Poradenství Jak realizovat úspěšný projekt? Receptem na úspěch je kvalitní strategie a průběžná kontrola
Podílíte se v rámci svého zaměstnání na projektovém řízení? Nebo jej máte přímo na starosti? Pak jistě víte, že vybudovat vyvážený systém a vyhovět nejnovějším trendům není jednoduchý úkol. Trhy se globalizují, regulační povinnosti se mění a nároky klientů se zvyšují. Jaké jsou hlavní principy projektů, jejich správného řízení a realizace? A jaké jsou obvyklé příčiny jejich případných nezdarů? Zjistěte společně s námi, jak tyto procesy správně optimalizovat i ve své vlastní firmě.
Projekt je v byznysovém světě, ale i v běžném životě poměrně nadužívaný pojem. Setkáváme se s ním při různých příležitostech, často bývá i nesprávně používán. Co si pod ním tedy v praxi představit? Projekt je dočasný druh organizované (spolu)práce, která je provozována s cílem dodání/zpracování nových procesů, či produktů. Za účelem plánovat, realizovat či kontrolovat projekty využíváme tzv. projektový management (neboli projektové řízení), jehož cílem je dosáhnout specifických cílů, s očekávaným úspěchem a ve stanoveném čase.
Životní cyklus projektu
- Iniciační (konceptuální) fáze
Přichází první impulz ke vzniku projektu, jsou formulovány základní záměry, jsou prováděny vstupní analýzy. - Fáze plánování
Projekt dostává konkrétní obrysy, připravuje se detailní pracovní, časový i finanční plán. - Fáze realizace
Projekt se realizuje, probíhají práce stanovené v předcházející fázi. - Kontrolní a testovací fáze
Projekt je průběžně kontrolován a testován, zda dosahuje požadovaných výsledků. - Fáze uzavření, dodání a zhodnocení projektu
Dochází k finalizaci projektu a jeho integraci/vydání. Dochází k vyhodnocení jak výsledku, taky i samotného procesu vzniku projektu, a to s cílem identifikovat silné a slabé stránky projektu. Tyto znalosti budou následně zužitkovány při realizaci dalších projektů.
Největšími nepřáteli projektového řízení jsou termíny a rozpočty
Ne každý projekt se však setká s úspěchem, podle průzkumu až 86 % projektů nesplní alespoň jeden ze stanovených cílů. Mezi nejčastější problémy patří například zpoždění projektu o 6 a více měsíců, nedodržení stanovené strategie nebo přečerpání projektového rozpočtu. Tyto potíže jsou způsobeny několika základními nedostatky projektů, jako jsou špatně stanovené nebo neexistující deadliny, výrazné změny v pokročilých fázích projektů či špatně definované cíle.
Deloitte Academy
Dobrá znalost teorie je předpokladem pro kvalitní praxi. V rámci Deloitte Academy mají proto účastníci našich kurzů příležitost zjistit, jak na audit projektu od úplných základů. Na své si však přijdou ale i bezpečnostní manažeři, analytici, konzultanti a další odborní pracovníci. Máte chuť se vzdělávat? Chcete se učit od specialistů s mnohaletou praxí? Potom jsou kurzy Deloitte Academy určeny přímo pro vás!
Aby byl váš projekt úspěšný a vyvaroval se zmíněným problémům, je potřeba dodržet několik základních principů. Tím hlavním je důslednost při dodržování postupu – každá z částí životního cyklu projektu je stejně důležitá a vyžaduje stejnou míru pozornosti. Dalším významným faktorem je vyvážený tým spolupracovníků, jehož jádro tvoří tým specialistů nejen v daném oboru, ale i v řízení lidí, díky nimž je zajištěna kvalitní a efektivní týmová práce a komunikace.
Velmi oblíbené jsou aktuálně také agilní metody řízení, kterých v současnosti využívá celá řada velkých firem. Díky tomuto přístupu jsou projekty schopné pružně se přizpůsobovat rychle se měnícím podmínkám a dostát tak požadavkům, které se mohou měnit například i v průběhu jejich realizace. V neposlední řadě je pak důležitý také systém kontroly, zajištění vhodných kontrolních technik a správné vyhodnocení oblastí/témat, na které je třeba kontrolu zaměřit.
Máte už rozjetý vlastní úspěšný IT projekt, ale ztrácíte se v rozsáhlé a komplikované legislativě? Potom neváhejte, přečtěte si náš článek o IT projektech a duševním vlastnictví a zjistíte, na co si při právní ochraně svého projektu dát pozor.