Poradenství
Agilní projektové řízení v době krize: Jak efektivně transformovat tradiční firmu na moderní společnost?
Agilní projektové řízení se v uplynulých měsících ukázalo jako zvláště efektivní způsob, jak se firmy mohou vypořádat s organizačními změnami způsobenými krizí. Společnosti díky svému aktivnímu přístupu a rychlé reakci obstály tváří v tvář náhlým změnám a dopadům spojenými s vládními nařízeními a nyní jsou v rámci svých trhů ještě odolnější. Jednou z hlavních výhod byla v tomto směru dobře nastavená komunikace, kterou neovlivnil ani přestup do online prostředí nebo nedobrovolné rozpuštění týmů na home office.
Ačkoliv pojem „agile“ vznikl původně v IT prostředí, můžeme ho dnes vídat i v dalších odvětvích, organizačních útvarech i v řízení společností obecně. Agilní přístup přináší pozitivní výsledky v podobě růstu kvality a efektivity, zrychlení dodávek, ale například i snížení potenciálního rizika.
Základním stavebním kamenem, který dal za vznik tomuto směru, byla snaha firem přiblížit se více svému zákazníkovi. Odpověď, jak toho v praxi dosáhnout, přinesla v roce 2001 malá skupina vývojářů, která sestavila Manifest agilního vývoje software, který je dnes obecně znám jednoduše jako Agilní manifest.
Agilní manifest: základní hodnoty a principy
Autoři Agilního manifestu definovali 4 základní hodnoty, na jejichž principu by mělo probíhat každé agilní řízení:
- Interakce a lidé by měli být upřednostňováni před zdlouhavými procesy
- Fungující software by měl být upřednostňován před složitou dokumentací
- Se zákazníkem by měla být udržována úzká spolupráce
- Důraz na vnímání změn by měl být upřednostňován před držením se plánu za každou cenu
Z těchto hodnot potom vychází 12 principů agility, které jsou zaměřeny zejména na IT prostředí a vývoj softwaru. Při současném rozšíření i do dalších oblastí můžeme tyto principy shrnout následovně:
- Uspokojování zákazníka dodáváním požadované hodnoty
- Pravidelné fungující dodávky přizpůsobené případným změnám
- Vytvoření transparentního prostředí pro spolupráci a zpětné vazby
- Důraz na dlouhodobou udržitelnost a jednoduchost
- Vytvoření samo-organizovaného týmu, který převezme odpovědnost za svůj vývoj a dodávku hodnoty
Dnes se nepohybujeme pouze v „agilu“ – týmům i celým společnostem pomáhají metodiky, rámce nebo nástroje, které se od agilního přístupu odvíjejí. Pro organizace a team leadery je důležité si předně uvědomit, že nelze změnit procesy a hierarchie ve společnosti bez toho, aniž by došlo ke změně firemní kultury a hodnot. Druhým významným faktem je, že agilní metodiky nepředstavují zákon, který nelze porušit – metodiky je možné upravovat a kombinovat podle potřeb a business požadavků týmů i celých organizací. Tehdy mluvíme o tzv. škálovaném agilu.
Agilní projektové řízení během krize a po ní
V období po rozvolnění restrikcí, které vznikly během šíření COVID-19, mnoho organizací čelí nebo bude čelit otázkám ohledně způsobu dalšího pokračování. Neměli bychom zapomínat, že ačkoliv agilní přístup pomohl společnostem zvládnout výzvy uplynulého roku, v dlouhodobém výhledu stále platí, že důležitou myšlenkou agility je vytvářet prostředí pro osobní setkávání, které podněcuje efektivnější práci a lepší výkon.
Pokud si firma chce zajistit dlouhodobou odolnost vůči krizím a uvažuje o změně stávajícího nastavení, měli by si její leadeři položit základní otázku: Co můžeme od agilní transformace očekávat? A odpovědí by jim měla být jasná, čistě definovaná a pro každou společnost unikátní vize této transformace. Ta může v rámci tzv. change managementu proběhnout dvěma způsoby. Prvním typem je tzv. big bang, který představuje úplný přerod během krátkého časového období. Druhým typem je dlouhodobá postupná transformace, v rámci níž je založen jeden agilní tým se všemi agilními ceremoniemi a artefakty, od nějž se agilita šíří postupně do zbytku organizace (tehdy mluvíme o tzv. hybridní verzi).
Stále ještě existují společnosti, které mají obavu z transformace, ačkoliv by byla pro jejich podstatu a business model přínosná. Být v agilním prostředí však neznamená nemít žádnou dokumentaci, neplánovat nebo nevědět, jak bude produkt vypadat. S pojmem agilní transformace si společnosti leckdy spojují chaos – pokud ji ale firma dokáže správně a efektivně uchopit, může přinést přesný opak.