Deloitte živě 

Deloitte Private: Jak na expanzi do USA?

Další setkání rodinných a technologických firem pod vlajkou Deloitte Private se uskutečnilo ve spolupráci s firmami STRV a Citibank a hlavním tématem se tentokrát stala expanze do USA. Během prezentací si přítomní vyslechli, jaké jsou rozdíly mezi českým a americkým trhem, pokud jde o zdanění a bankovnictví, nebo co dalšího by si firmy měly pohlídat, pokud uvažují o expanzi do zahraničí. S příběhem z praxe přišel i Lubo Smid, CEO vývojářské firmy STRV, které se v USA podařilo uspět.

Přijde vám, že jsou naše sbírky zákonů nepřehledné? Tak to jste nejspíš neviděli tu, která řídí americké zdanění. Zatímco tu naši byste pročetli za večer, na tu americkou byste jich potřebovali hned několik. To je podle Miroslava Svobody, Partnera Deloitte a vedoucího iniciativy Deloitte Private v ČR, jeden z mnoha příkladů, který poukazuje na odlišnosti obou trhů.

„Často máme tendenci myslet si, že když je to u nás daňově či právně složité, tak že to v tom rozvinutém světě bude fungovat jednodušeji a že nebude potřeba nic speciálního. Jenže to je omyl,“ doplnil na setkání Miroslav Svoboda. A pokračoval: „Proti tomu, jak funguje systém tady v Česku, případně v Evropě, jsou nastavená pravidla v USA naprosto nepředstavitelná.“

Jiný kraj, jiný mrav. A také daně, platby…

Ještě než se proto rozhodnete expandovat do zahraničí, dobře si rozmyslete, jak na konkrétním místě bude vaše firma fungovat – budete najímat místní lidi, založíte pobočku, společnost nebo jen obchodní zastoupení? To jsou všechno věci, které rozhodují o délce vašeho pobytu a pochopitelně daních. „Nehledě na to, že když chcete v USA zůstat a dostanete zelenou kartu, tak máte povinnost zdaňovat své vlastní globální příjmy v Americe – nikdy neuniknete z toho podat daňové přiznání ve Spojených státech, ani z povinnosti doplatit případně americkou daň, pokud nezaplatíte dost v dalších zemích.“

Daně jsou jedna věc, ale pak jsou tady pochopitelně i platby. „Mezi přicházejícími a odcházejícími platbami mohou figurovat desítky měn, do hry vstupují storna, vznikají různé distribuční modely, systémy pracují se spoustou dat v každé zemi. V tomto bodě se pak celá ta škála začne trošku komplikovat,“ řekl Ján Firda ze Citibank, další přednášející na akci Deloitte Private.

Jak z toho ven? „Místo toho, aby se v každé zemi používala jiná banka, může existovat jedna s jednou platformou, kterou používá všude ve světě, s globálními účty, s jedním elektronickým bankovnictvím,“ připomněl Ján Firda.

Podívejte se na video z Deloitte Private akce, přečtěte si rozhovor se CEO společnosti STRV, Lubo Smidem o tom, jak se jim podařilo prosadit se na trhu v USA.

Expanze do zahraničí Deloitte Private
Deloitte živě 

Mezinárodní normy ISO zdaleka nejsou jen o tom, že získáte papír

Za svou více než patnáctiletou praxi v oboru ISO norem jsem se mnohokrát setkala s názorem, že certifikáty jsou jenom o tom „mít papír, kterým se prokážu“. Tyto „ústrky“ si však mezinárodní normy ISO rozhodně nezaslouží, protože se jedná o standardy, které pomáhají nastavit procesy dynamickým a fungujícím způsobem. A pokud se k jejich implementaci přistoupí tzv. s otevřenou hlavou a ne pouze formalisticky, můžete vytvořit skutečně praktické fungující manažerské systémy, které vás jako firmu neustále posouvají dál a umožňují vám stálé zlepšování vašich procesů. ISO standardy vám totiž vytvoří jen jakýsi rámec, ale jak si vše nastavíte, záleží pouze na vás. A to je to, co mě na této problematice nejvíc baví - ta možnost, přizpůsobit formální rámec opravdovým individuálním požadavkům firmy. 

16. 8. 2019
Deloitte živě 

Začátek konce doby plastové: jaké produkty a obaly to mají kvůli nové legislativě sečtené?

Všichni už nějakou dobu v médiích a na sociálních sítích slýcháme o obrovském znečištění moří plasty. V červnu tohoto roku byla přijata směrnice Evropské unie o omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí, která na plastový problém reaguje. Je to však jen jeden z dílů skládanky zvané oběhové hospodářství (neboli cirkulární ekonomika). Pod tímto pojmem si můžeme v kostce představit způsob životního cyklu výrobků, který má za cíl zachovat v co největší možné míře hodnotu výrobků, materiálů a zdrojů a minimalizovat tak vznik odpadu. 

14. 8. 2019