Deloitte živě 

Nejčastější fuck-upy při vývoji e-commerce řešení souvisí se špatnou prací s daty

Kdo není online, jako by nebyl, říká známé byznysové pravidlo. Virtuální prostředí se totiž stále více stává běžnou součástí našich životů, přičemž pandemie koronaviru tento trend ještě posílila. A pokud i firmy chtějí udržet krok s dobou, musí na tuto vlnu naskočit co nejdříve. Že to ale není krok jednoduchý, o tom se přesvědčila už řada podnikatelů. O své zkušenosti se zaváděním e-commerce řešení se v rámci našeho live streamu podělili zástupci významných technologických firem Liftago, ABRA Software a INVENTI.

Vývoj efektivních a úspěšných e-commerce řešení bylo tématem, o němž si povídali hosté naší panelové diskuze, kterou provázel Pavel Špryňar, ředitel Deloitte Digital. Diskutující se věnovali celé řadě otázek souvisejících s e-commerce, rozdíly mezi B2B a B2C interakcí počínaje a zabezpečením dat v rámci integrovaných řešení konče. Jedním z nejvíce diskutovaných témat se však staly nejrůznější karamboly a fuck-upy, které zavádění e-commerce řešení ve firmách mohou doprovázet (a často také doprovází).

A jaká je tedy zkušenost našich hostů? Petr Háka, spoluzakladatel a Chief Delivery Officer společnosti INVENTI, říká, že nejčastějším problémem je „silné řešení postavené na hliněných nohách“. Společnosti se totiž často zaměřují na to, co je vidět, na grafiku a na uživatelské prostředí. To samo o sobě je v pořádku, minimálně stejná pozornost by však měla být věnována vývoji samotného systému. Neinvestuje-li se do backendu, tedy do té části platformy, která drží systém pohromadě, potíže eskalují, přichází provizorní záplaty, a systém se tím pádem stává nestabilním pro další vývoj.

Podobný názor zastává i Petr Vojta, obchodní ředitel ABRA Software: „Stavět e-commerce byznys na procesech, které nejsou na e-commerce připravené, je špatně (…) E-shop lze spustit rychle, ale stejně rychle může i skončit.“ Základem úspěchu jsou podle Petra Vojty proto podrobná analýza, důsledná příprava a kvalitní byznysová strategie.

Podle Ondřeje Krátkého, spoluzakladatele a CEO společnosti Liftago, je stejně tak chybou investovat příliš do vývoje e-commerce řešení, pokud firma ještě není dostatečně připravená a zkušená. Jako další příklad fuck-up uvádí ladění procesů v rámci zákaznického servisu: „Když jsme zjistili, že máme vyladěný produkt, a chtěli jsme investovat do marketingu, v zákaznickém servisu jsme si zhurta nastavili automatické alerty na všechny možné negativní zkušenosti zákazníka, které může mít. A to vedlo téměř ke kolapsu zákaznické podpory. (…) Naši lidé byli zavaleni spoustou ‚coby kdyby‘ a včas neřešili ty skutečné problémy,“ popisuje svou zkušenost Ondřej Krátký.

Jako základní kámen úrazu pak diskutující shodně označili práci s daty. Problémem společností při zavádění e-commerce řešení je absence jakékoliv práce s daty, nebo naopak přehnaný důraz na tuto oblast následovaný zahlcením. „Důležité je definovat si nějaké základní metriky, nezapomínat je měřit, ale nepřevést to do extrému, kdy měřím úplně všechno a jsem pod diktátem čísel,“ shrnuje Petr Vojta.

Chystáte se ve své firmě také zavést e-commerce řešení? Zajímá vás, jak zajistit jeho dlouhodobou softwarovou udržitelnost? Nebo chcete vědět, jaký je rozdíl mezi on-premise řešením a cloudem? Potom neváhejte a pusťte si záznam našeho live streamu Jak (ne)vyvíjet (ne)úspěšná řešení v e-commerce!

E-commerce
Technologie  Deloitte živě 

Realitní portál UlovDomov.cz ulovil bronz v Technology Fast 50. Další růst očekává i letos

„Už před krizí jsme zavedli řadu digitálních inovací, loni v létě třeba virtuální prohlídky bytů. Výhoda této služby se kvůli požadavku na řešení věcí bezkontaktně letos projevila o to intenzivněji,“ říká Martin Březina, zakladatel společnosti UlovDomov.cz a současně i CEO třetí nejrychleji rostoucí firmy ve středoevropském regionu. A doplňuje, že neočekávané události letošního roku je sice donutily zpomalit dynamiku růstu uplynulých let, díky němuž se i jako nováček v žebříčku Deloitte Technology Fast 50 dostali na bednu, ale současně jim daly prostor k větší optimalizaci a digitalizaci nájemních procesů. A jak to všechno v Brně před šesti lety začalo? 

25. 11. 2020
Technologie  Deloitte živě 

Trading je jako vrcholový sport, i sebemenší chyba stojí spoustu peněz, říká Otakar Šuffner z FF Trader

Rozšíření do 180 zemí světa, monitorování desetitisíců účtů denně, růst z loňských 1465 % na 2356 % a podruhé v řadě titul nejrychleji rostoucí Rising Star v regionu střední Evropy v rámci soutěže Deloitte Technology Fast 50. To je společnost FF Trader, která prostřednictvím platformy FTMO hledá úspěšné obchodníky na finančních trzích. „Když jsme před pěti lety začínali, podobných platforem už po světě pár existovalo. Nebyli jsme jedineční, ale postupem času, jak jsme rostli a přidávali další služby, jsme se stali zavedenou platformou pro obchodníky,“ říká Otakar Šuffner, CEO společnosti FF Trader. 

19. 11. 2020
Technologie  Deloitte živě 

Náš byznys je primárně o efektivitě a udržitelnosti, říká Michal Menšík z DoDo

„Co stojí za naším růstem? Jsou to dvě věci – podívali jsme se na logistický trh malinko jinak, než jak se na něj koukali jiní, a podařilo se nám přesvědčit trh a naše zákazníky, že logistika je pro ně velmi důležitá a že je lepší, když ji nechají na profesionálech, kteří jsou schopni ji dělat dlouhodobě, udržitelně a pro ně ekonomicky výhodně,“ říká Michal Menšík, CEO technologického startupu a kurýrní služby DoDo, druhé nejrychleji rostoucí firmy v regionu CE v rámci programu Deloitte Technology Fast 50. Jaké má DoDo další plány? A v čem je letošní rok mimořádný? 

19. 11. 2020