Technologie  Deloitte živě 

Český výrobce 3D tiskáren Prusa Research sebral další body: roste rychleji než 497 firem v regionu EMEA

Vítěz středoevropského žebříčku Deloitte Technology Fast 50 za rok 2018, český výrobce 3D tiskáren Prusa Research, zabodoval také v kategorii Fast 500 zahrnující pětistovku nejrychleji rostoucích technologických firem Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA). Tempo růstu ve výši 17122 % firmu vystřelilo na bednu a zajistilo jí třetí příčku v žebříčku. Umístily se i další společnosti z Česka: Kiwi.com, Pilulka Distribuce, Proficio Marketing, ZOOT, Creative Dock a IDEA StatiCa. Gratulujeme!

Měsíčně jejich tiskárny vyrobí dalších 6000 tiskáren, a kdyby den neměl omezení, vyrobily by jich snad ještě více, protože zájem o ně neustává. Jejich stopy, tedy přesněji tiskárny, najdete po celém světě. I přesto všechno řídí pořád jen z Prahy. Mají svou vlastní fabriku v pražských Holešovicích, která vyrábí filamenty (náplně do tiskáren). Pokud jde o výrobu 3D tiskárny, jsou naprosto soběstační, od A do Z. To je Prusa Research, firma z Česka, která svými produkty dobývá svět.

Recept na úspěch? Průša 3D koktejl, namíchaný z obrovského nadšení, otevřenosti, technických znalostí, podnikavého ducha, spousty nápadů a pochopitelně i trošky toho štěstíčka. Ale možná by nakonec stačila jen jedna ingredience. „Je to úplně jednoduché, stačí se dobře starat o zákazníky. Právě to nejvíc funguje,“ říká Josef Průša, CEO a zakladatel Prusa Research.

3 otázky pro Josefa Průšu, otce 3D tisku (nejen) v Česku

Výroba vlastního filamentu, PrusaLab, 3. místo v žebříčku Deloitte Technology Fast 500 EMEA s růstem 17122 % a loni pokořená miliarda v tržbách = odškrtnuto ze seznamu! Jakou další metu před sebou máte?

Nyní už zbývá jen ta světová dominance, o které tak dlouho mluvíme… 3D tisk má před sebou ještě dlouhou cestu, a tak se budeme stále snažit o to, jak ho zefektivňovat a zpřístupňovat širší veřejnosti. Ve vývojovém týmu máme už přes 60 kolegů. Vedlejším efektem snad bude i nějaký ten další růst…

Před rokem jste koupili společnost Futur3D, čímž jste rozšířili své pole působnosti také na oblast DLP/SLA tiskáren. Jak vám dosavadní zkušenosti pomohou „ovládnout“ i tuhle oblast a co konkrétního z této akce dále vzejde?

Po roce usilovného vývoje a testování máme venku naši Original Prusa SL1 tiskárnu, o které si troufáme tvrdit, že je naprostou špičkou v oboru. Pro nás šlo o důležitou zkušenost, protože kvalitou zpracování je to náš nový mezník a nyní se snažíme co nejrychleji naškálovat výrobu.

První narozeniny má za sebou i PrusaLab (dílna pro kutily), nově si u vás lze vyzkoušet i něco odlišného: vyšívací stroj. Jak se od 3D tisku dojde k vyšívání? A co dalšího pro své členy chystáte?

V PrusaLabu od začátku nemáme pouze 3D tiskárny, ale je to takový ráj každého kutila a makera. Máme třeba stroj na výrobu vakuových forem, tříapůltunovou profesionální frézku, soustruh, router, pájky, vrtačky… Takže proč ne vyšívací stroj? Do budoucna se chceme zaměřit hlavně na lepší pomoc projektům naší komunity.

