Poradenství 

Dost bylo krize, nové příležitosti na trhu čekají. Co to znamená pro finanční ředitele?

Odolná firma je ta, která se umí přizpůsobit. Má management, který dokáže firmu řídit ze dne na den a reagovat na aktuální situaci, i když se pohybuje ve světě, kde rostou náklady, zpožďují se dodávky a vlivem restrikcí váznou běžné procesy. Takových lidí je ale bezesporu málo. Jenže odolnost firmy je rozhodujícím faktorem nejen pro přežití, ale hlavně pro nastartování prosperity. A o tu se teď hraje.

Krize trvá už příliš dlouho, pomyslné světlo na konci tunelu stále nevidíme. Když jsme zvládli první lockdown, přišel krizový podzim. Když jsme se upínali k vakcinaci, objevily se další mutace koronaviru a problémy s logistikou a distribucí. Jakoby věci fungovaly bez logiky a život se teď řídil podle scénáře, v němž už jenom z principu nic nemůže dopadnout podle očekávání.

Je to jako nahoru a dolů, když jste na kolotoči. Tady ale nikdo nedokáže říci, kdy se kolotoč zastaví. Nejistota prostupuje naším každodenním životem, ovlivňuje všechny jeho sféry a podle 57 % finančních ředitelů, kteří odpovídali v tradičním CFO průzkumu Deloitte, je to pochopitelně hlavně nejistota finanční a ekonomická, která bude i nadále přetrvávat. Nejistota se projevuje v zakázkách, ovlivňuje dodavatelské řetězce, státní úřady i motivaci zaměstnanců.

Vypořádat se s krizí neumíme ani rok po jejím vypuknutí. Jediné, na co se můžeme alespoň trochu „spoléhat“, je fakt, že v porovnání s finanční krizí z roku 2009 jde nyní o krizi, která postihla celý svět. České firmy nežijí v izolaci, jsou součástí globálního systému. Se všemi jejími důsledky. Když trpí český export, trpí i ten německý. A takhle je to také v dalších oblastech. Bude to ale stačit?

Pohled do praxe:

Pravidlo diverzifikace vždycky platí na všechny strany
„Od finančního ředitele se dnes očekává, že bude více krizový manažer než dříve, a k tomu potřebuje informace z firmy, aby mohl dělat různé scénáře. Nemůže se spoléhat jen na jeden zdroj financování, musí si držet rezervy. U CFO je důležité, aby tak trochu provokoval a nebál se radikálnějších změn. I současná situace přináší příležitosti, třeba v podobě koupě konkurenta, zvládnutí větší zakázky… důležité je nesoustředit se jen na spoření, ale i na příležitosti. Bankovní trh postupně rozmrzne, bude potřeba zase se začít dívat dopředu na nové projekty. A firmy, které s nimi přijdou a ještě navíc budou schopny si je zdůvodnit, prostředky na financování získají.“ > Marek Ditz, lídr projektu Partners Banka

Krize pomůže šikovným a talentovaným zaměstnancům
„Pracovní trh se změnil. Rok předem jsme nebyli schopni sehnat lidi, i pro nás byli někdy tak drazí, že zákazník nebyl ochoten zaplatit v projektu jejich cenu. Nyní se mění celá struktura, některé obory zaniknou, šikovní lidé na trhu ale zůstanou. Budeme se snažit budovat áčkový tým, motivovat. Shodli jsme se, že budeme hrát s těmi nejlepšími, které u nás v regionu seženeme.“ > Martina Vítková, spolumajitelka NWT

Firemní strategie. Aneb když jeden plán nestačí…

Změny pociťují CFO zejména při tvorbě strategií a při firemním plánování obecně, počítat musí s více variantami vývoje. Finanční ředitelé si tak v krizové době již nevystačí s jedním pravděpodobným scénářem, ale musí jich vytvářet rovnou několik, přičemž aktualizace těchto plánů je často otázkou pouhých týdnů, poslední dobou dokonce jen dnů.

Dalším důležitým faktorem je opatrnost. I v tomto případě může být pro firmy klíčem k úspěchu diverzifikace, tady z hlediska finančních zdrojů. Tím, že se nebudou spoléhat na jediný finanční zdroj například v podobě jedné banky, získají více možností, s kým a o jakých finančních aktivitách dále jednat. Samozřejmostí a nezbytností je potom stabilní tvorba finančního polštáře, jakmile to situace alespoň minimálně dovolí.

Jak překonat nejistotu a dostat se k prosperitě?

