Deloitte živě 

Nucené prázdniny českých sportovců: Jak se promítnou ekonomické dopady krize ve sportovním odvětví?

Pandemie koronaviru zcela ochromila svět sportu na bezmála čtvrt roku. Sportoviště prakticky po celém světě byla uzavřena a řada sportovních akcí musela být zrušena nebo odložena o celé měsíce. Těmi, kdo byli krizovými opatřeními postiženi nejvíce, byli nakonec samotní sportovci, kteří v mnoha případech přišli ze dne na den o svůj (zpravidla nejdůležitější) zdroj příjmů. Jak se s touto situací vypořádali? Jak se k této situaci postavili kluby a sponzoři? A jak pandemie ovlivnila například budoucnost esportu? O těchto a dalších tématech jsme v rámci našeho livestreamu diskutovali například s Josefem Dostálem, olympionikem a mistrem světa v rychlostní kanoistice, nebo legendou českého squashe a sportovním manažerem Janem Koukalem.

Sportovní zápasy byly zrušeny, hráči nemohli trénovat a objevily se dokonce informace o krácení platů ze strany klubů. Podle Markéty Vochovské Haindlové, předsedkyně České asociace fotbalových hráčů, nastaly pro fotbalisty krušné časy. Dokazují to i aktivity asociace, která se musela potýkat s řadou nových, neobvyklých problémů, mimo jiné například se zajišťováním cest hráčů do jejich rodných zemí po uzavření hranic nebo neférovými praktikami klubů, které využily krize a hráčům nechávaly podepisovat nevýhodné smlouvy.

Největším problémem českých fotbalistů (ale i sportovců obecně) se pak ukázala práce formou OSVČ, která má s ohledem na dopady krizových opatření své limity a neodkáže hráčům poskytnout některé základní jistoty. Podle Marka Tesaře, výkonného ředitele České obce sokolské a majitele agentury Raul, by práce formou OSVČ měla být otázkou volby a měla by se týkat spíše individuálních sportovců, zatímco týmoví hráči by měli být se svým klubem v zaměstnaneckém vztahu.

Sportovní akce bez diváků či esport na olympiádě?

Dalším palčivým tématem, které vyvstalo po zavedení opatření proti pandemii, je realizace sportovních akcí bez diváků. Má to smysl? Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď a neshodnou se na ni ani zástupci ze světa sportu.

Například podle Josefa Dostála by nepřítomnost diváků neměla sportovní akce ovlivnit – v rychlostí kanoistice je nízká účast běžnou praxí, proto by úplná absence diváků příliš nezměnila. Oproti tomu Markéta Vochovská Haindlová se domnívá, že pro fotbal je pak fyzická účast diváků na zápasech jejich naprosto nezbytnou součástí, která teoreticky může ovlivnit i výkony hráčů. Radomil Štumpa, leader v oddělení Brand Activation & Sponsoring v České spořitelně, je zase názoru, že na divácích záleží, ale na jejich fyzické přítomnost nikoliv – pokud může být zápas vysílán třeba v televizi nebo online a potenciální diváci jej tedy mají příležitost zhlédnout, není důvod, aby se neuskutečnil.

Téma pro poločas

Efotbal je v Česku na vzestupu, prvoligové kluby staví své online týmy a poskytují hráčům profi zázemí

Podle analýzy Deloitte se velikost evropského esportovního trhu odhaduje na více než 300 milionů eur. Od roku 2016 přitom trh vykazuje meziroční konstantní růst přes 20 procent a bez ohledu na aktuální krizi lze očekávat, že online sport bude i nadále nabývat na intenzitě. Česko nevyjímaje. Už nyní tuzemské prvoligové fotbalové kluby mají své online týmy a hráčům poskytují prakticky stejnou podporu jako klasickým fotbalistům. Propojováním obou světů se jim daří oslovovat novou skupinu fanoušků a získávat další marketingové příležitosti. Přečtěte si celý článek >

Na čem se zástupci sportovního světa naopak převážně shodli, je přítomnost esportu na olympiádě. Respektive jeho nepřítomnost – většina diskutujících byla toho názoru, že esportu chybí aspekt pohybu, který je pro olympiádu coby sportovní událost naprosto nezbytný. Jan Koukal v tomto ohledu však připomněl, že na olympiádě jsou přítomny i sporty, které v podstatě pohyb neobsahují (například střelba), a proto by byla předně zapotřebí redefinice pojmu sport. Z toho důvodu esport na olympiádě v zásadě neodmítá, navíc jeho zařazení by mělo na hry pozitivní vliv z marketingového hlediska.

Pusťte si náš live stream Sport v karanténě: nucené prázdniny českých sportovců ze záznamu:

Esport Koronavirus
Deloitte živě 

Díky IT auditu mám možnost poznat IT prostředí u širokého spektra firem, říká Dominik Juránek z IT auditu Deloitte

Dominik začínal v IT auditu Deloitte před dvěma lety jako stážista. Dnes je z něho seniorní analytik a vede své vlastní zakázky pro klienty z Česka i ze zahraničí. „Člověk nemusí být programátor, aby mohl nastoupit do IT auditu. Důležitější je zajímat se o IT bezpečnost, mít přehled o IT prostředí a pak především chuť učit se a získávat nové zkušenosti,“ říká Dominik, který si na práci IT auditora nejvíce cení různorodosti a možnosti neustále se vzdělávat. Co všechno se v IT auditu naučil? Jak se mu dařilo skloubit školu s prací? A co ho při nástupu do Deloitte nejvíce překvapilo? 

20. 10. 2021
Deloitte živě 

CzechSetGo!: Vzdělávat a rozvíjet své zaměstnance je pro firmy efektivnější než nabírat nové

Firmy by měly podpořit lidi v dalším vzdělávání a rozvoji. Management by pak neměl vnímat vzdělávání jako benefit pro zaměstnance, ale jako přínos pro firmu. Shodli se na tom účastníci panelové diskuse v rámci konference CzechSetGo!, jejímž tématem byla role business komunity v podpoře vzdělávání a změn ve společnosti. Jak mohou firmy přispět k lepšímu vzdělávacímu systému, který bude produkovat lidi s potřebnými dovednostmi? A jak správně uchopit rozvoj zaměstnanců ve firmách? Nejen o tom debatovali lídři předních českých firem. 

8. 10. 2021
Deloitte živě 

Retail Summit 2021: Jaké zákaznické trendy ovlivňují využití nových technologií v maloobchodu?

Blockchain nebo virtuální realita jako běžná součást retailu? Na každodenní bázi zatím ještě ne, tyto a další moderní technologie jsou však v oblasti maloobchodu využívány stále více. V praxi se tak například online obchody snaží lépe pracovat s daty svých klientů, což přináší nejen více uskutečněných nákupů, ale také lepší zákaznickou zkušenost. Jaké jsou aktuální zákaznické trendy? Jaký potenciál mají nové technologie? A jak je lze v retailu efektivně uplatnit? To bylo tématem naší panelové diskuzi v rámci Retail Summitu 2021. 

7. 10. 2021