Daně 

Kariéra v oddělení nepřímých daní, kde se propojují daně s technologiemi

Daně a moderní technologie patří v Deloitte neodmyslitelně k sobě. V oddělení nepřímých daní se vyvíjejí aplikace, které zásadně urychlují a zpřesňují daňové operace. „Velký benefit našeho oddělení vidím v různorodosti naší práce, ať už je to DPH, spotřební daně, energo daně, celní poradenství, nebo technologie,“ představuje manažerka Bohdana Mandová své oddělení.

V oddělení nepřímých daní Deloitte pracuje kolem 50 lidí. A záběr jejich práce je opravdu široký. Jednou velkou oblastí je DPH, kdy se pro klienty připravují DPH reporty na měsíční či čtvrtletní bázi nebo Intrastat reporty. Klientům tým samozřejmě poskytuje kontinuální poradenství. „Například když klient plánuje novou obchodní transakci, je nutné posoudit, jaký dopad bude tato transakce mít do daňové sféry. A pokud se jedná o transakci přeshraniční, pak jaké budou daňové dopady ve všech dotčených zemích,“ popisuje Bohdana Mandová, manažerka v oddělení nepřímých daní Deloitte, práci týmu. Ten klientům pomáhá také v případě, kdy obdrží výzvu od finančního či celního úřadu nebo oznámení o zahájení daňové kontroly.

quote icon

Máme výborný kolektiv, kde se člověk nemusí bát zeptat, když si není jistý nebo potřebuje poradit. Sama jsem se dvakrát vracela z mateřské a vím, jaké to je, když člověk na nějakou dobu vypadne z pracovního kolotoče.

author name Bohdana Mandová, manažerka v oddělení nepřímých daní, Deloitte

Vedle DPH spadají do oddělení nepřímých daní také spotřební daně a energo daně. V této oblasti bylo rušno zejména v posledních dvou letech. „V souvislosti s pandemií se stalo více aktuálním téma dezinfekčních prostředků. Mnoho společností kromě využívání dezinfekcí v provozech začalo tyto produkty vyrábět nebo je zařadilo do svého sortimentu. Firmy tedy musely řešit kromě dalších právních předpisů v této oblasti také plnění povinností vyplývajících ze zákona o spotřebních daních.“ I v této oblasti tým pomáhá klientům v případě kontroly ze strany celního úřadu, ale také na tyto případné kontroly klienty připravuje formou tzv. kontroly nanečisto, kdy u klienta provedou komplexní revizi nastavení plnění legislativních požadavků v oblasti spotřebních a energo daní.

S DPH je pak velmi úzce provázaná rovněž problematika cel, o niž se v oddělení nepřímých daní stará speciální celní tým. „Ve chvíli, kdy se nákup nebo prodej zboží netýká pouze zemí EU, je vždy nutné splňovat také podmínky nastavené celní legislativou, např. sazební zařazení, celní hodnotu, původ zboží apod. Díky tomu, že máme DPH i cla takzvaně pod jednou střechou, je naše poradenství komplexní,“ konstatuje Bohdana.

Důležitou částí oddělení nepřímých daní je technologický tým, jenž vyvíjí chytré aplikace, které zefektivňují a zpřesňují práci našich daňových odborníků.

quote icon

Lidé se u nás kromě technických znalostí a zkušeností naučí také spolupracovat s různými lidmi a organizovat si práci.

Staň se naší novou posilou!

V oddělení nepřímých daní to žije! Baví tě daně, chceš využívat unikátní chytrá řešení a zajímá tě, jak probíhá jejich vývoj? Pak se nám ozvi, právě hledáme daňové konzultanty! Mrkni na inzeráty, máme pro tebe pozici, ať už jsi absolvent, nebo zkušený uchazeč.

Rádi se s tebou setkáme a odpovíme ti na vše, co tě zajímá.

