Deloitte živě 

Nucené prázdniny českých sportovců: Jak se promítnou ekonomické dopady krize ve sportovním odvětví?

Pandemie koronaviru zcela ochromila svět sportu na bezmála čtvrt roku. Sportoviště prakticky po celém světě byla uzavřena a řada sportovních akcí musela být zrušena nebo odložena o celé měsíce. Těmi, kdo byli krizovými opatřeními postiženi nejvíce, byli nakonec samotní sportovci, kteří v mnoha případech přišli ze dne na den o svůj (zpravidla nejdůležitější) zdroj příjmů. Jak se s touto situací vypořádali? Jak se k této situaci postavili kluby a sponzoři? A jak pandemie ovlivnila například budoucnost esportu? O těchto a dalších tématech jsme v rámci našeho livestreamu diskutovali například s Josefem Dostálem, olympionikem a mistrem světa v rychlostní kanoistice, nebo legendou českého squashe a sportovním manažerem Janem Koukalem.

Sportovní zápasy byly zrušeny, hráči nemohli trénovat a objevily se dokonce informace o krácení platů ze strany klubů. Podle Markéty Vochovské Haindlové, předsedkyně České asociace fotbalových hráčů, nastaly pro fotbalisty krušné časy. Dokazují to i aktivity asociace, která se musela potýkat s řadou nových, neobvyklých problémů, mimo jiné například se zajišťováním cest hráčů do jejich rodných zemí po uzavření hranic nebo neférovými praktikami klubů, které využily krize a hráčům nechávaly podepisovat nevýhodné smlouvy.

Největším problémem českých fotbalistů (ale i sportovců obecně) se pak ukázala práce formou OSVČ, která má s ohledem na dopady krizových opatření své limity a neodkáže hráčům poskytnout některé základní jistoty. Podle Marka Tesaře, výkonného ředitele České obce sokolské a majitele agentury Raul, by práce formou OSVČ měla být otázkou volby a měla by se týkat spíše individuálních sportovců, zatímco týmoví hráči by měli být se svým klubem v zaměstnaneckém vztahu.

Sportovní akce bez diváků či esport na olympiádě?

Dalším palčivým tématem, které vyvstalo po zavedení opatření proti pandemii, je realizace sportovních akcí bez diváků. Má to smysl? Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď a neshodnou se na ni ani zástupci ze světa sportu.

Například podle Josefa Dostála by nepřítomnost diváků neměla sportovní akce ovlivnit – v rychlostí kanoistice je nízká účast běžnou praxí, proto by úplná absence diváků příliš nezměnila. Oproti tomu Markéta Vochovská Haindlová se domnívá, že pro fotbal je pak fyzická účast diváků na zápasech jejich naprosto nezbytnou součástí, která teoreticky může ovlivnit i výkony hráčů. Radomil Štumpa, leader v oddělení Brand Activation & Sponsoring v České spořitelně, je zase názoru, že na divácích záleží, ale na jejich fyzické přítomnost nikoliv – pokud může být zápas vysílán třeba v televizi nebo online a potenciální diváci jej tedy mají příležitost zhlédnout, není důvod, aby se neuskutečnil.

Téma pro poločas

Efotbal je v Česku na vzestupu, prvoligové kluby staví své online týmy a poskytují hráčům profi zázemí

Podle analýzy Deloitte se velikost evropského esportovního trhu odhaduje na více než 300 milionů eur. Od roku 2016 přitom trh vykazuje meziroční konstantní růst přes 20 procent a bez ohledu na aktuální krizi lze očekávat, že online sport bude i nadále nabývat na intenzitě. Česko nevyjímaje. Už nyní tuzemské prvoligové fotbalové kluby mají své online týmy a hráčům poskytují prakticky stejnou podporu jako klasickým fotbalistům. Propojováním obou světů se jim daří oslovovat novou skupinu fanoušků a získávat další marketingové příležitosti. Přečtěte si celý článek >

Na čem se zástupci sportovního světa naopak převážně shodli, je přítomnost esportu na olympiádě. Respektive jeho nepřítomnost – většina diskutujících byla toho názoru, že esportu chybí aspekt pohybu, který je pro olympiádu coby sportovní událost naprosto nezbytný. Jan Koukal v tomto ohledu však připomněl, že na olympiádě jsou přítomny i sporty, které v podstatě pohyb neobsahují (například střelba), a proto by byla předně zapotřebí redefinice pojmu sport. Z toho důvodu esport na olympiádě v zásadě neodmítá, navíc jeho zařazení by mělo na hry pozitivní vliv z marketingového hlediska.

Pusťte si náš live stream Sport v karanténě: nucené prázdniny českých sportovců ze záznamu:

Esport Koronavirus
Technologie  Deloitte živě 

Společnost Greycortex je vlastně takový doktor. Zajišťuje, aby jeho klienti nedostali nemoc z kybernetické nákazy

Co člověk zahesluje, to také odhesluje. Tohle platilo pár let zpátky. Dnes kyberkriminálníci využívají pokročilé technologie, útoky jsou mnohem sofistikovanější. A cílenější. Následky pak také mnohem horší. „Vyvíjí se nejen ta dobrá strana, tedy firmy zabývající se kybernetickou ochranou, ale i ta špatná. Útoky vedou přes slabá místa a lidské chyby,“ říká Petr Chaloupka, CEO společnosti Greycortex, která řeší zabezpečení počítačových a bezpečnostních sítí. Příběh této firmy, která uspěla mezi nejrychleji rostoucími technologickými společnostmi, se začal psát hodně dávno před jejím vznikem. Je o vášni, vizi, dovednostech, ale i pořádné dávce humoru. A vlastně je tak trochu spojen i s počátky komputerizace v Československu. 

2. 12. 2020
Technologie  Deloitte živě 

Realitní portál UlovDomov.cz ulovil bronz v Technology Fast 50. Další růst očekává i letos

„Už před krizí jsme zavedli řadu digitálních inovací, loni v létě třeba virtuální prohlídky bytů. Výhoda této služby se kvůli požadavku na řešení věcí bezkontaktně letos projevila o to intenzivněji,“ říká Martin Březina, zakladatel společnosti UlovDomov.cz a současně i CEO třetí nejrychleji rostoucí firmy ve středoevropském regionu. A doplňuje, že neočekávané události letošního roku je sice donutily zpomalit dynamiku růstu uplynulých let, díky němuž se i jako nováček v žebříčku Deloitte Technology Fast 50 dostali na bednu, ale současně jim daly prostor k větší optimalizaci a digitalizaci nájemních procesů. A jak to všechno v Brně před šesti lety začalo? 

25. 11. 2020
Technologie  Deloitte živě 

Trading je jako vrcholový sport, i sebemenší chyba stojí spoustu peněz, říká Otakar Šuffner z FF Trader

Rozšíření do 180 zemí světa, monitorování desetitisíců účtů denně, růst z loňských 1465 % na 2356 % a podruhé v řadě titul nejrychleji rostoucí Rising Star v regionu střední Evropy v rámci soutěže Deloitte Technology Fast 50. To je společnost FF Trader, která prostřednictvím platformy FTMO hledá úspěšné obchodníky na finančních trzích. „Když jsme před pěti lety začínali, podobných platforem už po světě pár existovalo. Nebyli jsme jedineční, ale postupem času, jak jsme rostli a přidávali další služby, jsme se stali zavedenou platformou pro obchodníky,“ říká Otakar Šuffner, CEO společnosti FF Trader. 

19. 11. 2020