  1. Nepropadejte skepsi. Porozhlédněte se po nových příležitostech. Budoucnost se nastavuje dnes. Možnosti, které se nyní objevují, nebudou věčně k dispozici. Snadno pak může ujet konkurenční vlak.
  2. Snažte se udržet si klíčové talentované zaměstnance, kteří mají jedinečné know-how. O to více, pokud jste do jejich rozvoje sami investovali a ve vašem oboru jich je dlouhodobě nedostatek.
  3. Více využívejte ty správné lidi, např. nyní ty, kteří jsou schopni restrukturalizace vnitřních procesů.
  4. Hodně a upřímně komunikujte se svými zákazníky, dodavateli a dalšími subjekty v ekosystému, v němž působíte. Na dobrých vztazích se dá stavět i v době krize.

Krátkodobá řešení přinášejí jen krátkodobé výsledky

Donekonečna se vymlouvat, to nepůjde. Byznys musí fungovat. A kdo se teď chytne příležitosti, nepřijde o konkurenční výhodu. A možná že i díky tomu nakonec bude o dost dále než konkurence. Strategie začíná ve chvíli, kdy si její vlastníci a management kladou otázku, co se stane, když… kladou důraz na větší soběstačnost firmy, pracují s lidským kapitálem, realizují investice. Už nyní je tak nezbytné připravit se na změny, které nastanou, aby firmy nezaspaly a nepřišly o konkurenční výhodu.

Hlavní změnou, která se týká hlavně CFO, je časový horizont. Krátkodobá, zdánlivě efektivní strategická řešení, jako jsou pozastavení investic do inovací či marketingu nebo náhrada „drahých“ zaměstnanců těmi „levnými“, přinesou jen krátkodobé výsledky. Kór když se pohybujete ve specifickém oboru, který dlouhodobě bojuje s nedostatkem talentů a vy jste v minulosti museli vyvinout nemalé prostředky na vytvoření jedinečného know-how vašich zaměstnanců. Jak už ale víme, současná krizová situace má charakter spíše dlouhodobý.

Pohled do praxe:

Trefa do černého: správný obor ve správném čase
„Investujeme do oborů, které jsou svým způsobem skutečné – vypěstujete rajče, někomu ho prodáte, postavíte byty, předáte klíče. Jdeme pro koncovou potřebu zákazníka, a to se nám v krizi osvědčilo. Teď je důležité vydržet a přežít každý den. Každý rok jsme dělali jeden plán, na příští fiskál máme scénáře tři: krizový, optimální, na který cílíme, a optimistický, když to všechno pojede. Uspěje ten, kdo bude připravený – kdo bude mít cash, připravené projekty, dobré výsledky, které dokáže udržet. A kdo tohle všechno trefí v tom správném čase. Někdy totiž můžete trefit obor, jen ale netrefíte ten správný čas. Nakonec ale stejně budeme všichni potřebovat hlavně to štěstí.“ > Martina Vítková, spolumajitelka NWT

Investoři testují odolnost firem
„Na začátku krize si řada investorů říkala, že ceny jsou vysoké a že počkají, až přijde určitá korekce. Koronavirová krize ale představuje příliš velký šok, který ovšem není způsoben firmami – nejde o krizi managementu, že by někdo něco nezvládnul nebo špatně řídil. Investoři vyčkávají a do jisté míry dělají test, který management je ten na slunci, a který dokáže v krizi pracovat na více šachovnicích a hrát s riziky. A to je dobře. Protože teď probíhá právě test odolnosti. Z pohledu akvizic, trhů a investic se možná začíná blýskat na lepší časy. Jak poznáme, že se trh oživil a deprese zmizela? Tak, že začnou probíhat akvizice tam, kde to dává smysl.“ > Marek Ditz, konzultant, lídr projektu Partners Banka

V každé krizi je ale skrytá příležitost. Alespoň se to tak tvrdí. Kdo tedy uspěje? Ten, kdo se poohlédne po nových příležitostech na trhu a dokáže jich využít. Bude více soběstačný, dokáže diverzifikovat rizika, předvídat, pracovat s talenty, digitalizovat procesy, plánovat v širším kontextu. A zaměří se na efektivní řešení situací a výzev, jimž finanční ředitelé aktuálně čelí.

Pandemii covid-19 a s ní spojené nejistoty můžeme brát i jako “budíček“ pro korporace a jejich management. Finanční ředitele by neměli ignorovat nabytou zkušenosti z řízení firem v této době, ale naopak využít této zkušenosti jako katalyzátoru k zavedení holistického a proaktivního přístupu k řízení rizik, který upřednostňuje „odolnost“ firmy a chápe ji jako účel.

CFO

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right