Deloitte živě 

Pro firmy mohou ceny za energie ještě stoupat, na úroveň před krizí se už nevrátí

Zima je za dveřmi, burzovní ceny energií pomalu klesají, ale účty za elektřinu a plyn pro koncové odběratele strmě rostou. Přestože stát přijímá různá opatření například v podobě cenových stropů či programů na finanční podporu firem, zůstávají nad vývojem zákaznických cen i nad podobou samotného energetického trhu viset otazníky. O tom, jak současná krize ovlivní vztah mezi obchodníky a firemními zákazníky, jsme v rámci našeho dalšího live streamu ze série Energie s Deloitte diskutovali se zástupci českých a slovenských společností z oblasti energetiky.

Již třetí ze série panelových diskuzí Energie s Deloitte se nesla v duchu vyhlídek na budoucnost energetického trhu. Podle Pavola Mašána, Electricity Trading Managera ve společnosti Slovenské elektrárne, jsme v uplynulém roce byli svědky tzv. dokonalé bouře, kdy pandemii koronaviru následovala krize na Ukrajině a s ní související konec (resp. velmi výrazné omezení) vývozu plynu z Ruska. Důsledkem toho vznikla nutnost hledat nové zdroje dodávek plynu, přijímat udržitelná řešení, ze strany poskytovatelů zvyšovat ceny energií, ze strany státu regulovat trh, připravovat se na nadcházející zimu a uskutečnit řadu dalších důležitých kroků s cílem udržet ekonomiku v běhu.

Vzhledem k již proběhlému výraznému zvýšení cen elektřiny a plynu si domácnosti i firmy pokládají stejné otázky: Jak se bude situace vyvíjet dál? Budou ceny dále růst, nebo lze očekávat jejich pokles? A jak dlouho bude stát zasahovat do tržního ekosystému skrze různé regulace, stanovování cenových stropů apod.?

Vývoj cen ovlivní i zima

Podle Luďka Horna, výkonného ředitele divize Trading společnosti ČEZ, jsou plynové zásobníky na nadcházející chladné období připraveny. I tak ale budoucnost cen do jisté míry závisí na tom, jak bude zima tuhá a kolik ze zásob plynu bude vyčerpáno, což nelze s jistotou předjímat. „Definitivně bude tato otázka zodpovězena, až bude po válce, ta má ten největší vliv na ceny jak elektřiny, tak plynu,“ shrnuje budoucnost trhu.

Trading Division Director ve společnosti MND Martin Pich říká, že stávající ceny jsou natolik vysoké, že už zřejmě není příliš kam stoupat: „Došlo k velkým změnám na straně obchodníků, kteří si výrazným způsobem vyladili portfolia. To znamená, že stresové momenty, které nastaly v průběhu loňského roku a pomohly vyšponovat ceny nahoru, tak už by snad nemusely nastat.“ Navíc dodává, že aktuální krize má i několik pozitivních dopadů v podobě snahy energiemi šetřit a pracovat s nimi racionálně. Důležitou skutečností, která se na vývoji trhu ještě promítne, je také klesající cena energií na burze.

Žádosti o kompenzace vysokých cen energií a plynu lze podávat od 15. listopadu

Číst více arrow-right-icon
Ilustrační obrázek: Žádosti o kompenzace vysokých cen energií a plynu lze podávat od 15. listopadu

Regulace trhu a spotové produkty

Přímo ceny či konkrétní události na energetickém trhu tedy nelze příliš předvídat. Za podmínky alespoň částečně stabilizovaného vývoje situace lze podle Zdeňka Obruči, ředitele v oddělení poradenství pro energetiku v Deloitte, však přinejmenším tvrdit, že v následujících letech energie levné nebudou. Zároveň lze předpokládat, že k regulaci trhu v nějaké formě bude docházet minimálně následující dva nebo tři roky.

„Trh není stabilní a je omezený nějakou regulací. Nyní máme cenu zafixovanou minimálně pro většinu spotřebitelů a teď se s ní musíme naučit žít,“ říká Zdeněk Obruča a dodává, že je důležité počítat s tím, cenové stropy zde nebudou navždy. Podobně situaci vidí i Petr Šedivý, jednatel společnosti SUAS Commodities, podle kterého je na pečlivé úvaze každého zákazníka, zda si může či nemůže dovolit zafixovat vstupy a výstupy a jak následně situaci vyhodnotí. Zároveň připustil, že v uplynulém roce nebyl na trhu dostatek produktů, mezi kterými by klienti mohli volit.

Samostatným tématem jsou v tomto kontextu spotové produkty. Podle Petra Šedivého se pro zákazníky, na které platí zároveň cenový strop, může v této situaci jednat o výhodnější alternativu. Pokud se však klienta zastropování netýká, představuje spotový produkt oproti klasickému trhu o mnoho větší riziko. Senior manažer v oddělení poradenství pro energetiku v Deloitte Milan Garbiar dodává, že nějaký spotový produkt má však většina odběratelů z řad firem, a proto by se měli mít na pozoru.

3 poučení, která by si firmy a stát měly z energetické krize odnést

„K ‚ideálu‘, na který jsme byli zvyklí, se to už nikdy nevrátí. Všichni se musíme poučit z toho, co nás nejvíce trápilo, a učinit taková opatření, abychom se do krize nedostali v budoucnu znovu. A to platí pro všechny – výrobce, obchodníky i zákazníky.“

Luděk Horn, výkonný ředitel divize Trading, ČEZ, a.s.

 

„Z mého pohledu nebyl asi úplně nejsprávnější odklon od jádra a od fosilních paliv, které stále musí s obnovitelnými zdroji koexistovat. Zatím neexistují technologie, které by dokázaly nahradit tradiční zdroje v takovém rozsahu, jaký si představujeme.“

Pavol Mašán, Electricity Trading Manager, Slovenské elektrárne

 

„Pozor na zákon nezamýšlených důsledků. Toto si musí uvědomit všichni, zejména politici, kteří se snaží tyto věci (v souvislosti s energetikou a energetickým trhem) ovlivnit, protože vždycky to bude mít nějaké nezamýšlené důsledky, kvůli kterým kopec jiných věcí může přestat fungovat. V globalizovaném světě je toto velmi citlivé.“

Milan Garbiar, senior manažer v oddělení poradenství pro energetiku, Deloitte SK

Energetické zdroje Úspory energie Obnovitelné zdroje energie

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right