Deloitte živě 

Zahraniční obchod v září s přebytkem 13,7 miliard korun

Vnější rovnováha nadále zůstává silnou stránkou české ekonomiky. Nejinak tomu bylo i v září, kdy zahraniční obchod skončil v přebytku 13,7 miliard korun. Meziročně došlo ke snížení přebytku o 5,0 miliard korun. Nicméně, jak už jsme si tento rok zvykli, přebytek je v porovnání s loňským zářím nižší. Z přebytku ukusují relativně rychle rostoucí dovozy. Jejich růst v září předstihl růst exportu, když exporty rostly o 1,8 procent meziročně, zatímco importy o 3,7 procent. Importy stimuluje silná vnitřní poptávka.

V samotném září se negativně projevily vysoké ceny ropy, které nominálně prohloubily deficit v obchodu s ropou a ropnými produkty. Opět se nedařilo obchodu s motorovými vozidly – na automobilový průmysl nepříznivě dopadají nové normy na měření emisí WLTP a některé automobilky nestihly homologovat svou produkci podle nových norem včas. Přebytek v obchodu s motorovými vozidly se snížil o 0,5 miliard korun.

Tento rok očekáváme přebytek obchodní bilance 114 miliard korun. Příští rok by měl přebytek obchodní bilance klesnout pod 100 miliard korun. 

Česká ekonomika zahraniční obchod
Deloitte živě 

Rok 2019 v Česku: Navzdory dalšímu utlumování ekonomického růstu stále nízká nezaměstnanost a rostoucí mzdy

V roce 2019 nás čeká mírné zpomalení hospodářského růstu, a platí to jak pro českou, tak pro globální ekonomiku. Není ale nutné panikařit, podle Davida Marka, hlavního ekonoma Deloitte, jde o běžný jev, k němuž musí v každém hospodářském cyklu dříve nebo později dojít. Co tedy rok 2019 přinese ve vybraných sledovaných ekonomických aspektech? 

16. 1. 2019
Deloitte živě 

Deloitte Next: Neumíte opustit špatný nápad? Jdete po slepé cestě, která zákazníky nepřinese

Od prvotního nápadu k finálnímu produktu nebo službě vede dlouhá cesta. Komplikuje ji nedostatek kapacit, času, peněz nebo schopností. Problémy se často zdají neřešitelné a svou roli hraje i nejistota: bude výsledek nápadu, který vám připadá unikátní, vůbec někoho zajímat? Přinese nový produkt očekávané zisky, přitáhne zákazníky anebo zůstane bez povšimnutí? S takovou spoustou starostí, otázek a problémů se lehce (a poměrně často) stane, že den za dnem usilovně pracujete na něčem, co by bylo nejlepší smést ze stolu. Zásadní otázka je, jestli jste si toho vůbec všimli. 

9. 1. 2019