Technologie 

Budoucnost českého bankovnictví: Online služba Servis 24 končí, prim budou hrát chytrá digitalizace, BankID i chatboti

Trend přesouvání služeb do online prostředí hýbe celosvětovým trhem již několik let a jednou z nejsledovanějších oblastí je jednoznačně digitalizace bankovnictví. Poskytovatelé finančních služeb se různými cestami snaží zajistit, aby jejich klienti mohli maximum interakcí uskutečnit pohodlně z domova skrze počítač či telefon. Jednou z prvních online platforem, která toto umožňovala i českým uživatelům, bylo internetové bankovnictví Servis 24 České spořitelny. Po přibližně dvou dekádách byl však jeho provoz v roce 2021 ukončen, aby uvolnil prostor novějším technologiím. Na tomto projektu se podílela také společnost Deloitte. Co konec jednoho z nejpoužívanějších českých internetových bankovnictví provázelo? A jaká je budoucnost finančních online služeb?

Začátkem května 2021 byl definitivně ukončen provoz největšího českého internetového bankovnictví Servis 24 od České spořitelny. Od jeho spuštění v roce 2001 ho aktivně používalo přes 1,2 milionů lidí. Po takřka dvaceti letech fungování se tedy poslední uživatel přesunul na modernější platformu internetového bankovnictví s názvem George. V rámci českého bankovního trhu se jedná o další symbolický krok na cestě k digitalizaci a modernizaci sektoru.

Na projektu ukončení Servis 24 se podílela i společnost Deloitte. „Konsolidace systémů a příprava zavření historicky největšího internetového bankovnictví v Česku byl náročný projekt zahrnující jak konsolidaci integrací, tak obchodních procesů. Na jeho úspěšném zvládnutí se podílel i tým, který řešil migraci klientů České spořitelny na nové internetové bankovnictví George, a procesní tým call centra,“ říká Tomáš Huml, vedoucí analytických prací projektu ze společnosti Deloitte.

„Projekt zavření Servis 24 jsme pojali jako příležitost zavést nové technologie ulehčující různé situace klientům. Mezi nejvýraznější patří možnost odesílání přihlašovacích SMS pomocí telefonního hovoru. To pomohlo řešit situace, kdy byl klient například v zahraničí, kde doručování SMS od českých operátorů nefunguje,“ popisuje projekt Patrik Jeřábek, vedoucí programu Konsolidace České spořitelny. Další technologickou inovací byla například implementace kompletního monitoringu stavů transakcí. Díky tomu může call centrum klientům okamžitě poskytnout požadované informace o stavu jejich financí.

Samotné zavření internetového bankovnictví takového rozsahu mělo dopad do více než 20 dalších systémů společnosti. „V řeči čísel jsme při zavření Servis 24 v rámci konsolidace IT zrušili 13 systémů a zefektivnili procesy na call centru. Digitalizací nových procesů očekáváme úsporu až 550 hodin měsíčně, kterou využijeme pro zlepšování kvality směrem k našim klientům,“ popisuje změny Jana Lennerová, projektová manažerka projektu Konsolidace.

Digitalizace bankovnictví a BankID

Nové digitální bankovnictví umožňuje klientům využívat bankovní identitu, tzv. BankID, které urychluje digitalizaci dalších služeb na trhu. Svou digitální identitu, kterou klienti nyní využívají v rámci online bankovnictví, budou moct do budoucna používat i pro interakci (přihlašování do klientských zón, onboarding, platby, elektronické podepisování…) v rámci dalších služeb zejména z oblasti veřejné správy.

Vedle zavádění bankovní identity akcelerovala digitalizaci bankovnictví také koronavirová pandemie. Podle průzkumu Deloitte 60 % poskytovatelů finančních služeb muselo zkrátit otevírací dobu svých kamenných poboček (případně je úplně zavřít), řada z nich však obratem implementovala různá nová digitální řešení např. pro otevření účtu, vzdálenou identifikaci, bezkontaktní platby atd. Online funkcionality, na jejichž vývoj se však banky budou muset ještě zaměřit, jsou například rozdělování plateb, plně virtuální debetní karty či chatboti.

Týká se zavádění bankovní identity i vaší společnosti? Chcete vědět, koho přesně se tato digitalizační novinka týká nebo v čem jsou její potenciální rizika? Přečtěte si v našem článku 5 nejdůležitějších informací, které byste o BankID měli vědět.

Bankovní identita Digitalizace
Technologie  Lidé 

Práce odkudkoliv jako trend blízké budoucnosti. Jak se virtualizace organizací promítne na obsahu práce?

Díky přesunu zaměstnanců na home office v době pandemie se podařilo zachovat kontinuitu provozu celé řady firem. Zároveň s tím se ukázalo, že model práce z domova mnoha zaměstnancům vyhovoval. Vyjít těmto pracovníkům vstříc, a přitom si zachovat dobré výsledky, je proto novou výzvou pro zaměstnavatele i teamleadery. Řešením může být tzv. hybridní pracovní místo nebo umožnění práce odkudkoliv. Co tyto modely obnáší? Jak se s jejich zavedením promění nároky na práci samotnou? A jak svou firmu na nové formy distanční práce vůbec připravit? To jsou jen některé z mnoha otázek, které by si měla pokládat každá moderní organizace. 

22. 7. 2021
Technologie 

Cloud zjednodušuje přemýšlení, jak službu postavit a naplnit tak businessové potřeby

Cloud je v poslední době často skloňovaným pojmem. Všichni chtějí „být v cloudu“ a poptávky po cloudových službách a vývojářích rostou. Roman Stárek a Michael Chrzanowski, cloud architekti Deloitte, mají s cloudem bohaté zkušenosti, a nejen s ním. Jako vývojáři stáli u zrodu dvou bank, dnes moderní přístup DevOps používali prakticky už před dvaceti lety a vloni společně zakotvili v Deloitte, kde pomáhají klientům právě s implementací cloudových řešení. Jak vzpomínají na své profesní začátky? V čem podle nich spočívají výhody cloudu? A jak je to s bezpečností dat v cloudovém prostředí? 

15. 7. 2021
Technologie 

Zero trust: Nikomu nevěř, vždycky ověřuj. Aneb jak zavést nový bezpečnostní koncept?

„Důvěřuj, ale prověřuj“ (Trust but verify) bylo jedním z rčení, která Ronald Reagan užíval při jednání s Michailem Gorbačovem. Také se ovšem jedná o jednu z dlouhodobě aplikovaných zásad kybernetické bezpečnosti. Ta je založena na implicitní důvěryhodnosti určitých entit. Primárně se jedná o důvěru ve vnitřní prostředí (nejčastěji interní podnikovou síť nebo interní uživatele – zaměstnance) a naopak nedůvěru nebo alespoň ostražitost k vnějšímu světu. V čem je zero trust architektura nová? A jak s ní ve firmě začít? 

15. 6. 2021