Technologie  Deloitte živě 

Jednoznačným trendem v textilním průmyslu je jeho ekologizace, míní Lucie Kadlecová z Pikto Digital

V dnešní době se stále asi 98 % potištěné látky vyrábí tradiční cestou, tedy analogově. Digitalizace však postupně vstupuje i to tohoto segmentu a přibývá firem, které tisknou digitálně. Má to ale háček – je to často složitý a především ekologicky nešetrný proces. To přece musí jít i jinak, řekla si skupina nadšenců a založila firmu Pikto Digital, která se specializuje na potisk látek formou digitální pigmentace. Ten je sám o sobě nejekologičtější technologií potisku. Pikto Digital ale přišel s vlastním unikátním strojem, který navíc šetří až 70 % elektrické energie a prakticky nespotřebovává ani neznečišťuje žádnou vodu.

„Řekla bych, že to byla obrovská troufalost a možná i trochu drzost pustit se do textilního stroje bez jakékoli předchozí zkušenosti z této oblasti. Naštěstí se nám podařilo spřátelit se s různými institucemi, organizacemi i textilními vývojáři, kteří nám velmi pomohli dostat se až sem,“ vzpomíná Lucie Kadlecová, business development manažerka Pikto Digital. A to „sem“ není rozhodně málo. Jedinečná technologie vynesla vloni firmě Pikto Digital úspěch v programu Deloitte Technology Fast 50 v kategorii Impact Stars, v níž se oceňují společnosti, jež vyvinuly unikátní a inovativní produkt nebo poskytují služby, které mají revoluční dopad na trh.

Cenu si převzali Lucie Kadlecová, Business Development Manager, a Dalibor Kolmaš, člen správní rady.

Jak to ale bylo od začátku?

Na začátku byla idea vyvinout stroj, který bude splňovat veškeré předpoklady ekologické úpravy látky. A tento sen začal před třemi lety dostávat konkrétní obrysy. V té době bylo jasné, co budou vyrábět, jak bude produkt vypadat a jak bude fungovat. Co však zatím scházelo, byl kapitál. Takže prvním velkým úkolem bylo najít investory, kteří by tento nápad finančně podpořili, což se díky unikátnosti celého projektu podařilo ve velmi krátkém čase. Stěžejní a zároveň i nejtěžší ale byla samozřejmě výroba samotného stroje – prototypu, který dostal název Maverick.

Důkladně vyladěný prototyp

Stroj Maverick je unikátní nejen svými funkcionalitami, ale také vlastním softwarem, který ho celý řídí. Až do loňského roku vývojáři z Pikto Digital neúnavně pracovali na jeho vylepšování. „Prototyp Maverick byl zkonstruován proto, abychom na něm mohli ověřovat funkčnost a přínos našich řešení a případně hledat další možnosti, jak jeho funkce ještě více vylepšit,“ vysvětluje Lucie Kadlecová. Od léta loňského roku na něm už také sériově vyrábějí a pod značkou Fabrissimo nabízejí zakázkový potisk látek.

A tak nazrál čas, aby se z prototypu zrodil… Zeus. Zatímco Maverick pomáhal vychytávat mouchy a ověřovat, jak budou inovativní nápady fungovat v praxi, Zeus je už finálním produktem. „Na přípravách jeho výroby se již pracuje. Bude mít velké množství dalších inovací, které ještě zlepší již tak vynikající parametry prototypu,“ prozrazuje Lucie Kadlecová.

Je libo lepší žehlivost nebo odpudivost proti hmyzu? Není problém!

Abychom si lépe představili, jak Maverick konkrétně funguje, pojďme si ho blíže popsat. Stroj dokáže zajistit všechny procesy, které jsou potřebné pro úspěšnou a kvalitní výrobu potištěné látky. Pomocí vysokotlakých trysek rovnoměrně stříká předtiskový substrát na látku a takto připravenou látku ve stejném výrobním kroku i vysuší. V případě, že se tiskne pigmentovými barvami, fixuje také barvu do látky. „Tento proces se odborně nazývá polymerizace a znamená to, že se potištěná látka po určitou dobu zahřeje na vysokou teplotu, čímž dochází k mechanickému navázání pigmentů do vláken látky,“ vysvětluje Lucie a dodává: „V případě, že byste chtěli potištěnou látku následně ještě tzv. zušlechtit, tak i toto náš stroj umí. Není problém látku opatřit navíc substrátem pro nemačkavost, pro lepší žehlivost, antibakteriálnost, vodoodpudivost, odpudivost proti hmyzu apod.“ Samotný stroj tedy slouží k úpravě látky, pro fázi potisku je k němu zapotřebí připojit textilní (ideálně pigmentovou) tiskárnu.

Technologie, která nemá co do ekologičnosti obdoby

Technologie digitální pigmentace, na kterou se Pikto Digital zaměřuje, je aktuálně nejekologičtějším způsobem výroby potištěné látky, protože se pigmenty nevážou do látky chemicky, ale mechanicky. Stroj Maverick má ale navíc ještě tu výhodu, že šetří až 70 % elektrické energie a prakticky nespotřebovává ani neznečišťuje žádnou vodu. Každá látka, bez ohledu na zvolenou technologii, musí být před samotným tiskem speciálně upravena. Maverick tuto úpravu zvládá velmi efektivně, ekologicky, a navíc s minimálními náklady na provoz. Stroj je řízen chytrým softwarem a jeho obsluha je velmi jednoduchá a současně nenáročná na lidský kapitál.

