Zavedení komunitní energetiky jako zákon roku 2023!
Ve čtvrtek 25. dubna proběhlo slavnostní vyhlášení 15. ročníku Zákona roku. Podle poroty měl nejpozitivnější dopad na podnikatelské prostředí zákon o zavedení komunitní energetiky.
Kdo není online, jako by nebyl, říká známé byznysové pravidlo. Virtuální prostředí se totiž stále více stává běžnou součástí našich životů, přičemž pandemie koronaviru tento trend ještě posílila. A pokud i firmy chtějí udržet krok s dobou, musí na tuto vlnu naskočit co nejdříve. Že to ale není krok jednoduchý, o tom se přesvědčila už řada podnikatelů. O své zkušenosti se zaváděním e-commerce řešení se v rámci našeho live streamu podělili zástupci významných technologických firem Liftago, ABRA Software a INVENTI.
Vývoj efektivních a úspěšných e-commerce řešení bylo tématem, o němž si povídali hosté naší panelové diskuze, kterou provázel Pavel Špryňar, ředitel Deloitte Digital. Diskutující se věnovali celé řadě otázek souvisejících s e-commerce, rozdíly mezi B2B a B2C interakcí počínaje a zabezpečením dat v rámci integrovaných řešení konče. Jedním z nejvíce diskutovaných témat se však staly nejrůznější karamboly a fuck-upy, které zavádění e-commerce řešení ve firmách mohou doprovázet (a často také doprovází).
A jaká je tedy zkušenost našich hostů? Petr Háka, spoluzakladatel a Chief Delivery Officer společnosti INVENTI, říká, že nejčastějším problémem je „silné řešení postavené na hliněných nohách“. Společnosti se totiž často zaměřují na to, co je vidět, na grafiku a na uživatelské prostředí. To samo o sobě je v pořádku, minimálně stejná pozornost by však měla být věnována vývoji samotného systému. Neinvestuje-li se do backendu, tedy do té části platformy, která drží systém pohromadě, potíže eskalují, přichází provizorní záplaty, a systém se tím pádem stává nestabilním pro další vývoj.
Podobný názor zastává i Petr Vojta, obchodní ředitel ABRA Software: „Stavět e-commerce byznys na procesech, které nejsou na e-commerce připravené, je špatně (…) E-shop lze spustit rychle, ale stejně rychle může i skončit.“ Základem úspěchu jsou podle Petra Vojty proto podrobná analýza, důsledná příprava a kvalitní byznysová strategie.
Podle Ondřeje Krátkého, spoluzakladatele a CEO společnosti Liftago, je stejně tak chybou investovat příliš do vývoje e-commerce řešení, pokud firma ještě není dostatečně připravená a zkušená. Jako další příklad fuck-up uvádí ladění procesů v rámci zákaznického servisu: „Když jsme zjistili, že máme vyladěný produkt, a chtěli jsme investovat do marketingu, v zákaznickém servisu jsme si zhurta nastavili automatické alerty na všechny možné negativní zkušenosti zákazníka, které může mít. A to vedlo téměř ke kolapsu zákaznické podpory. (…) Naši lidé byli zavaleni spoustou ‚coby kdyby‘ a včas neřešili ty skutečné problémy,“ popisuje svou zkušenost Ondřej Krátký.
Jako základní kámen úrazu pak diskutující shodně označili práci s daty. Problémem společností při zavádění e-commerce řešení je absence jakékoliv práce s daty, nebo naopak přehnaný důraz na tuto oblast následovaný zahlcením. „Důležité je definovat si nějaké základní metriky, nezapomínat je měřit, ale nepřevést to do extrému, kdy měřím úplně všechno a jsem pod diktátem čísel,“ shrnuje Petr Vojta.
Chystáte se ve své firmě také zavést e-commerce řešení? Zajímá vás, jak zajistit jeho dlouhodobou softwarovou udržitelnost? Nebo chcete vědět, jaký je rozdíl mezi on-premise řešením a cloudem? Potom neváhejte a pusťte si záznam našeho live streamu Jak (ne)vyvíjet (ne)úspěšná řešení v e-commerce!
Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.