Deloitte živě 

Jak mohou děti účinně odhalit dezinformace? Boj proti fake news byl tématem dalšího setkání Deloitte KidsXO klubu

Na každého z nás se hrnou informace ze všech stran, bez ustání a v obrovském množství. Zorientovat se v nich proto není snadný úkol mimo jiné i kvůli neustále rostoucímu počtu fake news. Většinu těchto dezinformací lze však velmi snadno odhalit, stačí jen dodržovat několik jednoduchých pravidel, být zvídavý a kriticky uvažovat. Mohou se ale proti fake news stejně účinně bránit i děti? Tomu jsme se věnovali na našem únorovém setkání klubu Deloitte KidsXO.

Chytré telefony, tablety a počítače vídáme v rukou i méně než náctiletých dětí poměrně často. A i když se rodiče snaží své ratolesti před nástrahami online prostředí bránit sebevíc, některé věci zkrátka jen „zablokovat“ či „zakázat“ nelze. Příkladem jsou zmíněné fake news, které občas odhalí těžko i leckterý dospělý. O tom, že existují dezinformace a jak s nimi můžeme bojovat, by měl však člověk před svým prvním vykročením do světa internetu vědět, na věk a okolnosti nehledě.

Z toho důvodu jsme se rozhodli věnovat jedenácté setkání klubu Deloitte KidsXO právě tématu fake news. Dětské účastníky online semináře přivítal David Batal, vedoucí partner auditního oddělení Deloitte, který v krátkosti shrnul, jak důležité je mít se před dezinformacemi na pozoru. Následovaly přednášky Jakuba Hrdiny a Matyáše Boháčka z Deloitte, kteří se tématu věnovali podrobněji a obeznámili mladé posluchače zejména se způsoby, jak nepravdivé informace odhalit.

Jak se nenechat zmást a rozpoznat fake news?

Základním předpokladem je kritické přemýšlení a obezřetné nakládání s informacemi. Předně si je třeba uvědomit, že ne vše, co čteme na internetu (potažmo vidíme v médiích), je automaticky pravda. Zvlášť na pozoru bychom se měli mít u informací, které jsou například mimořádně šokující. Tehdy je potřeba zbystřit, začít se „doptávat“ na další informace a začít si ověřovat zdroje a jejich důvěryhodnost.

Specifickou roli hrají v šíření fake news sociální sítě, na které může přispět kdokoli téměř cokoli, a proto jsou na přítomnost dezinformací mnohem více náchylné, než například klasická média (televize, rozhlas, tisk…). Ověřování zdrojů a autorství je proto na Facebooku, Instagramu, Twiteru a dalších sociálních sítí o to důležitější. A pokud člověk na případné fake news narazí, měl by daný příspěvek nahlásit administrátorům.

Stejně jako u všech předcházejících setkání KidsXO nezůstalo ani tentokrát pouze u povídání. Děti dostaly možnost vyzkoušet si na vlastní kůži práci reportéra. Jejich domácím úkolem bylo předem natočit reportáž na smyšlené téma, aby si vyzkoušely, co všechno příprava takového mediálního výstupu obnáší. V závěru setkání potom následovala projekce všech odevzdaných „novinářských“ videí.

Chcete se dozvědět, jakým aktivitám se dále věnuje náš Deloitte KidsXO klub? Potom neváhejte a přečtěte si o dalších jeho setkáních u nás na blogu. A pokud byste chtěli, aby se členem KidsXO stalo i vaše dítě, navštivte webové stránky projektu, kde najdete podrobnější informace o registraci i klubu samotném.

Deloitte KidsXO klub
Deloitte živě 

CzechSetGo!: Vzdělávání by nemělo končit ve škole, do systému se musí zapojit i firmy

V České republice chodíme do školy v průměru 12,7 let, což nás v tomto parametru řadí na 15. místo na světě. Přesto co se týče úrovně digitálních znalostí naší aktivní populace, nachází se Česko na 41. místě, na světě je pouze 6 zemí, kde je těžší najít kvalifikovanou pracovní sílu a i v budoucnu bude mít 71 zemí kvalifikovanější pracovní sílu než Česko. Co nám tato čísla napovídají? Je naše školství neefektivní? Nebo se lidé po ukončení školní docházky přestávají rozvíjet a dále se vzdělávat? Jak to změnit? A jak se mohou na zlepšení podílet firmy? To bylo jedno z témat konference CzechSetGo!, jejímž cílem je přispět k digitalizaci Česka. 

13. 9. 2021
Deloitte živě 

Letní stáže v Deloitte pro studenty: praktické dovednosti i vhled do jiných oborů

Díky letní stáži v Deloitte se studenti seznámili s kulturou mezinárodní poradenské společnosti a získali praktické zkušenosti v oblasti, která je zajímá. „Snažíme se vyjít studentům vstříc a umožnit jim absolvovat stáž v týmu, který koresponduje s jejich zaměřením,“ říká Iva Habrnálová z HR oddělení Deloitte. Druhým ročníkem stáže prošlo šest studentů. Tři z nich se s námi o své dojmy podělili v předchozím článku. Co si ze stáže odnáší druhá trojice? 

3. 9. 2021
Deloitte živě 

Díky stáži v Deloitte jsem si vyzkoušela práci auditora a naučila se komunikovat s klienty, říká studentka Nelly

Šest týdnů získávání cenných pracovních zkušeností, poznávání firemních procesů a navazování kontaktů. To je letní stáž v Deloitte, jíž se mohou zúčastnit vybraní čeští a slovenští studenti zahraničních univerzit, kteří úspěšně projdou přijímacím pohovorem. „Studentské stáže přináší obohacení oběma stranám. Studenti zjistí, jak funguje naše kultura a jaké to je pracovat pro společnost našeho typu. My si zase ceníme jejich pohledu zvenčí a odvedené práce na svěřených úkolech,“ vysvětluje Iva Habrnálová z HR oddělení, proč Deloitte tento program organizoval již podruhé. Kdo byli letošní stážisté a jaké zkušenosti si odnášejí? 

26. 8. 2021