Kam kráčíš, textilní průmysle?

Textilní průmysl je po ropném průmyslu druhým největším znečišťovatelem životního prostředí na světě. Trendy v této oblasti jsou tak nabíledni. Je to především stále enormnější snaha toto odvětví ekologizovat, která je podnícena zejména tlakem vlád, i samotných zákazníků. Když se vrátíme konkrétně k potisku textilu, je jasným trendem digitální potisk. Tento segment dosahoval v roce 2019 sice zhruba jen 2 % z celkové světové hodnoty, je zde však patrná významná rostoucí tendence. „Je to oblast, která nabízí obrovský potenciál. Do roku 2027 se očekává téměř 20% meziroční růst, což znamená zečtyřnásobení jeho aktuální velikosti,“ naznačuje další vývoj Lucie Kadlecová.

Největší výhodou digitálního potisku je prakticky neomezené množství barev, které je možné vytisknout. Dalším benefitem je skutečnost, že zde není takový tlak na minimální výrobní objemy, protože prakticky neexistují žádné vstupní náklady na přípravu. „Ve Fabrissimu nám tato technologie umožňuje nabídnout potisk vlastního motivu již od jednoho běžného metru,“ konstatuje Lucie Kadlecová.

Evropská komise v loňském roce uveřejnila akční plán pro oběhové hospodářství, v němž se zabývá také textilním průmyslem. Přečtěte si článek, v němž jsme se dané problematice věnovali, a zjistěte, jaká řešení pro ekologizaci tohoto odvětví EU navrhuje.

Plány pro rok 2020 zhatil covid-19

Loňský rok zaskočil asi většinu firem a ani společnost Pikto Digital nebyla výjimkou. „Měl to pro nás být zlomový rok, co se týče představování se světu,“ připouští Lucie Kadlecová, „bohužel nám protikoronavirová opatření zmařila všechny naše plány se jakkoli fyzicky odprezentovat, což je pro výrobní stroj, a navíc novinku ve svém oboru, docela velká komplikace. To prostě do online prostředí nepřenesete.“ V Pikto Digital jsou ale optimisté a vidí sklenici poloplnou. Využili tento čas navíc k tomu, aby svůj stroj ještě lépe prověřili a vyladili ho ke konečné dokonalosti.

Přečtěte si na našem blogu i další inspirativní příběhy českých technologických firem, které uspěly v jednadvacátém ročníku programu Deloitte Technology Fast 50 CE.

Deloitte Technology Fast 50
Deloitte živě 

CzechSetGo!: Vzdělávání by nemělo končit ve škole, do systému se musí zapojit i firmy

V České republice chodíme do školy v průměru 12,7 let, což nás v tomto parametru řadí na 15. místo na světě. Přesto co se týče úrovně digitálních znalostí naší aktivní populace, nachází se Česko na 41. místě, na světě je pouze 6 zemí, kde je těžší najít kvalifikovanou pracovní sílu a i v budoucnu bude mít 71 zemí kvalifikovanější pracovní sílu než Česko. Co nám tato čísla napovídají? Je naše školství neefektivní? Nebo se lidé po ukončení školní docházky přestávají rozvíjet a dále se vzdělávat? Jak to změnit? A jak se mohou na zlepšení podílet firmy? To bylo jedno z témat konference CzechSetGo!, jejímž cílem je přispět k digitalizaci Česka. 

13. 9. 2021
Deloitte živě 

Letní stáže v Deloitte pro studenty: praktické dovednosti i vhled do jiných oborů

Díky letní stáži v Deloitte se studenti seznámili s kulturou mezinárodní poradenské společnosti a získali praktické zkušenosti v oblasti, která je zajímá. „Snažíme se vyjít studentům vstříc a umožnit jim absolvovat stáž v týmu, který koresponduje s jejich zaměřením,“ říká Iva Habrnálová z HR oddělení Deloitte. Druhým ročníkem stáže prošlo šest studentů. Tři z nich se s námi o své dojmy podělili v předchozím článku. Co si ze stáže odnáší druhá trojice? 

3. 9. 2021
Deloitte živě 

Díky stáži v Deloitte jsem si vyzkoušela práci auditora a naučila se komunikovat s klienty, říká studentka Nelly

Šest týdnů získávání cenných pracovních zkušeností, poznávání firemních procesů a navazování kontaktů. To je letní stáž v Deloitte, jíž se mohou zúčastnit vybraní čeští a slovenští studenti zahraničních univerzit, kteří úspěšně projdou přijímacím pohovorem. „Studentské stáže přináší obohacení oběma stranám. Studenti zjistí, jak funguje naše kultura a jaké to je pracovat pro společnost našeho typu. My si zase ceníme jejich pohledu zvenčí a odvedené práce na svěřených úkolech,“ vysvětluje Iva Habrnálová z HR oddělení, proč Deloitte tento program organizoval již podruhé. Kdo byli letošní stážisté a jaké zkušenosti si odnášejí? 

26. 8. 2021