60% dotaci, střední podniky s méně než 250 zaměstnanci můžou žádat o dotaci ve výši 50 % a velké podniky, tzv. mid-caps (do 3 000 zaměstnanců), obdrží dotaci 40 %. O dotaci budou moci žádat společnosti až do srpna 2022, přičemž vozidla včetně nabíjecích nebo plnicích bodů musí mít pořízena do konce června 2023.

Dotační výzvy z dalších programů zaměřených na podporu čisté mobility pak lze očekávat na podzim tohoto roku.

Elektromobilita Dotace a investiční pobídky dReport zpravodaj

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right