Řídící partnerka Deloitte Diana Rádl Rogerová, oceněný Josef Průša a partner Deloitte a ředitel soutěže Technology Fast 50 pro Českou republiku Jiří Sauer na slavnostním vyhlášení soutěže Technology Fast 500 EMEA za rok 2018 v Praze

Úspěch jménem Prusa Research. Aneb když vyrábíte produkty pro reálné lidi, a ne jen pro skupinu vyvolených

„Stačilo jen pár let k tomu, aby se firma Prusa Research stala jednou z nejvíce inovativních a rostoucích společností v 3D průmyslu. A to bez jakýchkoliv vnějších investic,“ říká seniorní manažerka Kateřina Novotná, která má v Deloitte na starosti technologické firmy. A doplňuje: „Povedlo se jim včas naskočit na novou vlnu 3D tisku a využít ji ve svůj prospěch. Díky tomu dosáhli raketového růstu a rychle se rozšířili do celého světa. Udržet stávající růst pochopitelně už bude čím dál tím těžší, pánové Průšové ale stále chrlí nové nápady a mají opravdu velmi solidně nakročeno k tomu, aby 3D tisk ovládli z globálního pohledu.“

Co stojí za úspěchem této firmy?
Tohle je 6 pilířů, na nichž Prusa Research staví:

  1. Trefa do černého: Josef Průša byl v pravou chvíli na pravém místě. To není klišé, ale příběh o tom, když se vám podaří chytit nový trend a přetvořit ho k obrazu svému, přizpůsobit se potřebám trhu i zákazníkům a nabídnout jim kvalitní produkt za dobrou cenu. A díky tomu všemu vytvořit početnou novou komunitu nadšenců.
  2. Co Čech, to kutil: Josef Průša tuhle tradici obnovil a zpřístupnil mladší generaci. Tiskárnu si můžete doma sestavit od první po poslední součástku úplně sami. A komu takové to domácí kutilství nestačí, má k dispozici dílnu PrusaLab, kde se střetává kreativní svět s moderními technologiemi. Tady si rád pohraje každý…
  3. Příznivá cena: Poměr cena/výkon je nastaven tak, aby byl produkt dostupný i pro běžného jedince. Tiskárnu si tak dnes už můžete pořídit za stejnou cenu jako značkový mobil. Každá součástka má své místo, nic nepřebývá. Design je až na druhém místě, dominantou je funkčnost a právě cena. Surový vzhled k produktu sedí.
  4. Netypický startup: Firma staví od začátku na svých základech. Bez pomoci investora se sama vypracovala na vrchol. Dnes má už přes tři stovky zaměstnanců, loni v tržbách překonala první miliardu. Poohlíží se po konkurenci a rozšiřuje pole působnosti (koupě společnosti Futur 3D v roce 2018).
  5. Otevřenost: Upgrade i pro majitele starších tiskáren s každým novým modelem probíhá automaticky. Zákaznický servis je připravený prakticky okamžitě vyřešit problém, a to celosvětově. Než by bojovali s plagiátory, raději jedou ve stylu „open source“. Tady se od začátku na schovávanou nehraje.
  6. Pod jednou střechou: Vývoj i výroba probíhají na jednom místě a ve vlastní režii. Tiskárny tisknou nepřetržitě součástky pro další tiskárny, z vlastních zdrojů řeší i výrobu náplní. Díky tomu mají podstatně větší kontrolu nad kvalitou i náklady. Pod jednu střechu ještě patří dílna pro kutily. Firma navíc vyrábí pro reálné lidi, a ne jen pro malou skupinu vyvolených.

Technology Fast 500 EMEA v Praze: 7 českých firem bodovalo mezi pětistovkou nejrychleji rostoucích společností

V žebříčku Deloitte Technology Fast 500 EMEA se vedle společnosti Prusa Research umístil vyhledávač letenek a jízdenek Kiwi.com (5. místo), Pilulka Distribuce (59. příčka), Proficio Marketing (84. místo), ZOOT (185), Creative Dock (406. příčka) a IDEA StatiCa (424. místo). Nejrychleji rostoucí technologickou firmou je švédská Strossle International AB s tempem růstu ve výši 19 900 %.

Všem českým firmám gratulujeme k umístění a těšíme se na další spanilou jízdu v letošním roce! Podívejte se na podrobné výsledky.

Deloitte Technology Fast 50

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right