Poradenství 

Jak realizovat úspěšný projekt? Receptem na úspěch je kvalitní strategie a průběžná kontrola

Podílíte se v rámci svého zaměstnání na projektovém řízení? Nebo jej máte přímo na starosti? Pak jistě víte, že vybudovat vyvážený systém a vyhovět nejnovějším trendům není jednoduchý úkol. Trhy se globalizují, regulační povinnosti se mění a nároky klientů se zvyšují. Jaké jsou hlavní principy projektů, jejich správného řízení a realizace? A jaké jsou obvyklé příčiny jejich případných nezdarů? Zjistěte společně s námi, jak tyto procesy správně optimalizovat i ve své vlastní firmě.

Projekt je v byznysovém světě, ale i v běžném životě poměrně nadužívaný pojem. Setkáváme se s ním při různých příležitostech, často bývá i nesprávně používán. Co si pod ním tedy v praxi představit? Projekt je dočasný druh organizované (spolu)práce, která je provozována s cílem dodání/zpracování nových procesů, či produktů. Za účelem plánovat, realizovat či kontrolovat projekty využíváme tzv. projektový management (neboli projektové řízení), jehož cílem je dosáhnout specifických cílů, s očekávaným úspěchem a ve stanoveném čase.

Životní cyklus projektu

  1. Iniciační (konceptuální) fáze
    Přichází první impulz ke vzniku projektu, jsou formulovány základní záměry, jsou prováděny vstupní analýzy.
  2. Fáze plánování
    Projekt dostává konkrétní obrysy, připravuje se detailní pracovní, časový i finanční plán.
  3. Fáze realizace
    Projekt se realizuje, probíhají práce stanovené v předcházející fázi.
  4. Kontrolní a testovací fáze
    Projekt je průběžně kontrolován a testován, zda dosahuje požadovaných výsledků.
  5. Fáze uzavření, dodání a zhodnocení projektu
    Dochází k finalizaci projektu a jeho integraci/vydání. Dochází k vyhodnocení jak výsledku, taky i samotného procesu vzniku projektu, a to s cílem identifikovat silné a slabé stránky projektu. Tyto znalosti budou následně zužitkovány při realizaci dalších projektů.

Největšími nepřáteli projektového řízení jsou termíny a rozpočty

Ne každý projekt se však setká s úspěchem, podle průzkumu až 86 % projektů nesplní alespoň jeden ze stanovených cílů. Mezi nejčastější problémy patří například zpoždění projektu o 6 a více měsíců, nedodržení stanovené strategie nebo přečerpání projektového rozpočtu. Tyto potíže jsou způsobeny několika základními nedostatky projektů, jako jsou špatně stanovené nebo neexistující deadliny, výrazné změny v pokročilých fázích projektů či špatně definované cíle.

Deloitte Academy

Dobrá znalost teorie je předpokladem pro kvalitní praxi. V rámci Deloitte Academy mají proto účastníci našich kurzů příležitost zjistit, jak na audit projektu od úplných základů. Na své si však přijdou ale i bezpečnostní manažeři, analytici, konzultanti a další odborní pracovníci. Máte chuť se vzdělávat? Chcete se učit od specialistů s mnohaletou praxí? Potom jsou kurzy Deloitte Academy určeny přímo pro vás!

Aby byl váš projekt úspěšný a vyvaroval se zmíněným problémům, je potřeba dodržet několik základních principů. Tím hlavním je důslednost při dodržování postupu – každá z částí životního cyklu projektu je stejně důležitá a vyžaduje stejnou míru pozornosti. Dalším významným faktorem je vyvážený tým spolupracovníků, jehož jádro tvoří tým specialistů nejen v daném oboru, ale i v řízení lidí, díky nimž je zajištěna kvalitní a efektivní týmová práce a komunikace.

Velmi oblíbené jsou aktuálně také agilní metody řízení, kterých v současnosti využívá celá řada velkých firem. Díky tomuto přístupu jsou projekty schopné pružně se přizpůsobovat rychle se měnícím podmínkám a dostát tak požadavkům, které se mohou měnit například i v průběhu jejich realizace. V neposlední řadě je pak důležitý také systém kontroly, zajištění vhodných kontrolních technik a správné vyhodnocení oblastí/témat, na které je třeba kontrolu zaměřit.

Máte už rozjetý vlastní úspěšný IT projekt, ale ztrácíte se v rozsáhlé a komplikované legislativě? Potom neváhejte, přečtěte si náš článek o IT projektech a duševním vlastnictví a zjistíte, na co si při právní ochraně svého projektu dát pozor.

Deloitte Academy
Poradenství 

Framework: Jak efektivně řídit online session

Řídit kolaborativní workshop v zasedačce je v podstatě jednoduché. Účastníci na sebe vidí, všichni jsou společně na jednom místě a celou dobu mají maximální přehled o tom, co se v místnosti zrovna děje. Společná pozornost se upírá směrem k řešení. Tak tomu alespoň bývalo, než přišel koronavirus, zasedačky se musely pro větší skupiny zavřít a my se začali potkávat online. Tým Deloitte NEXT proto připravil jednoduchý framework, s jehož pomocí lze kolaborativní online session organizovat stejně efektivně, jako byste byli ve skutečné kanceláři se svými kolegy po boku. 

30. 9. 2020
Poradenství  Právo 

Kdo ponese odpovědnost za úpadek společnosti? Novela zákona o obchodních korporacích klepe na dveře

České společnosti čekají v příštím roce zásadní změny v oblasti legislativy. Od 1. ledna 2021 totiž nabyde účinnosti velká novela zákona o obchodních korporacích, která s sebou přináší nová pravidla zejména v oblasti odpovědnosti managementu. Jak bude nově probíhat schvalování smlouvy o výkonu funkce? Kdo ponese následky za způsobení úpadku společnosti? A jaké sankce jej v takovém případě čekají? Těmto a dalším otázkám jsme se věnovali v našem tematickém webcastu. 

22. 9. 2020
Poradenství 

ISO audity: strašák, nebo pomocník?

Mezinárodní normy ISO jsou standardy, které pomáhají nastavit procesy ve firmách dynamickým a fungujícím způsobem a netýkají se jen velkých podniků, ale jakékoliv společnosti. Osvědčení jsou potřeba při účasti na veřejných i soukromých zakázkách, pomocí norem můžete vytvořit skutečně praktické fungující manažerské systémy, které vás jako firmu posouvají dál a umožňují vám neustále pracovat na zlepšování interních procesů. Jak zajistit, aby celý proces probíhal hladce? A jaké omezení přinesla doba covidová? Projděte si naše desatero s tipy pro hladký průběh ISO auditů. 

10. 9. 2020