Deloitte živě 

Ovečkárna učí zákazníky znovu používat vlnu

„Rád bych vybudoval velkou firmu, kde budu zaměstnávat co nejvíce lidí. Stojím si za tím, že už dnes náš e-shop Ovečkárna učí lidi vlnu především používat. Zapojujeme poslední výrobce, kteří v Česku zůstali, a ti rostou společně s námi. Do budoucna musíme být připraveni tyto výroby koupit, protože jakmile ukončí výrobu, řemeslo už nebude mít kdo dál předávat," říká Martin Bernátek, CEO Czech Wool Company, jejíž vlajkovou lodí je e-shop Ovečkárna a vlastní produkty pod značkou Ovečka Vlnka.

Všechno to začalo kolem roku 2009, kdy Martin Bernátek dostal od svého táty stánek se sortimentem z ovčí vlny. „Přesněji stánek a zboží na dluh, se kterým jsem byl vyslán na trh. Sám za sebe,“ vzpomíná na dobu, kdy mu bylo 18 let. „Tehdy jsem měl mnohem blíž k technologiím, takže pro mě bylo poměrně přirozené zkusit prodávat na internetu a založit si tak vlastní e-shop s ovčími produkty.“

Jenže online obchod měl ve stejné době i Martinův táta. „Šlo hlavně o to, že na stáncích jsem prodával jeho zboží pod jeho značkou, ale na internetu jsme si začali konkurovat. Po krátkém čase se mi začalo dařit, potřeboval jsem mnohem více zboží, ale táta byl etablovaný a stačilo mu to, co má. Došlo to tak daleko, že jsme se nepohodli a on mě odstřihnul od dodávek.“

Zůstalo zboží jen na několik málo měsíců, a proti tomu zásada, že partnery táty kontaktovat nebude. Nezbývalo nic jiného než si najít svou vlastní cestu. „Dokázal jsem sehnat kvalitnější, ale mnohdy i zajímavější výrobu, a nový sortiment jsem postavil pro každého, od babičky až po studenty nebo sportovce.“

Od roku 2011 pak přišel zásadní růst, investice do dílny na výrobu papučí, větší zaměření na vlastní výrobu pod značkou Ovečka Vlnka. A vytvoření finančního plánu. „Člověk, který nám ho zpracoval, nevěřil vlastním očím, když zjistil, že jsme během roku protočili celou hodnotu skladu čtyřikrát, neboli čtyřikrát za sebou jsme vyprodali celý sklad.“

S růstem ale přišly pochopitelně i problémy, logistika měla velké rezervy, firma se každý rok stěhovala kvůli kapacitě skladu. „Teď už ale máme sklad dostatečně velký a přikupujeme další prostory. A naskladňujeme zboží vyrobené na další sezónu. To je pro nás klíčové, protože všechno zboží, které máme momentálně skladem, je už v podstatě prodané. Kladu si ale za vinu, že jsme nikdy nedokázali plně uspokojit poptávku,“ říká Martin Bernátek.

Za zlomový považuje letošní rok. „Začali jsme se více soustředit na to, v čem je náš sortiment unikátní. Lépe jsme si definovali značku Ovečkárny i to, na jaké kategorie se více zaměříme. Výsledek? Rozšíření unikátního sortimentu o širokou škálu zdravotní obuvi a nových přikrývek, využití nových trendů v e-commerce při vylepšování e-shopu a očekávaný obrat v roce 2019 kolem 30 až 35 milionů korun.“ A spoustu dalších plánů na rozšíření i expanzi za hranice, protože ovčí vlna je materiálem budoucnosti a zákazníci už zase objevují její výhody.

„Rodinné firmy vypadají na oko super a přátelsky, ale lidi se nakonec můžou mít plné zuby. Někdy to všechno nemusí dopadnout dobře. My dnes mezi sebou máme úzké vztahy, takže pokaždé, když mám přijmout někoho nového, tak ho přijímám nejen do firmy, ale současně i do své rodiny,“ říká Martin Bernátek společně se svou manželkou Lucií vybudovali značku od píky. Teď je jejich cílem vrátit slávu tradiční výrobě a udržet řemeslo v Česku.

Ovečkárna a jejích 5 klíčových milníků

VLNA: Takový ten tradiční hřejivý vánoční dárek. Vlna má ale skvělé termoregulační vlastnosti (merino vlna), takže v zimě hřeje, v létě chladí. A je to udržitelný materiál. Největší výzvou textilního odvětví bude vytvořit větší zdroje vlny a jejího zpracování.

STÁNKOVÝ PRODEJ: Začátky. Hlavně kvůli dennímu kontaktu se zákazníky. Není lepší zpětná vazba než ta, která je okamžitá. Zjistíte, jaké jsou potřeby vaší cílovky, co chtějí a proč vlastně výrobky z vlny mají tak rádi.

OVEČKA VLNKA: Vlastní řada, která v celkovém prodeji tvoří 65 % celého sortimentu a zaměřuje se na unikátní zboží – bytový textil, domácí obuv, ponožky a ortézy. Vznikla jako reakce na krachující výrobu nebo zhoršující se kvalitu dodaných výrobků.

LOGISTIKA: Největší rezerva a výzva. Limity v expedici na 400 balíčků denně. Každý rok stěhování kvůli kapacitě skladu. Díky investicím do přehlednějšího skladového systému expedice zvládá až 650 zásilek denně. Naskladnit lze i zboží pro další sezónu.

EXPANZE: V roce 2018 vstoupili do Rumunska a Maďarska, přitom právě v druhé zmíněné zemi mají například v létě větší obrat než na Slovensku. Obecně platí, že skrz všechny zahraniční trhy vykazují více než 100% růst.

Deloitte Technology Fast 50

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right