Deloitte živě 

Vstup fotbalového klubu na soutěžní virtuální scénu je přirozenou věcí, říká Miroslav Bezděka z FC Viktoria Plzeň

„Byli jsme mile překvapeni, jak naši fanoušci, včetně těch skalních, naši aktivitu ve virtuálním fotbale přijali a jak rychle začali fandit tomuto odvětví, a to víceméně bez ohledu na jejich věk nebo pohlaví,“ říká Miroslav Bezděka z marketingu prvoligového fotbalového klubu FC Viktoria Plzeň, který má i svůj virtuální tým s momentálně nejúspěšnějším hráčem v Česku Lukášem Pourem.

Mirku, co byla taková ta hlavní motivace, která dala zelenou pro efotbal ve Viktorce?

Hlavní motivací ke vstupu do gamingového světa pro nás bylo zviditelnění značky FC Viktoria Plzeň a oslovení nové skupiny fanoušků, kteří pro nás do té doby byli těžko zacílitelní. V neposlední řadě také jen prostá snaha být konkurenceschopní na novém fotbalovém poli. Virtuální fotbal je pořád fotbal a s rostoucí popularitou esportu v Čechách je vstup moderního fotbalového klubu na soutěžní virtuální scénu přirozenou věcí.

Je esport vhodný i pro nižší fotbalové soutěže? Na jaké problémy tam případně může narazit?

Každý fotbalový klub se nachází ve své specifické fázi a směřuje svým specifickým směrem, nejde centrálně doporučit, zda je esport vhodný pro všechny kluby, tedy i ty z nižších soutěží, nebo není. Základna českých FIFA hráčů je omezená, i přesto, že jejich počet nyní roste. Zato na scéně velkým tempem přibývá organizací nejen z řad fotbalových klubů, ale i jiných velkých hráčů – mediální skupiny, sázkové společnosti, samotní fotbalisté či úspěšní podnikatelé ze zdánlivě vzdálených odvětví se stávají zakladateli klubů, a proto je potřeba si první krok důkladně promyslet.

Co aktuálně efotbalu v Česku chybí a jak to změnit?

Fotbalové kluby jsou novými tvářemi na české FIFA scéně, rozkoukali jsme se teprve nedávno, a proto můj pohled na věc je stále spíše pohledem z pozice zástupce fotbalového klubu nežli toho esportovního. Prostor vidím především v nastavení určitých pravidel a principů, které jsou například ve fotbalovém světě běžné – třeba co se týče hráčských smluv, zastupování hráčů či přestupních termínů. Dále je určitě prostor v přístupu k tréninku a coachingu, oblasti ticketingu či prodeje merchandisingu. Ale vše má svůj čas.

Jaké plány má Viktorka na poli esports do budoucna? Předpokládáte, že by se jednou i v Česku virtuální fotbal vyrovnal finanční úrovni a měl stejné zázemí, jako má dnes váš A-tým?

Nejlepší reklamu nám bezesporu dělají úspěchy samotných hráčů, a proto jsou naše plány v rámci blízké budoucnosti směřovány právě především k našim reprezentantům. Umožnění jejich výkonnostního růstu je naší prioritou, a i přesto, že v rámci české FIFA scény hráči FCVP Esport nyní sbírají úspěchy „jak na běžícím pásu“, zůstává naše snaha růst a zlepšovat se neměnná. Naší dlouhodobější snahou je pak udělat výraznější stopu v rámci Evropy. Snažíme se proto využívat moderních trendů, například mentální coaching, které pak mohou v důležitých chvílích rozhodovat.

Osobně ale nepředpokládám, že by se v horizontu blízkých let stal virtuální fotbal natolik populární, aby se vyrovnal finanční úrovni reálného fotbalu.

Podporujete pořádání zápasů a turnajů s fanoušky „na živo“, kteří by dokázali v halách vytvořit stejnou atmosféru jako na stadionu nebo na esports eventech v zahraničí, kde efotbalisté vyprodávají arény?

Realizace větších offline eventů v Čechách je již realitou a řada esportovních akcí má již dnes u nás velice slušnou diváckou kulisu přímo v dějišti konání, ačkoli ke světovým akcím je to stále hodně daleko. Až na výjimky se však nejedná o akce postavené pouze na jednom herním titulu. Nelze se proto nyní domnívat, že by snad hra FIFA samotná měla mít u nás výrazný potenciál vyprodávat haly, nebo dokonce stadiony. Pokud se ale vhodně propojí na jedné akci více herních titulů, pak mluvíme úplně o něčem jiném a v tu chvíli i virtuální fotbal bude hrát svou důležitou roli, obzvláště nyní s rostoucí podporou nás, fotbalových klubů.

Nepřehlédněte další téma: Efotbal je v Česku na vzestupu

Podle analýzy Deloitte se velikost evropského esportovního trhu odhaduje na více než 300 milionů eur. Od roku 2016 přitom trh vykazuje meziroční konstantní růst přes 20 procent a bez ohledu na aktuální krizi lze očekávat, že online sport bude i nadále nabývat na intenzitě. Česko nevyjímaje. I proto Deloitte fanouškům nabídnul live stream zaměřený na potenciál esportu a pohled do šatny prvoligových klubů Sparty, Slavie i Viktorky Plzeň. A jako bonus rozhovor s profesionálním efotbalistou Janem Hradilem z pražské Sparty. Čtěte dále

Je e:liga ve hře FIFA alternativou např. pro zimní či letní přestávku? Neuvažujete o tom, že by se trénink v rámci esportu stal běžnou součástí tréninkového kempu klasických fotbalistů?

Esport, vzhledem k tomu, že není nijak limitován ročním obdobím a může se hrát kdykoliv v roce, je i jedna z věcí, která nám vhodně vyplňuje „hluché měsíce“ bez fotbalových zápasů. Je to vidět i nyní, v době epidemie nemoci COVID-19. O zařazení virtuálního fotbalu jakožto součásti tréninkového procesu klasických fotbalistů ale neuvažujeme.

Esport

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right