Deloitte živě 

Vánoční nákupy: e-shopy jsou stále populárnější, zákazníci se zaměřují na cenu a kvalitu dárků

Vánoční nákupní horečka je po roce opět tady a spolu s ní přichází také náš tradiční zákaznický průzkum. Jaké nákupní trendy ovládnou letošní svátky? I tento rok vzrostla popularita online obchodů, dárky si jejich prostřednictvím pořídí bezmála 60 % zákazníků. Mezi nejčastější dárky bude patřit oblečení, dárkové poukazy, hry, hračky a knížky. Jaká kritéria budou při výběru dárků hrát u zákazníků prim? Kde budou hledat inspiraci? A kolik za dárky letos utratí?

Moderní technologie hýbou světem a jejich vlivu se nevyhnou ani vánoční nákupy. Vedle zmíněné stoupající obliby e-shopů se modernizují i způsoby výběru dárků – až o 11 % více zákazníků si v posledních dvou letech potenciální dárek jako první vyhledá s pomocí smartphonu, načež jej i zakoupí. Alespoň inspirovat se v online obchodech přitom nechává přibližně 65 % zákazníků. Při samotném výběru potom hraje tradičně jednu z hlavních rolí cena (75 %), zákazníkům však záleží také na produktu samotném, na jeho značce a kvalitě (76 %), a také na pohodlí při nákupu, například na přehlednosti nákupní aplikace, rychlosti dodání zboží atp. (64 %).

A kdy ona nákupní horečka začíná? Obchodníci hlásí největší vytížení (bezmála 70 %) na přelomu listopadu a prosince. Důvodů je hned několik, vedle tradičně poměrně brzkého zahájení vánočních marketingových kampaní hraje roli kupříkladu také Black Friday, který v tomto roce vyšel na 29. listopad. I přesto však celá řada zákazníků odkládá nákupy dárků až na poslední chvíli a nákupní horečka tak podle obchodníků neutichá ani těsně před Štědrým dnem (50 %).

Vánoční nákupy 2019 v číslech

  • Nejčastějším hmotným dárkem bude oblečení – 55 %
  • Do dárků v podobě zážitků bude investovat 40 % zákazníků
  • 68 % zákazníků si raději počká na dárek déle (3-7 dnů), bude-li doprava zdarma
  • Zákazníci utratí o 23 % více peněz v e-shopech, než v kamenných obchodech
  • Jedna domácnost utratí letos za dárky v průměru více než 34 tisíc korun

Připomeňte si v našem článku, jaké nákupní trendy ovládly loňské vánoční svátky.

Za pozornost stojí také částky, které hodlají zákazníci tento rok za dárky utratit. Podle americké studie 20 % těch nejšetřivějších utratí průměrně v přepočtu 7 tisíc korun a méně. Jedná se o zákazníky převážně z řad střední a nižší příjmové třídy. Na druhé straně pomyslného zákaznického žebříčku se nachází 20 % těch, kteří v obchodech průměrně nechají 48 tisíc korun a více. Tito zákazníci patří zpravidla k vyšší příjmové třídě. Ve všech případech jsou dárky určeny převážně dětem či drahým polovičkám.

Zaujaly vás nákupní trendy letošních svátků? Chcete se dozvědět více? Potom neváhejte a přečtěte si kompletní studii Deloitte Holiday Retail Survey 2019!

Deloitte živě 

Nejlépe řízené firmy Česka si ještě před krizí ověřily, že jejich strategie i procesy jsou dobře nastaveny

Co mají společného firmy jako Pilulka Lékárny, AKESO holding, Zásilkovna, HELUZ či ZLKL? Spolu s dalšími pěti patří mezi nejlépe řízené firmy Česka, které byly oceněny v prvním ročníku programu Czech Best Managed Companies 2020. V rámci tohoto programu Deloitte spolu s partnery oceňuje kvalitu řízení soukromě vlastněných firem včetně jejich managementu. Podle lídra programu BMC v České republice Miroslava Svobody dává ocenění směrem k veřejnosti signál, že firma je v tom, co dělá, opravdu dobrá: „Silná strategie a odolnost vůči externím vlivům jsou pak právě teď více než kdy jindy klíčové. Oceněné firmy měly příležitost, aby si všechno tohle ověřily ještě před vypuknutím krize.“ Přečtěte si, jak probíhal první ročník. 

25. 5. 2020
Deloitte živě 

Zásilkovna patří mezi nejlépe řízené firmy Česka. Jak se zásilkový prodej změnil během krize?

„Díky účasti v programu Czech Best Managed Companies jsme urychlili některé procesy zaměřené na digitalizaci firmy, tedy na její flexibilnější řízení. To nám v době pandemie opravdu hodně pomohlo. Dokázali jsme se tak vypořádat například s frontami na hranicích nebo s tím, že nám 66 logistických partnerů napříč celou EU začalo ze dne na den měnit podmínky,“ říká Simona Kijonková, CEO skupiny Packeta a zakladatelka Zásilkovny, která spolu s dalšími deseti firmami získala ocenění Deloitte Nejlépe řízená firma Česka 2020. 

25. 5. 2020
Deloitte živě 

Zápisky z cest: Američané jsou velmi přátelští a pozitivní, ani v náročných situacích neztrácejí úsměv na tváři

Už od 19. století přijížděli Evropané do USA žít svůj „americký sen“. Dnes už to zní možná trochu jako klišé, přesto mnoho lidí – ať už Američanů nebo zahraničních návštěvníků – tento fenomén stále něčím láká. A tak trochu vlastně zlákal i mě. Jmenuji se Lubomír Cupal a v rámci mezinárodního programu Deloitte jsem se se svou rodinou vydal do USA, kde ve zdejší kanceláři pracuji jako konzultant auditního týmu. Do Česka se po bezmála dvou letech vracím letos v červnu a přivážím si s sebou nespočet zážitků a zkušeností, pracovních i životních. A možná i kousek toho pověstného amerického snu. 

15. 5. 2020