Deloitte živě 

Jak mohou děti účinně odhalit dezinformace? Boj proti fake news byl tématem dalšího setkání Deloitte KidsXO klubu

Na každého z nás se hrnou informace ze všech stran, bez ustání a v obrovském množství. Zorientovat se v nich proto není snadný úkol mimo jiné i kvůli neustále rostoucímu počtu fake news. Většinu těchto dezinformací lze však velmi snadno odhalit, stačí jen dodržovat několik jednoduchých pravidel, být zvídavý a kriticky uvažovat. Mohou se ale proti fake news stejně účinně bránit i děti? Tomu jsme se věnovali na našem únorovém setkání klubu Deloitte KidsXO.

Chytré telefony, tablety a počítače vídáme v rukou i méně než náctiletých dětí poměrně často. A i když se rodiče snaží své ratolesti před nástrahami online prostředí bránit sebevíc, některé věci zkrátka jen „zablokovat“ či „zakázat“ nelze. Příkladem jsou zmíněné fake news, které občas odhalí těžko i leckterý dospělý. O tom, že existují dezinformace a jak s nimi můžeme bojovat, by měl však člověk před svým prvním vykročením do světa internetu vědět, na věk a okolnosti nehledě.

Z toho důvodu jsme se rozhodli věnovat jedenácté setkání klubu Deloitte KidsXO právě tématu fake news. Dětské účastníky online semináře přivítal David Batal, vedoucí partner auditního oddělení Deloitte, který v krátkosti shrnul, jak důležité je mít se před dezinformacemi na pozoru. Následovaly přednášky Jakuba Hrdiny a Matyáše Boháčka z Deloitte, kteří se tématu věnovali podrobněji a obeznámili mladé posluchače zejména se způsoby, jak nepravdivé informace odhalit.

Jak se nenechat zmást a rozpoznat fake news?

Základním předpokladem je kritické přemýšlení a obezřetné nakládání s informacemi. Předně si je třeba uvědomit, že ne vše, co čteme na internetu (potažmo vidíme v médiích), je automaticky pravda. Zvlášť na pozoru bychom se měli mít u informací, které jsou například mimořádně šokující. Tehdy je potřeba zbystřit, začít se „doptávat“ na další informace a začít si ověřovat zdroje a jejich důvěryhodnost.

Specifickou roli hrají v šíření fake news sociální sítě, na které může přispět kdokoli téměř cokoli, a proto jsou na přítomnost dezinformací mnohem více náchylné, než například klasická média (televize, rozhlas, tisk…). Ověřování zdrojů a autorství je proto na Facebooku, Instagramu, Twiteru a dalších sociálních sítí o to důležitější. A pokud člověk na případné fake news narazí, měl by daný příspěvek nahlásit administrátorům.

Stejně jako u všech předcházejících setkání KidsXO nezůstalo ani tentokrát pouze u povídání. Děti dostaly možnost vyzkoušet si na vlastní kůži práci reportéra. Jejich domácím úkolem bylo předem natočit reportáž na smyšlené téma, aby si vyzkoušely, co všechno příprava takového mediálního výstupu obnáší. V závěru setkání potom následovala projekce všech odevzdaných „novinářských“ videí.

Chcete se dozvědět, jakým aktivitám se dále věnuje náš Deloitte KidsXO klub? Potom neváhejte a přečtěte si o dalších jeho setkáních u nás na blogu. A pokud byste chtěli, aby se členem KidsXO stalo i vaše dítě, navštivte webové stránky projektu, kde najdete podrobnější informace o registraci i klubu samotném.

Deloitte KidsXO klub
Deloitte živě 

Titul Czech Best Managed Companies 2021 získalo 16 firem. Co rozhoduje o kvalitě řízení?

„Jsem rád, že i v situaci, kdy svět bojoval s pandemií covidu-19, se do programu Czech Best Managed Companies, který oceňuje kvalitu řízení firem, přihlásilo o více než polovinu více společností než do prvního ročníku a že způsob hodnocení společností prokázal univerzálnost i pro mimořádné období a napříč odvětvími ekonomiky,“ říká Miroslav Svoboda, lídr programu a partner v Deloitte Private. Ocenění Nejlépe řízené firmy Česka 2021 získalo 16 společností, mezi nimi například Zásilkovna, Pilulka, NWT, Akeso holding či Hestego. 

10. 6. 2021
Deloitte živě 

CzechSetGo: Česku chybí jasná vize i lídr digitalizace

Česká republika je země s velkým inovačním potenciálem i silnou podnikatelskou kulturou. Když ale dojde na mezinárodní srovnání, čísla v její prospěch úplně nemluví. Jednou z možností, jak dostat Česko mezi evropské lídry a tím pádem zvýšit jeho konkurenceschopnost ve světě, je digitalizace. Jakým směrem se vydat a jaké kroky jsou nutné k tomu, aby se Česko dostalo mezi lídry digitalizace typu Estonsko či Irsko? To je téma pro iniciativu CzechSetGo!, která se v rámci první konference zaměřila na roli státu při vytváření přátelského prostředí pro lidi a rozvoj podnikání. 

6. 6. 2021