Technologie 

Dostat se na nový trh je jedna věc. Ale pak musíte o úspěchu přesvědčit tamní klienty, říká Lubo Smid z STRV

„Chtěli jsme jít za tím nejzajímavějším. Samozřejmě jsme očekávali, že to taky bude nejtěžší a že se střetneme s největší konkurencí a že do toho pochopitelně budeme muset dát všechnu energii. To byl ten hlavní důvod, proč jsme se přesunuli do San Francisca a začali jsme Ameriku dobývat odtamtud,“ vzpomíná Lubo Smid, spoluzakladatel a současný CEO vývojářského studia STRV.

Je to jedna z nejznámějších technologických firem z Čech, která svými mobilními a webovými aplikacemi dobyla americký trh. Dnes zaměstnává více než 150 lidí v pěti pobočkách v San Franciscu, Los Angeles, Londýně, Brně a Praze. A právě v pražské kanceláři se v lednu uskutečnilo další setkání Deloitte Private pro zástupce z řad rodinných a technologických firem, které řešilo, jak na expanzi do USA. A kdo jiný by o působení na americkém trhu mohl vyprávět, než Lubo Smid z STRV.

Podívejte se na video z Deloitte Private akce, které se uskutečnilo v prostorách STRV v Praze.

Lubo, jak vzpomínáte na začátky v Silicon Valley?

Začínali jsme v Silicon Valley před sedmi lety, a to tam byla úplně jiná situace, než jaká je tam dnes. Byli jsme firma z východní Evropy, a v té době bylo hrozně těžké, přesvědčit je, že jsme schopni poskytnout kvalitní služby. Dostat se na nový trh je jedna věc, jenže pak jde o, abyste přesvědčili americké klienty.

Museli jsme udělat opravdu hodně věcí pro to, abychom je získali. Dost projektů jsme proto udělali úplně zadarmo, abychom si vybudovali reference a ty pak mohly ukazovat dalším klientům. Tím se pak celý byznys model stal daleko zajímavějším.

Jak se to nakonec podařilo?

Na počátku našeho podnikání nebyla myšlenka vybudovat STRV do současné podoby. Začínali jsme na malých technologických zakázkách v podobě webových stránek a aplikací. Měli jsme byznys, který nám generoval revenues, víceméně to jakžtakž fungovalo. Vsadili jsme vše na jednu kartu, začátky v Americe ale vůbec nebyly jednoduché. Několikrát jsme už byli v situaci, kdy jsme viděli konec, vypadalo to, že budeme muset firmu zavřít. Neměli jsme na výplaty pro sebe, ale několik měsíců ani pro naše lidi.

Nakonec se nám ale podařilo vybudovat portfolio klientů, dnes už máme určitou reputaci, a teď už je tedy potřeba na tom jen stavět.

Co si z toho odnést?

Že to vlastně ve výsledku ani nemusí být o Americe, ale o kterémkoliv jiném trhu či oblasti, kterou neznáte. Co mi přijde extrémně důležité, aby tam byla ta vnitřní motivace a focus na tu jednu věc. My jsme měli obrovskou motivaci, chtěli jsme to dokázat, ale také jsme si řekli, že nebudeme dělat nic jiného.

K tomu, aby člověk něčeho dosáhnul, tak si musí nějakým způsobem omezit svou cestu… My jsme si řekli, že zakázky musí být jen z Ameriky, tak jsme neztráceli čas, abychom je hledali jinde. Tohle se dá aplikovat na kteroukoliv část při budování byznysu. Prostě si vytyčíte cíl a soustředíte se jen na něj.

Jak se tedy na zahraničním trhu prosadit?

Doporučuju si v hlavě srovnat, co je ten cíl, opravdu si říct, ano, tohle chceme, a pak se na to zaměřit a nebrat žádný kompromis. Protože ve chvíli, kdy člověk začne brát kompromisy, tak se vlastně ten cíl furt jenom vzdaluje a vzdaluje, proto je důležité si ho vytyčit, jít za ním a dosáhnout ho.

Úspěch jménem STRV pohledem Lubo Smida

  • Vymezte si jeden cíl. A soustřeďte se výhradně na něj.
  • Pracujte s tím, že rychle rostoucí firmy jsou zpočátku prakticky neustále v krizi.
  • Neztrácejte motivaci, ani když se nebude dařit.
  • Zkuste pár projektů udělat zadarmo, ať si vybudujete síť referencí.
  • Neberte kompromisy. Nevzdalujte se od svého cíle.
  • Nezapomeňte, že přímý kontakt s lidmi v týmu je lepší než přes videokonferenci či chat.
  • Inspirujte se konkurencí, pořád myslete na to, že s nimi soupeříte o talenty.
  • A jak je známo, konkurence nikdy nespí, proto své talenty neustále podporujte a vzdělávejte.

V Americe jste jako doma, jak to tam funguje?

To největší překvapení pro mě je ve chvíli, kdy odvedete skvělou práci, tak lidi mají velký zájem člověka doporučit dál. Nesetkáváte se tam s tím, s čím se často setkáváte tady v Čechách – a to je taková ta závist, nebo to, že člověk někomu něco nepřeje. A to si myslím, že je jeden z velkých kulturních rozdílů.

Kam bude STRV dále expandovat?

Pro nás ve chvíli, kdy jsme si uvědomili, že na tom americkém trhu už jsme se nějakým způsobem etablovali a už to naše portfolio klientů, které tam máme, začalo být poměrně zajímavé, tak jsme si řekli, že je na čase zkusit něco dalšího, a pro tenhle rok jsme si vytyčili Londýn jako to další místo… Londýn pro nás ve vztahu s Amerikou dává hrozně velký smysl a stejně tak pokud jde o čísla, investice, startupy.

Jaké cíle jste si jako nový CEO dal?

Největší prioritou pro mě bylo postavit kolem sebe silný tým, protože s ním se pak dělá všechno snáz. Jsem rád, že se mi to podařilo. Letos se tedy konečně můžeme začít posouvat směrem, který jsme si vytyčili.

Víte o tom, že STRV získala v roce 2018 ocenění „Recognition of Excellence“ pro významné technologické společnosti, udělované v rámci soutěže Deloitte Technology Fast 50, a že se dvakrát po sobě umístila v hlavním žebříčku Fast 50?

Deloitte Technology Fast 50

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right