Technologie + daně = oddělení nepřímých daní

Pro toho, kdo má rád moderní technologie a zajímá ho, jak se vyvíjí nejrůznější roboti a chytré aplikace pro oblast daní, je oddělení nepřímých daní jako stvořené. Až dosud jich technologický tým ve spolupráci s daňaři či právníky vyvinul celou řadu. Jeden z prvních softwarů, které Deloitte interně vyvinul, byl taxCube, jenž pomáhá s DPH a Intrastat reportingem. Další aplikací je PeoplePort, který slouží k online komunikaci mezi zaměstnanci a zaměstnavateli a umožňuje digitalizovat oblast HR. Pro přípravu daně z příjmu právnických osob je tady taxNavigator a pro kontrolu obchodních partnerů zase Maják, na němž spolupracovali i právníci z Deloitte Legal. „Vývoj těchto aplikací probíhá vždy ve spolupráci IT lidí z technologického týmu a daňařů nebo právníků tak, aby aplikace plnila veškeré legislativní požadavky, fungovala správně a byla zároveň uživatelsky příjemná a jednoduchá. Veškeré aplikace se samozřejmě testují a následně také používají právě u nás, interně v Deloitte,“ nechává nahlédnout pod pokličku vývoje daňařských aplikací Bohdana, která nastoupila do oddělení nepřímých daní před 15 lety. Jak se za tu dobu změnil styl práce v jejím oddělení?

„Změnilo se toho dost. V menší míře se píšou dlouhá stanoviska, která se v minulosti zpracovávala prakticky denně. Změna je také ve velikosti týmu. Když jsem nastupovala, bylo nás v oddělní nepřímých daní 15 až 20, a dnes už nás je k 50. Co se týče práce, největší změnu přinesl nástup nových technologií. DPH přiznání i Intrastat report jsme v minulosti připravovali v Excelu, ale v současnosti už téměř výhradně ve výše zmíněném taxCube,“ popisuje Bohdana.

quote icon

Ekonomické vzdělání u nás není podmínkou. Nováčci se všechno naučí v úvodních školeních. Důležité je nadšení a chuť učit se novým věcem.

3 otázky pro Bohdanu Mandovou

Bohdano, váš tým je hodně o technologiích. Co vlastně čeká nováčka, když nastoupí k vám do DPH týmu?

Tím, že veškeré přiznání zpracováváme v taxCube, je nutné, aby každý člen týmu prošel zaškolením. Pokud se někomu technologie zalíbí a baví ho, má možnost se do této oblasti více nebo zcela zapojit a podílet se např. na implementaci našich aplikací u klientů. Někoho naopak technologie neosloví a chce se věnovat pouze poradenství, to samozřejmě může. Někomu zase více sedí mix a bude dlouhodobě rozkročený v obou oblastech, jak v poradenství, tak v technologiích.

Jako dvojnásobná maminka, která se dvakrát vracela z rodičovské dovolené, můžeš posoudit, jak lze ve vašem oddělení skloubit práci a osobní život?

Myslím, že Deloitte vychází hodně vstříc – flexibilitou, možností zkrácených úvazků, které u nás mají často matky i dosud studující kolegové, ale i home officem, když je třeba dítě nemocné.

Jsi v Deloitte už patnáct let. Co tě na té tvé práci nejvíc baví a co tě u ní udrželo tak dlouho?

Mě dlouhodobě baví, jak se naše práce mění v čase a člověk nedělá pořád to samé. Baví mě, že je práce dynamická. Byla jsem u vývoje taxCube, což byla zajímavá zkušenost a možnost podívat se pod pokličku „ajťákům“. Teď mám na starosti spotřební a energo daně. Baví mě i ta nevyzpytatelnost, i když si ráno naplánuji, co budu přes den dělat, stejně mi do toho spadne jiný ad hoc úkol a den dopadne úplně jinak. To možná může někoho stresovat, ale mně to vyhovuje, baví a současně se díky tomu hodně naučím. Zároveň mám na starosti HR v rámci týmu nepřímých daní, to znamená nábory, ale také to, aby nástup a začlenění nováčků proběhlo hladce, a další procesní věci týkající se HR v týmu. Jsem také členkou „Happiness týmu“, který se stará o mimopracovní týmové akce, jako jsou hory, voda či různá další setkání. Třeba v průběhu covidu, kdy jsme byli všichni zavření a pracovali online, náš Happiness tým organizoval online kvíz nebo online posezení se sklenkou Prosecca.

A co mě tady udrželo tak dlouho? Jsou to lidi v týmu a kolektiv. Každého určitě práce baví někdy míň a někdy víc, ale tím důvodem, co u mě vždycky převážilo a proč se mi nikdy nechtělo odejít, byli lidé. Protože jsem přesvědčená, že jinde takoví kolegové nebudou.

Kariéra v Deloitte Kariéra v daních

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right