Deloitte živě 

Nejčastější fuck-upy při vývoji e-commerce řešení souvisí se špatnou prací s daty

Kdo není online, jako by nebyl, říká známé byznysové pravidlo. Virtuální prostředí se totiž stále více stává běžnou součástí našich životů, přičemž pandemie koronaviru tento trend ještě posílila. A pokud i firmy chtějí udržet krok s dobou, musí na tuto vlnu naskočit co nejdříve. Že to ale není krok jednoduchý, o tom se přesvědčila už řada podnikatelů. O své zkušenosti se zaváděním e-commerce řešení se v rámci našeho live streamu podělili zástupci významných technologických firem Liftago, ABRA Software a INVENTI.

Vývoj efektivních a úspěšných e-commerce řešení bylo tématem, o němž si povídali hosté naší panelové diskuze, kterou provázel Pavel Špryňar, ředitel Deloitte Digital. Diskutující se věnovali celé řadě otázek souvisejících s e-commerce, rozdíly mezi B2B a B2C interakcí počínaje a zabezpečením dat v rámci integrovaných řešení konče. Jedním z nejvíce diskutovaných témat se však staly nejrůznější karamboly a fuck-upy, které zavádění e-commerce řešení ve firmách mohou doprovázet (a často také doprovází).

A jaká je tedy zkušenost našich hostů? Petr Háka, spoluzakladatel a Chief Delivery Officer společnosti INVENTI, říká, že nejčastějším problémem je „silné řešení postavené na hliněných nohách“. Společnosti se totiž často zaměřují na to, co je vidět, na grafiku a na uživatelské prostředí. To samo o sobě je v pořádku, minimálně stejná pozornost by však měla být věnována vývoji samotného systému. Neinvestuje-li se do backendu, tedy do té části platformy, která drží systém pohromadě, potíže eskalují, přichází provizorní záplaty, a systém se tím pádem stává nestabilním pro další vývoj.

Podobný názor zastává i Petr Vojta, obchodní ředitel ABRA Software: „Stavět e-commerce byznys na procesech, které nejsou na e-commerce připravené, je špatně (…) E-shop lze spustit rychle, ale stejně rychle může i skončit.“ Základem úspěchu jsou podle Petra Vojty proto podrobná analýza, důsledná příprava a kvalitní byznysová strategie.

Podle Ondřeje Krátkého, spoluzakladatele a CEO společnosti Liftago, je stejně tak chybou investovat příliš do vývoje e-commerce řešení, pokud firma ještě není dostatečně připravená a zkušená. Jako další příklad fuck-up uvádí ladění procesů v rámci zákaznického servisu: „Když jsme zjistili, že máme vyladěný produkt, a chtěli jsme investovat do marketingu, v zákaznickém servisu jsme si zhurta nastavili automatické alerty na všechny možné negativní zkušenosti zákazníka, které může mít. A to vedlo téměř ke kolapsu zákaznické podpory. (…) Naši lidé byli zavaleni spoustou ‚coby kdyby‘ a včas neřešili ty skutečné problémy,“ popisuje svou zkušenost Ondřej Krátký.

Jako základní kámen úrazu pak diskutující shodně označili práci s daty. Problémem společností při zavádění e-commerce řešení je absence jakékoliv práce s daty, nebo naopak přehnaný důraz na tuto oblast následovaný zahlcením. „Důležité je definovat si nějaké základní metriky, nezapomínat je měřit, ale nepřevést to do extrému, kdy měřím úplně všechno a jsem pod diktátem čísel,“ shrnuje Petr Vojta.

Chystáte se ve své firmě také zavést e-commerce řešení? Zajímá vás, jak zajistit jeho dlouhodobou softwarovou udržitelnost? Nebo chcete vědět, jaký je rozdíl mezi on-premise řešením a cloudem? Potom neváhejte a pusťte si záznam našeho live streamu Jak (ne)vyvíjet (ne)úspěšná řešení v e-commerce!

E-commerce

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right