Deloitte živě 

Jak mohou děti účinně odhalit dezinformace? Boj proti fake news byl tématem dalšího setkání Deloitte KidsXO klubu

Na každého z nás se hrnou informace ze všech stran, bez ustání a v obrovském množství. Zorientovat se v nich proto není snadný úkol mimo jiné i kvůli neustále rostoucímu počtu fake news. Většinu těchto dezinformací lze však velmi snadno odhalit, stačí jen dodržovat několik jednoduchých pravidel, být zvídavý a kriticky uvažovat. Mohou se ale proti fake news stejně účinně bránit i děti? Tomu jsme se věnovali na našem únorovém setkání klubu Deloitte KidsXO.

Chytré telefony, tablety a počítače vídáme v rukou i méně než náctiletých dětí poměrně často. A i když se rodiče snaží své ratolesti před nástrahami online prostředí bránit sebevíc, některé věci zkrátka jen „zablokovat“ či „zakázat“ nelze. Příkladem jsou zmíněné fake news, které občas odhalí těžko i leckterý dospělý. O tom, že existují dezinformace a jak s nimi můžeme bojovat, by měl však člověk před svým prvním vykročením do světa internetu vědět, na věk a okolnosti nehledě.

Z toho důvodu jsme se rozhodli věnovat jedenácté setkání klubu Deloitte KidsXO právě tématu fake news. Dětské účastníky online semináře přivítal David Batal, vedoucí partner auditního oddělení Deloitte, který v krátkosti shrnul, jak důležité je mít se před dezinformacemi na pozoru. Následovaly přednášky Jakuba Hrdiny a Matyáše Boháčka z Deloitte, kteří se tématu věnovali podrobněji a obeznámili mladé posluchače zejména se způsoby, jak nepravdivé informace odhalit.

Jak se nenechat zmást a rozpoznat fake news?

Základním předpokladem je kritické přemýšlení a obezřetné nakládání s informacemi. Předně si je třeba uvědomit, že ne vše, co čteme na internetu (potažmo vidíme v médiích), je automaticky pravda. Zvlášť na pozoru bychom se měli mít u informací, které jsou například mimořádně šokující. Tehdy je potřeba zbystřit, začít se „doptávat“ na další informace a začít si ověřovat zdroje a jejich důvěryhodnost.

Specifickou roli hrají v šíření fake news sociální sítě, na které může přispět kdokoli téměř cokoli, a proto jsou na přítomnost dezinformací mnohem více náchylné, než například klasická média (televize, rozhlas, tisk…). Ověřování zdrojů a autorství je proto na Facebooku, Instagramu, Twiteru a dalších sociálních sítí o to důležitější. A pokud člověk na případné fake news narazí, měl by daný příspěvek nahlásit administrátorům.

Stejně jako u všech předcházejících setkání KidsXO nezůstalo ani tentokrát pouze u povídání. Děti dostaly možnost vyzkoušet si na vlastní kůži práci reportéra. Jejich domácím úkolem bylo předem natočit reportáž na smyšlené téma, aby si vyzkoušely, co všechno příprava takového mediálního výstupu obnáší. V závěru setkání potom následovala projekce všech odevzdaných „novinářských“ videí.

Chcete se dozvědět, jakým aktivitám se dále věnuje náš Deloitte KidsXO klub? Potom neváhejte a přečtěte si o dalších jeho setkáních u nás na blogu. A pokud byste chtěli, aby se členem KidsXO stalo i vaše dítě, navštivte webové stránky projektu, kde najdete podrobnější informace o registraci i klubu samotném.

Deloitte KidsXO klub

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right