Deloitte živě
Praktický průvodce pro neziskové organizace: Jak zacílit digitální kampaně a dát o sobě dárcům vědět?
Na 27. listopadu připadá Giving Tuesday, tedy světový den dárcovství. Během úterý tak lidé z celého světa přispívají těm, kteří to potřebují, ať už finančně, uspořádáním benefičního koncertu nebo prodejního bazaru, nebo jinou formou. Ve světě se tento den slaví od roku 2012, v Čechách ho před dvěma lety zavedla Asociace společenské odpovědnosti. Ze statistik ale vyplývá, že v porovnání s ostatními zeměmi v dárcovství zaostáváme – opakovaně na dobročinné účely přispívá jen 13 % Čechů. Nejen v úterý 27. 11. jste proto měli možnost to změnit.
Tipnete si, v jaké dny nejčastěji darujeme? V úterý a ve středu těsně před obědem, takže to, že Giving Tuesday připadá zrovna na druhý den v pracovním týdnu, rozhodně není náhoda. Kdo potřebuje vaši pomoc? Vybírejte na www.giving-tuesday.cz.
Proč vůbec tento den vzniknul? Z přirozené potřeby pomáhat těm, kteří to potřebují, ale také jako protipól k nákupnímu šílenství, které přináší tzv. Černý pátek.
“Letos Giving Tuesday u nás slavíme potřetí a dárcovských výzev každým rokem přibývá. Firmy mají možnost prohloubit svoje CSR strategie účinnou dobročinnou akcí – nejčastější pomocí jsou zaměstnanecké sbírky. Přibývají také odborné semináře či workshopy zdarma určené pro ty, kteří si je nemohou dovolit, ať už jde o maminky po mateřské nebo zástupce neziskových organizací,” vysvětluje Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Neziskovky na digitální vlně
Neziskovému sektoru a dárcovství se věnoval i náš nedávný seminář zaměřený právě na Giving Tuesday a digitální sektor. Radili jsme v něm neziskovkám, jak využít technologie ve svůj prospěch a jak přesněji zacílit digitální kampaně. Sociální sítě totiž neziskovým organizacím přinášejí nové možnosti, prostřednictvím nichž mohou oslovit potenciální dárce a další podporovatele.
„Cílem semináře bylo poukázat na principy, o které se na sociálních médiích opírají úspěšné kampaně, jakož i odkázat na množství užitečných odkazů, které organizacím mohou pomoci v efektivním dlouhodobém řízení digitálního marketingu,“ říká Irena Pažitná, seniorní konzultantka z Deloitte Digital, a doplňuje. „Neziskovky totiž nejčastěji řeší právě to, jak komunikovat s veřejností a jak dát o sobě a své činnosti vědět co nejširší veřejnosti.“
Desatero digitální neziskovky
Aneb jak dát o sobě vědět
- Na začátku si stanovte cíle – koho a jak chcete oslovit. Zvolte k tomu vhodné sociální sítě.
- Přizpůsobte svůj obsah cílové skupině. Informujte ji o tom, co chce doopravdy číst, a ne o tom, co jí vy potřebujete sdělit.
- Propojte sociální média se všemi svými komunikačními kanály, využijte zpětných odkazů – zviditelněte svou webovou stránku, videa nebo akce, které pořádáte.
- Zapojte uživatele, ať se stanou součástí vaší organizace, a reagují na to, co děláte. Přizvěte je do svých skupin na sociálních sítích.
- Komunikujte pravidelně, neupínejte se nutně jen na vaši činnost, informujte o zajímavostech ve vašem oboru. Myslete ale na to, že příspěvky musí být věcné a smysluplné.
- Rozveďte diskuzi a nebojte se reagovat, i kdyby mělo jít o negativní komentáře. Odpovídat je potřeba na všechny reakce a nejpozději do 24 hodin.
- Nebuďte v tom sami, najděte si ambasadory. Sdílejte zajímavé zprávy i na profilech svých klíčových členů, a na oplátku sdílejte na vaší síti jejich příspěvky.
- Nezapomeňte na vizuál, doplňte každý příspěvek fotkou, kresbou, videem nebo infografikou. Čteme hlavně obraz.
- Pravidelně analyzujte úspěšnost svých kampaní, sledujte, jaké příspěvky měly největší dopad, co fungovalo, a co naopak ne – tomu pak přizpůsobte další kroky.
- Pracujte se svými donátory, pravidelně je informujte o tom, co děláte, zasílejte jim zpravodaj s novinkami, pozvánkami na akce, s příběhy z vaší praxe. Trh edukujte.
Nevíte si rady? Využijte poradenství Deloitte pro neziskové organizace.
Nabízíme služby v oblasti propagace, marketingu a advokační činnosti; přípravy inovativních řešení, včetně přípravy a administrace projektových žádostí; evaluací služeb a programů měření dopadu či zvyšování efektivity řízení; organizace a nákladů. Máte-li zájem o spolupráci, kontaktujte náš Social Impact tým (Natália Križanová | nkrizanova@deloittece.com)