Deloitte živě 

Vánoční nákupy: e-shopy jsou stále populárnější, zákazníci se zaměřují na cenu a kvalitu dárků

Vánoční nákupní horečka je po roce opět tady a spolu s ní přichází také náš tradiční zákaznický průzkum. Jaké nákupní trendy ovládnou letošní svátky? I tento rok vzrostla popularita online obchodů, dárky si jejich prostřednictvím pořídí bezmála 60 % zákazníků. Mezi nejčastější dárky bude patřit oblečení, dárkové poukazy, hry, hračky a knížky. Jaká kritéria budou při výběru dárků hrát u zákazníků prim? Kde budou hledat inspiraci? A kolik za dárky letos utratí?

Moderní technologie hýbou světem a jejich vlivu se nevyhnou ani vánoční nákupy. Vedle zmíněné stoupající obliby e-shopů se modernizují i způsoby výběru dárků – až o 11 % více zákazníků si v posledních dvou letech potenciální dárek jako první vyhledá s pomocí smartphonu, načež jej i zakoupí. Alespoň inspirovat se v online obchodech přitom nechává přibližně 65 % zákazníků. Při samotném výběru potom hraje tradičně jednu z hlavních rolí cena (75 %), zákazníkům však záleží také na produktu samotném, na jeho značce a kvalitě (76 %), a také na pohodlí při nákupu, například na přehlednosti nákupní aplikace, rychlosti dodání zboží atp. (64 %).

A kdy ona nákupní horečka začíná? Obchodníci hlásí největší vytížení (bezmála 70 %) na přelomu listopadu a prosince. Důvodů je hned několik, vedle tradičně poměrně brzkého zahájení vánočních marketingových kampaní hraje roli kupříkladu také Black Friday, který v tomto roce vyšel na 29. listopad. I přesto však celá řada zákazníků odkládá nákupy dárků až na poslední chvíli a nákupní horečka tak podle obchodníků neutichá ani těsně před Štědrým dnem (50 %).

Vánoční nákupy 2019 v číslech

  • Nejčastějším hmotným dárkem bude oblečení – 55 %
  • Do dárků v podobě zážitků bude investovat 40 % zákazníků
  • 68 % zákazníků si raději počká na dárek déle (3-7 dnů), bude-li doprava zdarma
  • Zákazníci utratí o 23 % více peněz v e-shopech, než v kamenných obchodech
  • Jedna domácnost utratí letos za dárky v průměru více než 34 tisíc korun

Připomeňte si v našem článku, jaké nákupní trendy ovládly loňské vánoční svátky.

Za pozornost stojí také částky, které hodlají zákazníci tento rok za dárky utratit. Podle americké studie 20 % těch nejšetřivějších utratí průměrně v přepočtu 7 tisíc korun a méně. Jedná se o zákazníky převážně z řad střední a nižší příjmové třídy. Na druhé straně pomyslného zákaznického žebříčku se nachází 20 % těch, kteří v obchodech průměrně nechají 48 tisíc korun a více. Tito zákazníci patří zpravidla k vyšší příjmové třídě. Ve všech případech jsou dárky určeny převážně dětem či drahým polovičkám.

Zaujaly vás nákupní trendy letošních svátků? Chcete se dozvědět více? Potom neváhejte a přečtěte si kompletní studii Deloitte Holiday Retail Survey 2019!

Deloitte živě 

Deloitte Forensic z oddělení FAS: vyšetřují podvody, ale také radí, jak jim předcházet

Odhalují nekalé jednání a podvody v organizacích a vyčíslují jejich škody. Radí firmám, jak nastavit pravidla týkající se praní špinavých peněz, korupce a dalších rizik. Stojí striktně na straně zákona a nedají zlotřilým podvodníkům spát. Řeč je o Deloitte Forensic, dalším týmu z oddělení FAS, o němž si s námi povídal Jan Kvasnička. 

4. 12. 2019
Deloitte živě 

20 let Davida Batala v Deloitte: od asistenta až po vedoucího partnera v auditu

V Deloitte začínal v roce 1999 hned po ukončení VŠE na pozici asistent v oddělení auditu. Patřil k první generaci zaměstnanců, která dostala vlastní notebook a do konce roku ještě mobil! Dnes je to pravěk, ale tenkrát se všichni v týmu dělili o jeden počítač. V živé paměti má ještě stohy papírů s účetními položkami, tužku na jejich odškrtávání, první diskety i softwarové programy. Proti dnešním automatizovaným nástrojům, které Deloitte při auditování používá, nebe a dudy. David Batal, vedoucí partner v auditním oddělení, popisuje, jak se za 20 let změnil obor, kterému zasvětlil svou pracovní kariéru. 

29. 11. 2019
Deloitte živě 

Po stopách auditního manažera z Česka až do Mexika. První dojmy ze země, která dala světu tequillu či sombrero

V rámci auditu jsem vždy spolupracoval s několika mezinárodními firmami. Před dvěma lety jsme získali klienta, jehož mateřská společnost sídlí v Mexiku. No a já se letos rozhodl, že vystoupím ze své komfortní zóny a na vlastní kůži poznám, jak to vypadá v zemi, která dala světu Fridu Kahlo, tequillu či sombrero. Jsem Radovan Frolo, manažer v oddělení Audit & Assurance v Deloitte v Česku. A můj šestitýdenní pobyt v mexickém městě Monterrey a práce v místním auditním týmu právě začínají! 

8. 11. 2019